شیخ ابوالقاسم حسین‌بن‌روح بن‌ابی‌بحر نوبختی سومین نایب خاص امام‌زمان(عج) در دوران غیبت صغری بود.

امام زمان

همان‌گونه که از نام وی هویداست، ایرانی‌تبار بود. نوبختیان از خاندان‌های اصیل ایرانی مسلمان شده دوره منصور عباسی بودند. در بعضی از روایات آمده که وی اهل قم بوده است، حال آنکه برخی دیگر معتقدند که ملقب شدن نوبختی به «قمی»، به خاطر شدت علاقه و ارتباط وی با قم و علمای آن سامان بوده است. فقهای بزرگ در آن عصر با تمام علم و فقاهت از وی پیروی می‌کردند. نخستین توقیعی که راجع به حسین‌بن‌روح از ناحیه مقدسه صدور یافت، در سال 305قمری بود. او در دوران حکومت مقتدر عباسی به مدت 5سال به زندان افتاد و در سال 317قمری آزاد شد. حسین‌بن روح نوبختی در 18شعبان سال326قمری درگذشت. مقبره وی در محله نوبختیه در جانب غربی بغداد در وسط بازار عطاران قرار دارد.

1272شمسی: واگذاری شیلات شمال ایران به روس‌ها

دولت روسیه نیز در رقابت با انگلستان که امتیاز رویتر مبنی بر تاسیس بانک شاهی و بهره‌برداری از معادن ایران را از ناصرالدین‌شاه گرفته بود، درصدد اخذ امتیازات جدیدی برآمد. سرانجام دولت روس موفق شد با تحت فشار قراردادن شاه، امتیازاتی از جمله امتیاز شیلات شمال ایران و صیدماهی و نیز امتیاز تاسیس بانک استقراضی را به دست آورد. در این میان، استفان لیانازوف، از سرمایه‌داران روسی، امتیاز شیلات شمال ایران را در 29تیر1272شمسی به دست آ‌ورد. پس از مرگ لیانازوف، امتیاز شیلات شمال به ورثه او منتقل شد. پایان آخرین دوره امتیاز لیانازوف، با انقلاب روسیه و ازهم‌گسیختن امور ورثه مصادف شد.

1362شمسی: آغاز عملیات والفجر2

ساعت یک‌بامداد روز بیست‌ونهم تیر1362عملیات والفجر 2با رمز «یاالله» آغاز شد. رزمندگان اسلام در این عملیات ضمن محاصره چند روستا، جاده پیرانشهر و حاج‌عمران را از لوث وجود دشمن بعثی پاک کردند. در نتیجه این عملیات که به مدت 16روز به طول انجامید، تعدادی از شهرهای مناطق کردنشین ایران از تیررس نیروهای عراقی خارج شد و با تصرف ارتفاعات حساس منطقه و پادگان حاج‌عمران، نیروهای ضدانقلاب نفوذ خود را در این منطقه از دست دادند. در این عملیات چندین قبضه توپ، بیش از 20‌تانک و انواع ادوات نظامی به غنیمت رزمندگان اسلام درآمد. مجموع کشته‌ها و زخمی‌های دشمن به بیش از 4هزار نفر رسید و 200نفر نیز به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند. 5فروند هواپیما، 10فروند چرخبال و 40دستگاه تانک و نفربر نیز در این عملیات منهدم شد.

1944میلادی: بمب‌گذاری در آشیانه گرگ

در 20جولای سال 1944 میلادی به عنوان بخشی از عملیات افسانه شمال در آشیانه گرگ محل اقامت هیتلر بمب‌گذاری شد اما هیتلرآسیبی ندید. پس از این ماجرا هیتلر دستور پاکسازی داد. هیتلر، در طول زندگی بارها مورد سوءقصد قرارگرفت که مهم‌ترین آنها، همین سوءقصد با نام رمز عملیات والکری بود. افسران ارشد آلمانی که برای انجام این سوءقصد هم‌پیمان شده بودند باتوجه به اوضاع جبهه‌های جنگ در سال آخر می‌دانستند که در صورت ادامه جنگ، آلمان حتما شکست خواهد خورد و از طرفی هم هیتلر حاضر به پایان دادن جنگ و قبول شکست نخواهد بود، بنابراین قصدداشتند با قتل هیتلر، رژیم نازی را ساقط کرده و یک رژیم دیکتاتوری محافظه‌کار با احتمال برقراری دوباره حکومت سلطنتی مستقر کنند.

کد خبر 140663

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز