در 9 شعبان سال 1039 هجری قمری سیلی عظیم در مکه و داخل مسجدالحرام روانه شد که در آن واقعه 4هزار نفر غرق شدند و بخشی از کعبه تخریب شد.

کعبه - سیل

در روز سه‌شنبه سوم‌ جمادی‌الثانی سال 1040، مابقی خانه خدا را به جز حجرالاسود تخریب کردند تا آن را دوباره بسازند. کسی که اساس آن را ساخت سیدزین‌العابدین کاشی، شاگرد ملامحمد امین استر‌آبادی بود. وی در این باب کتاب موسوم به «مفرحه‌الانام فی تأسیس بیت‌الله الحرام» را نوشت اما آخرالامر به دست نااهلان ساکن در مکه شهید شد.

1359 شمسی: آزادی یکی از گروگان‌های آمریکایی

با وخیم شدن حال جسمی یکی از گروگان‌های آمریکایی به نام ریچارد کویین، او در روز 20 تیر 1359 شمسی آزاد شد و پس از یک هفته تحت نظر بودن در یکی از پایگاه‌های آمریکا، وارد واشنگتن شد. آزادی کنسول‌یار سفارت آمریکا نخستین مورد از آزادی گروگان‌ها در سال 1980 بود. جمهوری اسلامی علت آزادی کویین را ملاحظات انسانی و شدت بیماری او اعلام کرد. دیپلمات‌های غربی مقیم تهران، آزادی کویین به همراه درگذشت شاه و تشکیل قوه‌مقننه در ایران را نشانه‌هایی از آغاز حل معضل گروگانگیری می‌دانستند.

1389 شمسی: حکم دستگیری سران منافقین

دادگاهی در عراق روز یکشنبه 20 تیر1389، حکم دستگیری 39نفر از اعضای سازمان منافقین از جمله مریم و مسعود رجوی، رهبران این گروه، را به اتهام «جنایت علیه بشریت» صادر کرد. اتهام کمک به صدام در سرکوب اکثریت شیعه و اقلیت کرد این کشور، مبنای حکم دادگاه را تشکیل می‌داد. در سال 1991 و به دنبال جنگ خلیج‌فارس، شورش‌هایی ضددولتی در جنوب و شمال عراق به راه افتاد که صدام با خشونت بسیار آنها را فرو نشاند. سازمان منافقین به عنوان مزدور در سرکوب این شورش‌های ضددولتی نقش اساسی داشت.

1804 میلادی: مرگ وزیر خزانه‌داری آمریکا در یک دوئل

روز 11 جولای سال 1804 میلادی میان آرون‌بر، معاون رئیس جمهور آمریکا و الکساندر هامیلتون، وزیر خزانه‌داری این کشور یک دوئل در ایالت نیوجرسی روی داد که به کشته شدن هامیلتون انجامید. اختلاف این دو مقام آمریکایی که هر دو از مبارزان استقلال آمریکا بودند، بر سر نحوه حکومت آمریکا بود که آیا به صورت قدرت مرکزی اداره شود یا کنفدراسیون؟ نهایتا کار به دوئل کشید. هنگامی که دو نفر در بحث یا شرط‌بندی به‌نتیجه‌ای نمی‌رسیدند، بین آنها دوئل صورت می‌گرفت که تیراندازی 2نفر از فاصله نزدیک به یکدیگر است. در این دوئل، وزیر خزانه‌داری آمریکا الکساندر هامیلتون که هوادار قدرت مرکزی بود کشته شد.

2010 میلادی: قتل دردناک منکر هولوکاست

داریوز راتایزاک، مورخ لهستانی و منتقد هولوکاست و استاد سابق دانشگاه اوپوله بود. او در سال 1999 در دادگاه لهستان به جرم انکار هولوکاست محاکمه شده بود. جنازه او در حالی که به شدت متلاشی شده بود در 11 جولای سال 2010 روی صندلی یک اتومبیل پارک شده در مرکز خریدی در شهر اوپوله پیدا شد. جی‌پی‌بلینگر، نویسنده آ‌مریکایی، با نوشتن مقاله‌ای با بررسی زندگی و مرگ یک مورخ لهستانی منکر هولوکاست، قتل وی را به موساد نسبت داد و از حقیقت گفته‌های وی دفاع کرد. یک نویسنده کانادایی نیز با اشاره به محرومیت از حقوق اجتماعی و در نهایت قتل دردناک مورخ لهستانی که درباره هولوکاست تحقیق کرده بود، این وضعیت را سرنوشت محتوم کسانی دانست که در غرب مقابل هولوکاست قد علم می‌کنند.

کد خبر 139922

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز