5سال پس از خلع محمدعلی‌شاه در دوره فترت بین مجلس دوم و سوم در شرایطی که دوران حاکمیت ناصرالملک به عنوان نایب‌السلطنه نیز روبه‌پایان بود و هیچ ارگان و نهادی بر کشور حاکم نبود در روز 30تیر1293احمدشاه فرزند محمدعلی‌شاه در سن18سالگی در تهران تاجگذاری کرد.

 در دوران حکومت احمدشاه، قیام‌های متعددی در مناطق مختلف ایران به وقوع پیوست که همگی آنها به دلیل عدم هماهنگی و انسجام لازم سرکوب شدند. سلطنت احمد‌شاه تا 1304ادامه یافت و در این سال وی تحت فشار رضاخان از پادشاهی خلع شد. احمد‌شاه با از دست دادن تدریجی اکثر اختیارات خود، رهسپار اروپا شد و زمام امور کشور را عملا به رضاخان که «سردار سپه» و نخست‌وزیر بود، سپرد.

1331شمسی: قیام مردمی و عزل قوام

قوام پس از اینکه قدرت را به دست گرفت، برای ترساندن مردم، اعلامیه‌های شدیداللحنی صادر و تهدید کرد:«بگذارید من با فراغ بال شروع به کار کنم. وای به حال کسانی که در اقدامات مصلحانه من اخلال کنند و در راهی که پیش دارم مانع بتراشند یا نظم عمومی را برهم بزنند. اینگونه آشوبگران با شدیدترین عکس‌العمل از طرف من روبه‌رو خواهند شد.» آیت‌الله کاشانی طی اعلامیه‌ای خطاب به قوام چنین گفت:«من صریحا می‌گویم که بر عموم برادران مسلمان لازم است در راه این جهاد، کمر همت بربسته و برای آخرین مرتبه به صاحبان سیاست استعماری ثابت کنند تلاش آنان در به دست‌آوردن قدرت و سیطره گذشته محال است.» نمایندگان دولت و شاه با عجله به ملاقات آیت‌الله کاشانی رفتند تا وی را راضی به آرام کردن مردم کنند اما آیت‌الله کاشانی با صراحت درخواست‌آنان را رد کرد و بازهم تاکید کرد که اگر قوام کنار نرود، اعلام جهادخواهد کرد. شاه که موقعیت خود را در خطر می‌دید، همان روز یعنی 30تیر1331شمسی قوام را عزل کرد و قوام در منزل برادرش معتمدالسلطنه در امامزاده قاسم تهران مخفی شد.

1361شمسی: شهادت سرلشکر خلبان، شهید عباس دوران

یک جنگنده ایرانی در سحرگاه سی‌ام‌تیرماه1361بال‌های آهنین خود را بر فراز حریم هوایی بغداد ‌گشود و پالایشگاه الدوره در ضلع جنوبی بغداد را نشانه رفت. تمام بمب‌ها روی هدف خالی شد. او قصد داشت، با ناامن کردن شهر از انجام کنفرانس سران کشورهای غیرمتعهد در این شهر جلوگیری کند و مانع رسیدن صدام به اهداف شومش شود. به همین علت صاعقه‌وار از سد دفاع هوایی پایتخت عراق گذشت و شهر را بمباران کرد. بدین‌ترتیب اجلاس سران غیرمتعهدها به علت فقدان امنیت در بغداد برگزار نشد. عباس دوران در این عملیات به شهادت رسید و بعد از 20سال تنها قطعه‌ای از استخوان پای او به میهن بازگشت و روز دهم مردادماه سال1381 در شیراز به خاک سپرده شد.

2007میلادی: پایان هفت‌گانه هری‌پاتر

جی‌کی رولینگ در شهر پیت نزدیک بریستول انگلستان چشم به جهان گشود. او در رشته زبان و ادبیات فرانسه در دانشگاه اکستر انگلستان به تحصیل پرداخت. رولینگ در سال1990 هنگامی که در انتظار یک قطار که تاخیر داشت، بود، ایده هری‌پاتر و مدرسه جادوگری در ذهنش شکل گرفت و 3سال بعد در زمانی که از همسر روزنامه‌نگار پرتغالی‌اش جدا شد و در یک بحران شدید روحی و مادی شروع به نوشتن اولین کتابش کرد. پس از 2سال و 11ماه کار پیوسته، ‌رولینگ دست نوشته‌هایش را برای دفتر انتشاراتی بلومزبری فرستاد و در اینجا بود که درهای خوشبختی به روی او باز شد. رولینگ در 21جولای سال 2007 برابر با 30تیر1386هفت‌گانه هری‌پاتر را به اتمام رساند. وی اکنون با درآمد سالانه 12میلیون پوند، پردرآمدترین نویسنده تاریخ جهان شناخته شده است.

2008میلادی: دستگیری قصاب صرب

رادوان کارادزیچ در رشته روانپزشکی تحصیل کرد و یکی از موسسین حزب دمکرات صرب بود. وی در سال 1992 به عنوان رئیس‌جمهور جمهوری صربستان بوسنی انتخاب شد. کارادزیچ در این زمان همچنین فرماندهی نیروهای نظامی صرب را نیز برعهده داشت. براساس مدارک موجود در دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی، او متهم است در جنگ بوسنی که با هدف تصرف این سرزمین به راه انداخته شد دست به قتل عام مسلمانان و کروات‌های بوسنی زده است. او در روز دوشنبه 21جولای سال 2008 دستگیر شد. کارادزیچ متهم به سازماندهی کشتار بی‌رحمانه بیش از 7هزارو500نفر از مسلمانان در خلال جنگ صرب‌ها علیه مسلمانان بوسنی و همچنین ارتکاب فجایع جنگی است.

کد خبر 140759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز