حضرت علی‌اکبر(ع) در 11شعبان سال 33 قمری دیده به جهان گشود. ایشان پسر بزرگ امام حسین(ع) بود و مادر مکرمه‌شان ام‌البین نام داشت.

آن حضرت در میان بنی‌هاشم، شبیه‌ترین افراد به رسول‌گرامی اسلام(ص) بود و از این رو بسیاری اخلاق نیکو، حلم، علم و شجاعت آن حضرت را شبیه رسول‌الله(ص) می‌دانند. اگرچه کمتر درباره ایشان در تاریخ اسلام سخن به میان آمده است اما همان اندک دانسته‌ها از شخصیت بزرگ ایشان بسان قطره‌ای از دریاست. اوج حضور حضرت علی‌اکبر(ع) را می‌توان در واقعه جانگداز کربلا مورد بررسی قرار داد. آن بزرگوار در این مسیر و به همراه پدر بزرگوار و خانواده گرامی‌شان زیباترین صحنه‌های جانبازی و ایثارگری را به منصه ظهور رساندند که نظیر آن کمتر در تاریخ دیده شده است.

1793 میلادی: قتل ژان پل مارات

ژان‌پل مارات، انقلابی رادیکال فرانسه 24می 1743 میلادی به دنیا آمد. وی پزشکی بود که با نوشته‌هایش مردم فرانسه را ترغیب به تغییرات کلی در وضعیت اجتماعی و سیاسی وطن خود کرد. کتاب‌های متعدد نوشت که «زنجیرهای بردگی» یکی از آن کتب است. وی با انتشار روزنامه، دلایل کافی در اختیار مردم فرانسه گذارد تا بر ضد سلطنت و حکومتی که داشتند به‌پا خیزند. این روزنامه که برای نخستین‌بار، مردم عادی در آن جایی برای بیان رنج‌های خود یافته بودند آنچنان مورد توجه واقع شده بود که در روز دوبار چاپ می‌شد. او بود که در جریان انقلاب به کاخ سلطنتی حمله برد و لوئی شانزدهم و همسرش ماری آنتوانت را دستگیر کرد و آن‌قدر پافشاری کرد تا اعدام شدند. «مارات» با این عقاید و نیز تنفر از اشرافیت، مخالفان فراوان مخصوصا در بین میانه‌روهای انقلاب فرانسه داشت و سرانجام در 13 جولای 1793 میلادی به دست «شارلوت کوردای» دختر یکی از اشراف‌ سابق با ضربه دشنه کشته شد.

1941 میلادی: امضای قرارداد همکاری شوروی و انگلستان در برابر آلمان

هیتلر تصور می‌کرد حمله به شوروی حرکتی ضدکمونیستی است و واکنش مخالفان غربی کمونیسم را برنمی‌انگیزد، به‌همین منظور نقشه حمله به شوروی را در سر می‌پروراند. اشتباه محاسبه او در حمله به شوروی این بود که فکر می‌کرد مخالفت انگلیس و آمریکا با کمونیسم، زمینه مساعدتری برای او فراهم خواهد آورد یا حداقل امکان سازشی بین استالین کمونیست و چرچیل و روزولت ضدکمونیست علیه او وجود نخواهد داشت. برخلاف این انتظار، چرچیل و روزولت فردای حمله آلمان به روسیه در 24ژوئن 1941 میلادی آمادگی خود را برای همکاری با استالین در برابر هیتلر اعلام داشتند، زیرا آنها معتقد بودند که اگر هیتلر بتواند روسیه را شکست دهد و بر منابع عظیم ثروت آن کشور دست‌یابد دیگر هیچ قدرتی قادر به جلوگیری از تسلط وی بر جهان نخواهد شد. بر اساس قراردادی که در روز 13 جولای 1941 میلادی در مسکو به امضا رسید، انگلیس و شوروی در برابر خطر آلمان متحد شدند.

1951 میلادی: مرگ آرنولد شونبرگ

آرنولد شونبرگ، آهنگساز و نظریه‌پرداز اتریشی- آمریکایی در 13 سپتامبر1874 میلادی در وین به دنیا آمد. او آهنگساز، موسیقی‌دان و نظریه‌پرداز خودآموخته، بنیانگذار مکتب دوم موسیقی وین به همراه 2نفر از شاگردانش آنتوان وبرن و آلبان برگ است. او در سراسر زندگی خود به آموزش موسیقی پرداخت. از آنجا که شونبرگ بسیار میهن‌پرست بود، با وجود سن بالایی که داشت در نخستین جنگ جهانی به عنوان داوطلب وارد جنگ شد و در پشت جبهه خدمت کرد؛ امری که دشمنی آهنگساز میهن‌پرست دیگری به نام کلود دبوسی را در جبهه روبه‌رو درپی داشت. شونبرگ همواره در پی به وجود آوردن روش جدیدی در آهنگسازی بود و بسیار به مطالعه آثار آهنگسازان پیش از خود به ویژه باخ، موتسارت و برامس می‌پرداخت و سرانجام این پژوهش‌ها به آفرینش یک روش جدید آهنگسازی به نام «سری»(موسیقی سریال) انجامید. او سرانجام در 13جولای سال 1951 میلادی در لس‌آنجلس درگذشت.

کد خبر 140130

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز