محمدولی‌خان تنکابنی، معروف به سپهدار تنکابنی، 5‌دوره رئیس‌الوزرای ایران بود.

محمدولی‌خان تنکابنی

  او ابتدا ساعدالدوله و بعد نصرالسلطنه لقب داشت و در دوران جنبش مشروطه به سپهدار اعظم ملقب بود. او یکی از 2فاتح معروف تهران در جریانات انقلاب مشروطه بود. وی در ابتدا از سرداران محمدعلیشاه بود و در شکستن بست مشروطه خواهان در مسجد شاه و در حمله به آزادیخواهان تبریز نقش ایفا کرده بود. بعدها با محمدعلی شاه اختلاف پیدا کرد و به املاکش در تنکابن رفت. در دوران استبداد صغیر، آزادیخواهان گیلان به دلیل اینکه وی فنون نظامی را می‌دانست و با محمدعلی‌شاه هم اختلاف داشت او را به عنوان رهبر برای فتح تهران برگزیدند. در دوره رضاشاه بسیاری از املاک و اموال او را گرفتند و بالاخره در 27تیر 1305 با اسلحه کمری‌اش خودکشی کرد و در امامزاده صالح تجریش به خاک سپرده شد.

1367شمسی: اعلام پذیرش قطعنامه 598از سوی ایران

در 27تیرماه 1367 و در یک اقدام ناگهانی جمهوری اسلامی ایران قطعنامه 598سازمان ملل متحد را پذیرفت تا حسن نیت خود را در 8سال دفاع مقدس ثابت کند و دشمن متجاوز را در چارچوب قوانین بین‌المللی به تمکین وادارد. حضرت امام‌خمینی(ره)، با درنظر گرفتن مصالح عالی نظام اسلامی و با درک توطئه گسترده آمریکا و غرب، پس از مشورت با فرماندهان عالی نظام و مسئولان مملکتی،‌قطعنامه 598شورای امنیت را پذیرفتند. شورای امنیت در این قطعنامه دو کشور ایران و عراق را به برقراری آتش‌بس و صلح دعوت کرده بود. جمهوری اسلامی ایران به دلیل ویژگی‌های مثبت برخی از مفاد این قطعنامه به ویژه، بندهای مربوط به معرفی متجاوز و پرداخت غرامت جنگی، موافقت خود را با پذیرش آن اعلام کرد.

1936میلادی: وقوع جنگ داخلی در اسپانیا

بعد از سال 1933 بیش از پیش زمام امور حکومت اسپانیا به دست عناصر محافظه‌کار افتاد که کابینه آنها نه کفایتی از خود نشان می‌داد و نه مورد توجه عامه مردم بود و به همین دلیل اعتراضاتی در اسپانیا رخ داد. درفوریه 1936انتخابات جدیدی صورت گرفت. تمام عناصر جناح چپ، یعنی جمهوریخواهان، سوسیالیست‌ها، آنارشیست‌ها و کمونیست‌ها دست به دست داده، یک جبهه در برابر سلطنت‌طلبان و افسران ارتش تشکیل دادند. این جماعت در انتخابات به پیروزی قاطعی نایل‌آمدند. پس از این واقعه در 18جولای 1936 یکی از ژنرال‌های ارتش به نام فرانسیسکو فرانکو علیه دولت جمهوری قیام کرد. او توانست بندر بارسلون را فتح کند و خود را آماده کرد تا پایتخت را نیز تسخیر کند. احزاب چپ برای مبارزه متحد شدند و تمام مملکت دستخوش جنگ داخلی شد. بالاخره پس از حدود 3سال جنگ و یک میلیون نفر کشته، جناح چپ یا جمهوریخواهان، در سال 1939 در برابر فرانکو سر تسلیم فرودآوردند.

1979میلادی: درگذشت مبارز فلسطینی

زهیر محسن، مبارز فلسطینی از 17سالگی به مبارزه علیه اشغالگران صهیونیستی پرداخت. هنگامی که مقر سازمان آزادیبخش فلسطین در اردن قرار داشت، وی به دلیل فعالیت‌های ضد صهیونیستی چندین‌بار زندانی شد و دولت اردن سرانجام او را اخراج کرد. وی جنبش چریکی الصاعقه را با حمایت مالی سوریه به وجود آورد. او یکی از مخالفان سرسخت پیمان کمپ دیوید بود و در چندین نطق خود، آشکارا، انورسادات، حاکم مصر را به مرگ توسط نیروهای الصاعقه تهدید کرد. زهیر محسن سرانجام در61جولای 1979 در خانه خود در جنوب فرانسه توسط عوامل مشترک مصر و اسرائیل ترور شد و 2روز بعد در هجدهم جولای درگذشت. مقامات فلسطینی،‌طرفداران پیمان کمپ دیوید را عامل ترور زهیر محسن معرفی کردند.

کد خبر 140540

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز