وقتی که روز قیامت برپا می‌شود، پیامبر‌اکرم(ص) به امیرالمومنین علی(ع) می‌فرماید: به دخترم زهرا(س) بگو برای شفاعت و نجات امت چه داری؟

یاابالفضل العباس

علی(ع) پیام پیامبر را به حضرت فاطمه(س) ابلاغ می‌کند. ایشان در پاسخ می‌فرماید: ای امیرمومنان! دو دست بریده پسرم، عباس برای ما در مورد مقام شفاعت کافی است. زمین مدینه، با نگاه خورشید، روشنایی می‌گرفت و تابش طلایی آفتاب چهارمین روز شعبان سال 26هجری را نوری دیگر می‌بخشید. دل‌های شیفتگان امیرالمومنین علی(ع)، لبریز از شور و عشق بود و چهره علاقه‌مندان اهل بیت را شبنم شادی فراگرفته بود و برای دیدار نورسیده مولای خویش، بر یکدیگر پیشی می‌گرفتند. «ماه» تازه در مدینه طلوع کرده بود. شور و هلهله، خانه علی(ع) و فاطمه کلابیه را فراگرفته بود. ام‌البنین، قنداقه عزیز خود را تقدیم علی(ع) کرد. قمربنی‌هاشم زاده شد. جانبازان مفتخرند که روز ولادت حماسه‌ساز کربلا به پاس دلاوری آنان به نام روز جانباز نامگذاری شده است.

1535میلادی: اعدام سر توماس مور

سرتوماس مور، پس از 15 ماه حبس در برج لندن، به دستور هنری هشتم، پادشاه انگلستان، در 6جولای سال 1535گردن زده شد، زیرا حاضر نبود تحت هیچ شرایطی تسلیم این پادشاه مستبد شود. توماس‌مور، متفکر برجسته و نخستین فرد غیرروحانی،‌ توسط هنری هشتم، پادشاه انگلستان، به مقام صدراعظمی سلطنت انگلستان منصوب شد. این انتصاب به‌رغم اینکه توماس مور اقدام هنری هشتم در طلاق دادن همسرش ملکه کاترین آراگون و ازدواج با آن بولین را تقبیح کرده بود، صورت گرفت. سرتوماس مور که یک کاتولیک معتقد بود، حاضر نشد در مراسم دعای رئیس جدید کلیسای آنگلیکن شرکت کند. در پی این واقعه، هنری هشتم دستور داد که سرتوماس مور را در برج لندن زندانی کنند. سپس دادگاه سلطنتی او را به اتهام خیانت محکوم و حکم گردن زدن توماس مور را در ملأعام صادر کرد. فیلم سینمایی مردی برای تمام فصول، اثر فرد زینه‌مان، براساس داستان وی ساخته شد.

1945میلادی: انفجار اولین بمب اتم در پروژه منهتن

پروژه منهتن، اسم رمز یک پروژه محرمانه دولت آمریکاست که قبل از جنگ جهانی دوم باهدف توسعه بمب اتم، پی‌ریزی شد. طرح اولیه تشکیل یک تیم تحقیقاتی به منظور ساخت سلاح هسته‌ای در سال 1939، زمانی که اینشتین نامه‌ای به فرانکلین روزولت- رئیس جمهور وقت آمریکا- نوشت، تایید شد. پس از آن در سال 1942میلادی، فیزیک‌دانی به نام انریکو فرمی موفق شد یک واکنش هسته‌ای در رآکتور خود را کنترل کند. بعدها در ادامه این پروژه، اولین بمب اتم در ششم جولای سال 1945میلادی، در آزمایشگاه لوس آلاموس منفجر شد. مسئول این آزمایشگاه که شاهد انفجار این بمب بود، اظهار داشت: همه ما می‌دانستیم که ساخت چنین بمبی می‌تواند دنیا را دگرگون کند، برخی از افراد می‌خندیدند و برخی می‌گریستند، ما - تیم تحقیقاتی- به نوعی خود را ویرانگران جهان شمرده و سرزنش می‌کردیم. یک ماه پس از این آزمایش، شهرهای هیروشیما و ناکازاکی در کشور ژاپن، هدف 2بمب اتمی قرار گرفتند.

کد خبر 139487

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز