چهارشنبه ۸ تیر ۱۳۹۰ - ۰۳:۵۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: بسیاری از خریداران قطعه، ابتدا با دیدن مادربورد و ظاهر زیبا و رنگارنگ آن، به خرید برد پیش از CPU اقدام می‌کنند و بعد گرفتار محدودیت‌های آن برد می‌شوند.

مادربرد

انتخاب مادربورد در درجه اول به انتخاب پردازنده Intel یا AMD مربوط می‌شود، اول باید بدانید که پردازنده شما از کدام تولیدکننده است.

در درجه دوم به سراغ بررسی چیپست‌ها که در واقع اجزای اصلی Mobo هستند می‌رویم، هر کدام از 2 خانواده را چیپست‌های مختلف ولی محدودی پشتیبانی می‌کنند.

انتخاب چیپست هم دو مرحله است:

  1. سازنده چیپست که در حال حاضر Intel ، nVidia و AMD هستند و محصولات Ali ، Sis و Via را دیگر ملاحظه نمی‌کنیم.
  2. نسل و مدل چیپست مثل P55 ، P41 ، X58 ، 785G ، 880G ، 890G ، H57 ، H55 ، P67 ، H67 و ...

سپس تعیین می‌کنیم که مارک یا سازنده برد چه باشد که در این میان MSI و Asus دو رقیب سرسخت و برجسته همیشگی هستند، اما سایر سازندگان را نیز به هیچ وجه دست کم نگیرید.

نکته چهارم اینکه ممکن است برای هر مدل مادربورد هم از یک سازنده، زیرمدل‌ها و Variationهای مختلفی موجود باشد، بودجه شما در این قسمت ممکن است نقش داشته باشد یا حتی نقش مهمی را در برخی موارد ایفا کند و پنجمین قدم این است که برد انتخاب شده را زیر نظر بگیرید و همه نکات مثبت و منفی آن را بسنجید.

به گفته کارشناسان سوکت‌های AMD یا اینتل در یک مادربورد خوب نقش قابل توجهی دارند.

یکی از مواردی که باید هنگام خرید یک مادربورد خوب مورد توجه قرار گیرد، این است که درباره همه CPUهای معمولی AMD تعداد پایه‌ها 940 است ولی برای نسل‌های جدیدتر CPU، حتما نیاز دارید که از بردی با پشتیبانی +AM2 یا AM3 استفاده کنید، در غیر اینصورت CPU شما یا کار نمی‌کند یا با حداکثر توان نمی‌تواند کار کند که البته این امر به نسخه BIOS مادربورد نیز بستگی دارد.

کارشناسان می‌گویند اگر قصد خرید پردازنده‌های سری Phenom II یا Athlon II را دارید، بوردی با سوکت AM3 تهیه کنید؛ اگر شما سری به بازار بزنید، ملاحظه خواهید کرد که بردهای AMD که با CPUهای قدیمی‌تر نیز سازگارند، دارای همان قاب نارنجی دور سوکت می‌باشند، حال آنکه در بردهای جدیدتر، رنگ این قاب به آبی تغییر یافته (و گاها مشکی) است.

تا سال گذشته، مدت‌ها بود که همه پردازنده‌های دسکتاپ اینتل از 775 پین استفاده می‌کردند اما با ورود نسل جدید Core i7 شما نیاز به برد مخصوص دارید، بردی که دارای سوکت 1366 پایه باشد و بتواند DDRIII را پشتیبانی کند.

علاوه بر این در سال اخیر CPUهای اینتل 1156 پین در بازار فراوان شده‌اند که جهت کار با آن‌ها به بردهای با چیپست P55 نیاز دارید، چنانچه CPU از نوع Clarkdale (دارای گرافیک سرخود) باشد، به بردی با چیپست H55 یا H57 جهت استفاده از قابلیت گرافیک آن نیاز خواهید داشت.

به گفته یک کارشناس فروش محصولات رایانه‌یی - اگر قصد گذاشتن بودجه به نسبت بالایی را برای دستگاهتان دارید، می‌توانید برد ویژه Core i7 را تهیه کنید و بخاطر داشته باشید که Core i7ها نیز دو نوع هستند؛ سری 9 آن‌ها مانند Core i7 950 مشهور، 1366 پین دارند ولی سری 8 آن‌ها مانند 875K یا 860، دارای 1156 پین بوده و برای کار با آن‌ها باید از بردهای P55 ،H55 یا H57 استفاده کنید.

منبع مورد استفاده: ایسنا

کد خبر 139023
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز