گروه بورس: دیروز نام بانک دی برای نخستین‌بار در فرابورس نمایش داده شد و معاملات سهام این شرکت رسما آغاز شد اما اطلاعات جدید نشان می‌دهد در حال حاضر 9 بانک دیگر در بازار پولی فعالیت می‌کنند که قابلیت ورود به بورس را دارند.

بورس

به گزارش همشهری، از روزی که نخستین بانک وارد بازار سرمایه شد، سال‌ها می‌گذرد اما اکنون 8 بانک در بورس و 3 بانک در فرابورس فعالیت می‌کنند که از صورت‌های مالی شفاف‌تر و وضعیت بهتری نسبت به دیگر بانک‌های کشور برخوردارند؛ ضمن اینکه سودآوری و ارزش کلی این بانک‌ها برای سرمایه‌گذاران کاملا مشخص و روشن است و نسبت به بانک‌های دیگر اعتبار بیشتری به واسطه حضور در بازار سرمایه به دست آورده‌اند. در حال حاضر سهام بانک‌های پارسیان، ملت، تجارت، صادرات، اقتصاد نوین، کارآفرین، سینا و پست‌بانک در بورس تهران دادوستد می‌شود که ارزش بازار آنها7.5 میلیارد دلار است؛ ضمن اینکه مجموع سود سهام این شرکت‌ها در تازه‌ترین گزارش‌ها 2.7 میلیارد دلار محاسبه شده است. همچنین با تشکیل بازار فرابورس 3‌بانک الکترونیک آرین، سرمایه و دی نیز به این بازار پیوستند که فهرست بانک‌های حاضر در بازار سرمایه را به 11 بانک رساند.

اما اطلاعات جدید نشان می‌دهد در حاضر 9 بانک دیگر در کشور فعال هستندکه قابلیت آن را دارند که سهامشان در بورس یا فرا بورس دادوستد شود. به غیراز بانک‌های ملی، سپه، کشاورزی، مسکن، صنعت و معدن، توسعه تعاون و توسعه صادرات که حاکمیت دولتی دارند و سهامشان قابل واگذاری در بورس یا فرا بورس نیست، در حال حاضر 9 بانک با نام‌های تات، انصار، بانک شهر، حکمت ایرانیان، گردشگری، ایران زمین، پاسارگاد، سامان و مؤسسه اعتباری توسعه که به‌زودی به بانک تبدیل خواهد شد قابلیت آن را دارند که سهامشان در بورس دادو ستد شود.

از میان این بانک‌ها بانک تات، پاسارگاد، گردشگری و انصار در تلاشند تا به‌زودی وارد بورس یا فرابورس شوند اما از شرایط بانک‌های دیگر اطلاعات زیادی در دست نیست.در عین حال به‌نظر می‌رسد برخی از بانک‌ها اعتقادی به عرضه سهامشان در بورس ندارند؛ مانند بانک سامان که تاکنون درخواستی برای ورود به بورس یا فرا بورس ارائه نکرده است. همچنین در مورد بانک رفاه کارگران که قبلا در فهرست شرکت‌های مشمول اصل 44 بود و سپس به شرکت‌های تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی واگذار شد اطلاع کاملی در دست نیست و مشخص نیست آیا مسئولان این شرکت قصد عرضه سهام این بانک را دربورس دارند یا خیر.

عرضه سهام بانک دی

بر این اساس در ادامه موج ورود بانک‌ها به بازار سرمایه، دیروز برای نخستین بار نام بانک دی روی تابلوی فرا بورس درج شد و سهامداران تا پایان مبادلات 11 میلیون و 440 هزار سهم این شرکت را معامله کردند. سهام این شرکت با روش جدید مبادلات در فرا بورس دادو ستد شد.مصطفی امید قائمی مدیرعامل فرابورس در باره روش جدید که فرابورس درخصوص شرکت‌های سهامی عام اجرا می‌کند به همشهری گفت: شرکت‌های سهامی‌ای وجود دارند که سهامداران خرد زیادی دارند و به‌اصطلاح سهام آنها شناور است، بنابراین، این شرکت‌ها نیازی به عرضه اولیه ندارند و معاملات این شرکت‌ها فقط با درج نامشان روی تابلو آغاز می‌شود.

تات در راه فرابورس

مدیرعامل فرابورس همچنین از ورود بانک تات به فرابورس خبر دادو گفت: درصورت اتمام مراحل سپرده‌گذاری سهام بانک تات، نماد معاملاتی تات از روز دوشنبه روی تابلوی بازار پایه فرا بورس نمایش داده خواهدشد. البته بهتر است کارگزاران نسبت به تعیین کارگزار ناظر برای مشتریان خود در سامانه معاملاتی اقدام کنند.

کد خبر 140195
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز