سه‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۸
۰ نفر

محمد سرابی: وزیران کشاورزی کشورهای اروپایی این روزها با مسئله مهمی روبه‌رو شده‌اند: یک بیماری ساده و قابل درمان در آلمان گسترش پیدا کرده و قربانی‌هایی گرفته است.

هفته نامه دوچرخه شماره 608

مرکز اروپایی جلوگیری و کنترل بیماری‌ها که در سوئد مستقر است، این مورد از بروز «سندرم همولیتیک اورمیک» را خطرناک‌‌ترین مورد در جهان گزارش کرده است.

باکتری ای‌کولای در زمان‌های دور بر اثر اسهال تلفات زیادی می‌گرفت. بعد از گسترش بهداشت بیماری مهار شد؛ برای همین وقتی این باکتری چند نفر از آلمانی‌ها را بیمار کرد، به نظر می‌آمد یک آلودگی ساده محلی است؛ اما ناگهان تعداد بیماران و کسانی که به خاطر آن از دنیا رفتند، زیاد شد.

روابط تجاری کشورهای اتحادیه اروپا با هم آن‌قدر زیاد است که همه از یک واحد پولی استفاده می‌کنند. آلمان اول اعلام کرد آلودگی از خیارهای تولید اسپانیا شروع شده ولی اسپانیا این ادعا را رد کرد. حدود 10 نفر بر اثر خوردن خیارهای آلوده دچار ازکار افتادگی کلیه و اختلال در دستگاه مرکزی اعصاب شده بودند و احتمال داشت خیارها به کشورهای روسیه، جمهوری چک، اتریش و مجارستان هم وارد شده باشند. چندین مورد از ابتلا به این بیماری در سوئد، دانمارک، هلند و بریتانیا گزارش شد که مربوط به سفر به آلمان بود.

مسئولان بهداشتی آلمان نسبت به مصرف خیار، گوجه‌فرنگی و کاهو هشدار دادند، ولی دولت اسپانیا باز هم معتقد بود خیارهای صادراتی این کشور آلوده نبوده است. بعداً مشخص شد که بیشتر مبتلایان آلمانی به شمال این کشور سفر کرده بودند و آلودگی در نقاط خاصی مانند شهر هامبورگ بیشتر است. بالاخره مزرعه‌ای پیدا شد که جوانه حبوبات را تولید می‌کرد و اغلب بیماران جوانه‌های آن را برای مصارفی مانند سالاد خورده بودند، ولی آزمایش‌ها نشان می‌داد مزرعه آلوده نیست. تا آن موقع حدود سه‌هزار نفر در آلمان، به ای‌کولای آلوده شد‌ند.

شایعه آلوده بودن مواد غذایی برای اقتصاد کشورها ضرر دارد و ممکن است تامدت‌ها باعث فروش نرفتن مواد غذایی شود. در کشورهای توسعه‌یافته غربی هر خبری درباره سلامتی مواد غذایی می‌تواند باعث ترس زیادی شود. وزیر کشاورزی اسپانیا گفته است که وجهه اسپانیا خدشه‌دار شده و تولیدکنندگان اسپانیایی ضرر دیده‌اند؛ بنابراین علیه کشورهایی که محصولات اسپانیا را بدنام کرده‌اند، شکایت خواهد کرد.

کد خبر 138977
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز