آیت‌الله ملا محمدباقر فشارکی یکی از علما و مدرسین بزرگ اصفهان بود. وی در فشارک اصفهان به‌دنیا آمد و پس از طی مقدمات علوم، سال‌ها از محضر اعلام اصفهان، خصوصا شیخ محمدباقر، فرزند صاحب حاشیه استفاده کرد تا خود به مقام اجتهاد رسید.

شهرت این دانشمند بزرگوار به جهت آثار مهم اوست که قریب به 30جلد کتب مهم در علوم مختلف تدوین کرد که اهم آنها عبارتنداز: عنوان‌الکلام، ذخیره‌العباد، تنزیه‌المؤمنین، آداب‌الشریعه، آداب نماز شب، سبب فقر و غنی، رساله‌ای در غنی، رساله معرفت، اربعین، ذخیره‌العماد، حاشیه قوانین، حاشیه لمعه، حاشیه فرائد، حاشیه متاجر، رسائلی در طهاره و صوم و صلوه و خمس و زکات. ایشان از رهبران قیام تنباکو در اصفهان بود. این عالم بزرگوار سرانجام در 26 رجب 1314 قمری در اصفهان وفات کرد و جنب قبر محقق خوانساری در تکیه خوانساری‌های تخت فولاد مدفون شد.

1360 شمسی: شهادت غریبانه

محمد کچویی، یکی از خالص‌ترین مبارزان انقلاب اسلامی، غریبانه به شهادت رسید. او که در وصیتنامه خود نوشته بود: « بهترین نوع مردن، شهادت در راه خداست»، با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل کمیته استقبال از امام‌خمینی(ره) در مدرسه رفاه مسئولیت انتظامات را برعهده گرفت و پس از تخلیه مدرسه، مسئولیت زندان اوین را پذیرفت. او از آغاز جنگ تحمیلی، مدت‌ها در جبهه بی‌تاب شهادت بود، اما خواست پروردگار در این بود که شاهین شهادت در پشت جبهه‌ها و به‌دست منافقین بر سرش بنشیند. او در تاریخ هشتم تیر ماه سال 1360 درحالی‌که از فراق بهشتی و یارانش می‌سوخت، به شهادت رسید.

1966 میلادی: بمباران شهرهای ویتنام شمالی

لیندون جانسون، رئیس‌جمهور آمریکا، برای نخستین‌بار در 29ژوئن سال1966 میلادی دستور بمباران شهرهای هانوی و هایفونگ در ویتنام شمالی را صادر کرد. با آغاز بمباران، مرحله تازه‌ای از جنگ اعلام نشده آمریکا و متحدش ویتنام جنوبی، علیه ویتنام شمالی آغاز شد. در ویتنام جنوبی حکومت سلطنتی بائودای توسط نگودین دیم - نخست‌وزیر- سرنگون شد. نگودین دیم یک رژیم دیکتاتوری و فاسد را برقرار کرد و به جنگ با ویتنام شمالی ادامه داد، اما به‌رغم کمک‌های نظامی آمریکا شرایط برای نگودین دیم به‌سرعت به وخامت گرایید. این بمباران‌ها تقریبا تا اواخر جنگ ادامه داشت، اما سرانجام آمریکا ناگزیر شد پس از اینکه بیش از 50هزار سرباز آمریکایی در جنگ ویتنام کشته شدند، عقب‌نشینی از ویتنام را آغاز کند.

1992 میلادی: ترور محمد بوضیاف

محمد بوضیاف، مبارز و دولتمرد الجزایری از سال‌های جوانی مبارزه سیاسی با استعمار فرانسه را آغاز کرد. با تشکیل حزب مردم، او یکی از اعضای برجسته آن بود، اما با از هم پاشیدن آن و بازداشت یکهزار نفر از اعضایش و در نتیجه محکومیت غیابی وی به اعدام، به فعالیت‌های زیرزمینی روی آورد. بوضیاف به سبب اختلاف‌نظر با احمدبن بلا، نخستین رئیس‌جمهور بعداز استقلال الجزایر، به فرانسه تبعید شد. سرانجام، محمد‌بوضیاف پس از 28 سال دوری از الجزایر به کشور بازگشت و از همه نیروهای سیاسی خواست تا برای مقابله با چالش‌های موجود، متحد شوند. بوضیاف اندکی پس از رسیدن به ریاست شورای عالی، حمله خود را متوجه نظامیان حاکم بر الجزایر کرد، اما در 29ژوئن 1992، بوضیاف در مراسم گشایش یک مرکز فرهنگی در شهر عنابه، به دست یکی از عناصر ارتش به‌قتل رسید.

کد خبر 138889

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز