در 19 تیر 1287شمسی یک کاپیتان روسی به بهانه اینکه اسبش به خاک ایران فرار کرده، به همراه 6سرباز روسی وارد خاک ایران شد و 2 ایرانی ساکن در آن منطقه را کشت.

اقوام کشته‌شدگان نیز به انتقام از این رفتار وحشیانه، کاپیتان روسی و 2همراه او را کشتند. روس‌ها که خود در پی بهانه بودند، پس از آگاهی از این ماجرا، به روستایی در بین مرز دوکشور حمله کردند و پس از کشتن 37نفر از مردم بی‌گناه، 135 خانه را به آتش کشیدند و سپس به غارت روستا پرداختند. 4روز بعد، روستاهای دیگری را نیز غارت کرده و پس از کشتن 40نفر از مردم، 350خانه دیگر را آتش زدند.

1360شمسی: شهادت ملامسلم جلالی‌زاده و پدرش به دست منافقین

ملامسلم جلالی‌زاده پس از پیروزی انقلاب اسلامی و انقلاب‌فرهنگی و تعطیلی موقت دانشگاه‌ها به همراه تعدادی از جوانان، کمیته انقلاب اسلامی سنندج را پی‌ریزی کرد و بدان پیوست. وقتی گروهک‌ها و افراد ضدانقلاب در منطقه کردستان دست به آشوب و فتنه‌گری زدند، ملامسلم جلالی‌زاده به مقابله با آنان برخاست و دسیسه آنان را برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان و برهم زدن وحدت ملی کمرنگ ساخت. منافقان تحمل سخنان منطقی و مستدل مسلم جلالی‌زاده و پدرش را نداشتند و نتوانستند آنان را وادار به تسلیم کنند بدین‌سبب بود که شب نوزدهم تیرماه1360 آن دو را جلوی حیاط منزلشان در محله قطارچیان سنندج به شهادت رساندند و این زمانی بود که آنان پس از برگزاری نماز از مسجد راهی خانه بودند. آنان به خانه نرسیدند و راهی بهشت شدند.

1851میلادی: درگذشت پدر لیتوگرافی

لویی‌ژاک مانده ‌داگر، هنرمند و شیمی‌دان فرانسوی در 18نوامبر سال1787میلادی در قریه ای ‌نزدیک پاریس به دنیا آمد. ‌داگر پدر لیتوگرافی و عکاس ماهری بود که توانست در همین حوزه به کشف‌هایی در زمینه علم چاپ دست یابد. ناموری‌اش بیشتر برای اختراع فرایند داگرئوتیپ در عکسبرداری است. داگر‌ئوتیپ طریقه‌ای برای ثبت، ظهور و ثبوت تصاویر است. داگر به پاس خدمات اختراع خود در تکامل عکاسی به دریافت نشان لژیون دونور مفتخر شد و از سراسر جهان نشان‌ها و دیپلم‌های افتخار برای وی سرازیر شد و در حالی که شهرت و افتخار او را فراگرفته بود، در 10جولای سال1851میلادی دیده از جهان برگرفت.

1940میلادی: آغاز نبرد بریتانیا

نبرد بریتانیا نبردی است که نامش از تلاش‌های استراتژیک نیروی هوایی آلمان موسوم به لوفت وافه در طول تابستان و پاییز 1940 به منظور برتری هوایی بر نیروی هوایی سلطنتی انگلیس موسوم به راف برگرفته شد. در 18 ژوئن 1940میلادی در دفتر نخست‌وزیری انگلستان وینستون چرچیل، نخست‌وزیر این کشور طی سخنانی گفت: نبرد فرانسه بالای سر ما قرار دارد. من تقریبا منتظر شروع نبرد بریتانیا هستم. این پیش‌بینی چرچیل درست از آب درآمد. نقشه آلمان یک عملیات آبی خاکی و هوابرد نیروی چترباز و پیاده‌کردن نیروها در بریتانیا در قالب عملیاتی بود که نام رمز آن «شیر دریایی» بود و به دنبال حملات هوایی شکل می‌گرفت. به عبارت دیگر، حملات هوایی به بریتانیا پیش‌نیاز حمله آبی خاکی به بریتانیا بود. نبرد بریتانیا که از 10ژولای تا 31اکتبر 1940میلادی ادامه یافت، اولین نبرد مهم به وسیله نیروی هوایی بود. این نبرد، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بمباران هوایی تا آن تاریخ محسوب می‌شد.

کد خبر 139821

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز