ژولیان، امپراتور روم در سال331 میلادی زاده شد. او واپسین امپراتور غیرمسیحی روم بود و کوشید آیین قدیم را به روم بازگرداند.

از او به نام ژولیان مرتد یاد می‌کنند چراکه او به مسیحیت پشت کرده بود و می‌کوشید تا آیینی از مکتب افلاطونیون جدید را جایگزین آن کند. وی در سال 363 به تلافی تازش شاپور دوم به ایران تاخت و در آغاز پیروزی‌هایی به دست آورد. ژولیانوس در پیروزی‌هایش از ابزار جاسوسان و خائنان بهره می‌برد. او در تازش به ایران ناوگان دریایی خود را در پشت‌سر ویران کرده بود تا به سپاهیانش نشان دهد که راهی برای گریز نیست و باید پیروز شوند. شاپور نیز در این کارزار از شیوه رزمی زمین سوخته بهره برد. بدین‌گونه که سرزمین‌هایی بی‌کاربرد که به دست رومیان می‌افتاد و در نتیجه رومیان با گرسنگی رودررو شدند. سرانجام در 26ژوئن سال363 ایرانیان که از فیل در جنگ سود می‌بردند، سپاه روم را درهم شکستند و ژولیانوس نیز به دست‌سواری نیزه‌دار کشته شد.

1927میلادی: اختراع سینمای ناطق

تا قبل از اختراع سینمای ناطق، فیلم‌هایی که در سینماهای محدود و معدود آن زمان نمایش داده می‌شد، صامت بود؛ یعنی سخن و صدایی از بازیگران شنیده نمی‌شد و بیننده به نیروی خیال باید مقصود هنرپیشه را درک می‌کرد. کوشش‌های بسیاری صورت گرفت تا فیلم‌های ناطق ساخته شود. در سال1926میلادی، صداهای مختلف و موسیقی‌های متنوع با موفقیت در فیلم‌های سینمایی به‌کار گرفته شد و یک سال بعد، در26 ژوئن 1927میلادی، یکی از دست‌اندرکاران امور سینما و متخصص فنی آمریکا به نام جان سابتیل موفق شد صدای گفت‌وگوی بازیگران را نیز در بین دیگر صداها وارد کند. اولین فیلم ناطق جهان «خواننده جاز» نام داشت.

1945میلادی: امضای منشور ملل متحد از سوی 51 کشور

منشور ملل متحد سندی است که هدف‌ها و سازمان‌ها و نحوه کار سازمان ملل متحد و نهادهای وابسته به آن را تعیین می‌کند. این سند در حکم اساسنامه سازمان ملل است. متن منشور ملل متحد در 26ژوئن 1945 در سانفرانسیسکو در پایان کنفرانس ملل متحد به امضای 51کشور رسید و در 24 اکتبر 1945 لازم‌الاجرا شد. امروزه 191 کشور آن را امضا کرده‌اند و رعایت مفاد آن برای همه اعضای سازمان ملل متحد الزامی است. در متن منشور صریحا تاکید شده که مفاد منشور بر هر قرارداد بین‌المللی دیگری مقدم است. این منشور از یک یادداشت مقدماتی، یک دیباچه و 19 فصل تشکیل شده است.

1987میلادی: روز جهانی مبارزه با قاچاق و استعمال موادمخدر

کنفرانس بین‌المللی مبارزه با اعتیاد و قاچاق موادمخدر از تاریخ 17 تا 26ژوئن 1987میلادی در شهر وین به منظور ابراز عزم سیاسی ملت‌ها در امر مبارزه با پدیده خانمانسوز و شوم موادمخدر تشکیل شد. در این کنفرانس سندی به تصویب رسید که طبق آن، خط‌مشی همه‌جانبه‌ای در امر کنترل موادمخدر، از سوی کشورهای شرکت‌کننده، مشخص شد و آنان را متعهد کرد تا اقدامات بین‌المللی در خصوص مبارزه با قاچاق موادمخدر را قاطعانه دنبال کنند. این سند در 26ژوئن آن سال تصویب شد و سالروز تصویب این سند به نام روز جهانی مبارزه با موادمخدر اعلام شد.

کد خبر 138541

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز