مردی می‌آید که دستانش بوی کرامت، پیشانی‌اش بوی بندگی و گام‌هایش ندای ایستادگی سرمی‌دهد.

طرح - امام سجاد

  بهار به حیرت می‌ایستد، باد سجده می‌کند و خورشید، شکرانه می‌دهد. امام‌علی‌بن‌حسین‌بن‌علی‌بن‌ ابیطالب(ع) مشهور به سجاد، چهارمین امام شیعیان، در پنجم شعبان سال38هجری قمری متولد شد. ایشان زمانی دیده به جهان گشود که زمام امور در دست جد بزرگوارش امام علی‌بن‌ابیطالب(ع) بود. این بزرگوار در عاشورای سال61 هجری قمری حضور داشت و در آن واقعه براساس اراده الهی زنده ماند و پس از شهادت پدرش مسئولیت زمامداری شیعیان از جانب خدا برعهده او گذاشته شد.

313قمری: درگذشت محمدبن زکریای رازی

محمدبن‌زکریای رازی پزشک، فیلسوف و شیمی‌دان کاشف الکل و جوهر گوگرد (اسیدسولفوریک) که آثار ماندگاری در پزشکی، شیمی و طب نوشته است، در ری زاده شد. مهم‌ترین سند تاریخی درباره تولد و مرگ رازی کتاب (فهرست کتب رازی) نوشته ابوریحان بیرونی است. در این کتاب تولد رازی در شعبان 251قمری و درگذشت او در پنجم شعبان 313 قمری ثبت شده است. رازی مردی خوشخو و درتحصیل‌کوشا بود. وی به بیماران توجه خاصی داشت و تا زمان تشخیص بیماری دست از آنها برنمی‌داشت و نسبت به فقرا و بینوایان بسیار رئوف بود. رازی برخلاف بسیاری از پزشکان که بیشتر مایل به درمان پادشاهان و امرا و بزرگان بودند، با مردم عادی بیشتر سروکار داشت. ابن ندیم می‌گوید:رازی تفقد و مهربانی به همه کس، به ویژه فقرا و بیماران داشت، از حالشان جویا و به عیادتشان می‌رفت و مقرری‌های کلانی برای آنها گذاشته بود.

1332 شمسی: ورود طراح کودتای 28مرداد به تهران

کرمیت روزولت از طراحان کودتای 28مرداد، نوه تئودور روزولت بیست‌وششمین رئیس‌جمهور آمریکا بود. رساله پایان‌نامه تحصیلی او درباره «فنون تبلیغات در جنگ داخلی انگلیس» بود و به همین سبب او راه‌های مقابله با بحران‌های داخلی را می‌شناخت.
او در سازمان اطلاعاتی ویژه رئیس‌جمهور آغاز به کار کرد و نخستین کار او پژوهش درباره ایران بود که سرگذشت کرمیت روزولت را به تاریخ معاصر ایران پیوند زد. کرمیت روزولت در 16تیر 1332 شمسی با گذرنامه جعلی به نام جیمز ف.لاکریج از مرز عراق وارد ایران شد تا توطئه آمریکایی- انگلیسی 28مرداد1332 شمسی را رهبری کند. او در آن زمان 12سال تجربه پژوهش و کار در مسائل ایران را داشت و طی این سال‌ها فعالیت‌های اطلاعاتی آمریکا را در خاورمیانه هدایت می‌کرد.

1384شمسی: بمب گذاری در سیستم حمل و نقل لندن

16 تیر 1384شمسی انفجار 4بمب در سیستم حمل‌ونقل لندن در ساعات پررفت‌وآمد صبح، موجب کشته‌شدن دست‌کم 56نفر از جمله 4بمب‌گذار شد. 700نفر در جریان این انفجارها زخمی شدند. انفجار این بمب‌ها در 3 قطار زیرزمینی و یک اتوبوس دوطبقه رخ داد. یک گروه که پیش از این ناشناخته بود به نام گروه مخفی جهاد القاعده در اروپا مسئولیت این انفجارها را برعهده گرفت؛ البته هیچ یک از این ادعاها تایید نشد.

1937میلادی: آغاز جنگ دوم چین و ژاپن

جنگ دوم چین و ژاپن به درگیری‌های نظامی دو کشور چین و ژاپن از تاریخ 7جولای سال1937 تا 9 سپتامبر 1945 اطلاق می‌شود. چینی‌ها در سال‌های این جنگ گسترده، از کشورهای آلمان، شوروی و آمریکا کمک دریافت می‌داشتند. با تازش نیروهای ژاپنی به پرل‌ هاربر، این درگیری‌ها به گوشه‌ای از جنگ جهانی دوم در جبهه بزرگ جنگ اقیانوس آرام بدل شد. این جنگ بزرگ‌ترین جنگ در آسیای سده بیستم بود و نیمی از تلفات جنگ اقیانوس آرام حاصل این درگیری بود. سرانجام این جنگ با تسلیم‌شدن ژاپن در جنگ جهانی به پایان رسید.

کد خبر 139593

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز