در روز سوم ماه شعبان سال چهارم هجرت، دومین فرزند برومند حضرت‌علی(ع) و فاطمه(س) در خانه وحی و ولایت چشم به جهان گشود.

ولادت امام حسین (ع)

چون خبر ولادتش به پیامبر گرامی اسلام(ص) رسید، به خانه حضرت علی(ع) و فاطمه(س) آمد و اسما را فرمود تا کودکش را بیاورد. اسما او را در پارچه‌ای سپید پیچید و خدمت رسول‌اکرم(ص) برد. آن گرامی به گوش راست او اذان و به گوش چپ او اقامه گفت. سلمان فارسی می‌گوید: دیدم که رسول‌‌خدا(ص) حسین(ع) را بر زانوی خویش نهاده او را می‌بوسید و می‌فرمود: تو بزرگوار و پسر بزرگوار و پدر بزرگوارانی، تو امام و پسر امام و پدر امامان هستی، تو حجت خدا و پسر حجت خدا و پدر حجت‌های خدایی که 9 نفرند و خاتم ایشان، قائم ایشان (امام‌زمان(عج)) است. به پاس جانفشانی پاسداران اسلام این روز فرخنده به نام روز پاسدار نامگذاری شده است.

808شمسی: درگذشت غیاث‌الدین جمشید کاشانی

جمشیدبن‌مسعودبن‌طبیب کاشانی ملقب به غیاث‌الدین که در غرب به الکاشی مشهور است ریاضی‌دان برجسته و ستاره‌شناس و محاسبی ماهر و زبردست بود که آلات رصدی دقیقی اختراع کرد و تا پایان عمرش فعالیت علمی داشت. در دوران فعالیت علمی‌اش به تألیف کتاب‌های متعددی در زمینه ریاضیات و نجوم پرداخت. مهم‌ترین این آثار عبارت‌اند از: زیج خاقانی، مفتاح‌الحساب، رساله محیطیه و رساله وتر و جیب. غیاث‌الدین جمشید کاشانی هرچند فیزیک‌دان بود، ولی علاقه اصلی‌اش متوجه ریاضیات و اخترشناسی بود. او پس از دوره طولانی سرگردانی، سرانجام در سایه حمایت سلطان الغ‌بیگ که خود دانشمند بزرگی بود، موقعیت شغلی مطمئنی در سمرقند به دست آورد. غیاث‌الدین جمشیدکاشانی، زبردست‌ترین حساب‌دان و آخرین ریاضی‌دان برجسته دوره اسلامی و از بزرگ‌ترین مفاخر تاریخ ایران به شمار می‌آید. وی سرانجام صبح روز چهارشنبه 14تیر سال808شمسی درگذشت. از زندگی و سرگذشت غیاث‌الدین جمشیدکاشانی تاکنون 2 فیلم و سریال ساخته شده است.

1335شمسی: اولین خط اتوبوسرانی در تهران

با افزایش تقاضای مسافر جهت جابه‌جایی با سرویس‌های عمومی خصوصا اتوبوس‌ها و محدودیت در افزایش تعداد اتوبوس، بالانس ناوگان و حجم مسافر تا حد زیادی ناموزون شد. این موضوع به مرور زمان باعث نارضایتی شهروندان شد. بالاخره در سال1331 جهت ساماندهی وضعیت ناوگان اتوبوسرانی، قانون تاسیس شرکت واحد اتوبوسرانی با سرمایه 300میلیون ریال تصویب شد. سازماندهی و افزایش ناوگان بعد از تصویب توسط شرکت واحد شروع شد. بعد از مدتی اتوبوس‌های قدیمی از سطح شهر جمع‌آوری و جایگزین آن اتوبوس‌های جدید و همشکل شد. اولین خط اتوبوسرانی تهران در 14تیرماه سال1335 با 80 دستگاه اتوبوس‌ در مسیر بازار تا میدان امام‌حسین(ع) در حضور نمایندگان مجلس شورای ملی وقت و تعدادی از وزرا افتتاح شد.

1361 شمسی: ربوده‌شدن دیپلمات‌های ایرانی

در چهاردهم تیرماه سال 1361شمسی، چند دیپلمات و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در بیروت، در 40کیلومتری شمال این شهر در حالی که عازم محل کار خود در سفارت ایران بودند، توسط نیروهای حزب فالانژ لبنان ربوده شدند. در آن زمان، ارتش رژیم صهیونیستی به لبنان حمله کرده بود و حزب فالانژ، همکاری نزدیکی با این رژیم اشغالگر داشت. ابتدا گفته شد که سیدمحسن موسوی، کاردار جمهوری اسلامی ایران در بیروت و همراهانش کشته شده‌اند اما شواهد و مدارک موجود، حاکی از آن است که آنها در اسارت رژیم صهیونیستی هستند. با وجود اقدامات متعدد جمهوری اسلامی، برای آزادسازی دیپلمات‌ها و اتباع خود از چنگال رژیم صهیونیستی، این رژیم هنوز تن به این کار نداده است. حاج احمد متوسلیان، تقی رستگارمقدم و کاظم اخوان، سید محسن موسوی را همراهی می‌کردند.

کد خبر 139377

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز