دوشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۰ - ۰۶:۳۳
۰ نفر

فضل‌بن سهل، مردی دوراندیش، کاردان و دانشمند بود و از آغاز رشد مامون‌عباسی در خراسان، در کنار وی از تربیت‌کنندگان و راهنمایان اصلی او بود.

  وی در نبرد سنگین میان سپاهیان مامون و امین مدیریت جنگی سپاهیان مامون را برعهده داشت و آن را با پیروزی به پایان برد و بدین‌ جهت از سوی مامون به «ذوالریاستین» ملقب شد. فضل‌بن‌سهل، در فراخوانی امام‌رضا(ع) به خراسان و پذیرش ولایتعهدی مامون عباسی نقش داشت. پس از آنکه مامون عباسی بر تمام ابعاد حکومتی استیلا یافت، تصمیم گرفت از شهر «مرو» به «بغداد» برود. در آغاز فضل‌بن‌سهل را ناجوانمردانه به قتل رساند و سپس در طوس، امام‌رضا(ع) را غریبانه به شهادت رسانید و بدین طریق، دو عنصر اصلی حکومت و خلافت خویش را از سر راه برداشت و با خیالی آسوده به سوی عراق رفت. در وقایع الایام، تاریخ قتل فضل را دوم شعبان سال 202 قمری ذکر کرده‌اند.

1350شمسی: درگذشت مولف فرهنگ معین

دکتر محمدمعین در 9اردیبهشت سال 1297 در شهر رشت به دنیا آمد. او تحصیلات دبستانی دوره شش‌ساله ابتدایی را ظرف 2سال به پایان رساند و دوره اول متوسطه را با رتبه یک و دوره دوم متوسطه را در رشته ادبی در دبیرستان دارالفنون تهران به پایان رساند. دکتر معین صاحب تالیفات، مقالات و ترجمه‌های بسیاری است که مشهورترین آن فرهنگ معین است. محمدمعین در 9آذر سال 1345 پس از بازگشت از ترکیه، در دفتر گروه زبان و ادبیات فارسی دچار بیهوشی موقت شد. وی را جهت معالجه بیشتر به کشور کانادا منتقل کردند. ولی چون بهبودی در وضعیت او مشاهده نشد، به ایران بازگردانده شد. دکتر محمدمعین در روز 13تیرماه 1350درگذشت.

1776میلادی: روز استقلال آمریکا

تا قبل از سال 1776میلادی آمریکا مستعمره پادشاهی انگلستان محسوب می‌شد. استقلال این کشور در روز 4جولای سال 1776میلادی به وقوع پیوست و این روز یکی از روزهای تعطیل رسمی در آمریکاست. بنیانگذاران آمریکا در روز 4جولای 1776 میلادی در تالار استقلال شهر فیلادلفیا اعلامیه استقلال را امضا و منتشر کردند. امضاکنندگان از نمایندگان مستعمرات سیزده‌گانه کنگره قاره‌ای بودند. با این اعلامیه کشور مستقل آمریکا با 13 ایالت متولد شد. عبارت «ما مردم ایالات متحده آمریکا» که برخی آن را به اشتباه جمله آغازین اعلامیه استقلال می‌دانند، در واقع اولین عبارت قانون اساسی این کشور است. این کشور فاقد سابقه و پیشینه تاریخی است و با کشتار بومیان توسط مهاجران انگلیسی تاسیس شد.

1848میلادی: مرگ شاتو بریان

فرانسوا رمز دو شاتو بریان معروف به شاتو بریان نویسنده، شاعر و سیاستمدار فرانسوی در 4سپتامبر سال 1768 میلادی در سن‌ملو‌ در خانواده‌ای سرشناس و ثروتمند دیده به جهان گشود. او را به عنوان بنیانگذار رمانتیسیسم در ادبیات فرانسه می‌شناسند. او پس از تحصیلات مقدماتی به خدمت ارتش درآمد. وی در پایان زندگی سفرهایی به یونان، قسطنطنیه، فلسطین و اسپانیا کرد و در بازگشت به فرانسه به مبارزه با ناپلئون پرداخت. شهرت عمده شاتوبریان مدیون اشعار رمانتیک و نثر شاعرانه او است. شاهکار او «رنه» است. نبوغ مسیحیت، مناظرات پس از مرگ، عشق و عفت، موهبت آتشین مسیح و سفرنامه از آثار دیگر او است. شاتو بریان در 4جولای سال 1848 میلادی درگذشت.

کد خبر 139280

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز