هوا گرم است و در گرماگرم این تابستان مسئولان دستگاه‌های مرتبط و غیرمرتبط با حوزه اوقات فراغت، هر یک برنامه‌ای موازی یا غیرموازی با دستگاه‌های دیگر را دنبال می‌کنند.

جشنواره تابستانی

رسانه‌ها به‌دنبال دستگاه مسئول و بودجه مصوب برای ساماندهی این عرصه هستند. جوانان و نوجوانان فارغ از درس و امتحان به تفریحی برای گذران اوقات بیکاری فکر می‌کنند. والدین به بهره‌برداری از این زمان برای مهارت‌آموزی و توان افزایی فرزندانشان می‌اندیشند و در این کشاکش، یکی از زیباترین تصاویری که در خاطر می‌ماند، خانواده‌ای است که به سبک زندگی ایرانی گردهم آمده‌اند تا با غلبه بر گرمای این تابستان، در قالب برنامه‌ای پرنشاط، فرصت با هم بودنشان را مغتنم بشمارند. مراکز فرهنگی، هنری، اجتماعی، ورزشی و تفریحی پایتخت منزلگاه برنامه‌های متعدد و متکثری می‌شود که میزبان شهروندان شده‌اند. به‌عنوان یک شهروند پایتخت‌نشین،‌گذاری بر گذر برنامه‌های تابستانی تهران داشتیم.

گذر 7 شهر فیروزه‌ای

روز جمعه مهم‌ترین زمان فراغت تمام اعضای یک خانواده است. 5 فرهنگسرای اشراق، رازی، خاوران، بهمن و بهاران در مناطق4، 11، 15، 16 و 17 و 2 بوستان ملت و ولایت در مناطق3 و 19 تهران، ویژه‌برنامه‌های ترکیبی خود را در همین روز و با محوریت خانواده‌ها و در قالب طرحی با عنوان 7 شهر فیروزه‌ای برگزار کردند.

این طرح از نخستین جمعه تابستان‌90 با هدف تحکیم پیوند نهاد مقدس خانواده، ارتقای فرهنگ مطالعه، ترویج فرهنگ امید و انتظار، ارتقای فرهنگ و آیین همسایگی و مدیریت مصرف رسانه‌های نوظهور آغاز و به‌مدت 6هفته برگزار شد. موضوعات همسایه‌داری، مطالعه، جوان و امید، انتظار، اقتصاد و رسانه با محوریت مقوله خانواده، برای هر یک از برنامه‌های 7 شهر فیروزه‌ای برگزیده شد.

این برنامه از ساعت‌18 عصر جمعه با فعالیت غرفه‌ها و کارگاه‌های هنر، کودک و نوجوان، بازی و سرگرمی، ورزش و سلامت، آموزش، مشاوره، کتاب، محصولات فرهنگی و مسابقات خانوادگی، آغاز می‌شد تا خدماتی را به گروه‌های مختلف سنی ارائه دهد. پس از اذان مغرب نیز صحنه‌ای برای اجرای زنده برنامه‌های فرهنگی- هنری مهیا بود.

همزمان با مبعث حضرت رسول(ص) در هفته دوم تابستان ویژه‌برنامه‌های 7 شهر فیروزه‌ای با جشن‌های مرتبط با این مناسبت آمیخته شد. اجرای گروه رنگین کمان برای کودکان و نوجوانان، پرواز 24 بالن، کارگاه بادبادک‌سازی‌ و پرواز بادبادک‌ها، نورافشانی، بازی‌های محلی، نمایشگاه مجموعه‌ای از ماشین‌های قدیمی، مجسمه‌سازی‌ با خمیر بازی، ایستگاه کارگاهی صنایع‌دستی و غرفه نگهداری از گل‌های آپارتمانی از جمله برنامه‌هایی بود که در کنار برنامه‌های مبعث برگزار شد.

به مناسبت نیمه شعبان نیز برنامه‌های این فرهنگسراها و بوستان‌ها رنگ و بوی انتظار گرفت. خیمه شب‌بازی، اجرای زنده موسیقی سنتی و پاپ، پانتومیم، نمایشنامه‌خوانی، کارگاه آموزش همسران، سیاه بازی، کارگاه نقاشی مدرن و قهوه‌خانه‌ای، برگزاری جشنواره دومینو، معرفی چهره‌های علمی و جوانان برگزیده مناطق مختلف و مسابقات ورزشی و تفریحی متنوع از دیگر برنامه‌هایی بود که در قالب طرح 7 شهر فیروزه‌ای برای روز جمعه خانواده‌های تهرانی پیش‌بینی شد.

استقبال خانواده‌ها از برنامه‌های تفریحی این طرح مطلوب بود و حتی شهروندان خواهان تداوم برگزاری این برنامه‌ها در روزهای جمعه تمام سال بودند. اما نباید از فرصت پیش آمده غافل شد. اکنون که گروه‌های مختلف سنی از چنین طرحی استقبال کرده‌اند، باید توجه داشت که این میدان شرایطی را برای تأثیرگذاری بر فرهنگ عمومی جامعه فراهم می‌کند. برنامه‌ریزی فرهنگی متناسب با اهداف این طرح در کنار برنامه‌های تفریحی و هنری پیش‌بینی شده، تأثیری به‌مراتب عمیق‌تر از تبلیغات و آموزش‌های مستقیم را در پی خواهد داشت که نباید از این فرصت غافل شد. شناخت ذائقه عمومی پایتخت‌نشینان در ارتباط با نشاط افزایی، شناختی دقیق است اما هدفمند ساختن برنامه‌های مرتبط با این ذائقه گامی فراتر و تأثیرگذارتر خواهد بود.

گذر فرهنگسرای آسمان

پایتختی که در کوهپایه‌های رشته کوه البرز است، بی‌شک طبیعتی ناب برای گذران اوقات فراغت تابستانی دارد. به همین دلیل است که هر سال فرهنگسرایی بر فراز توچال فعال می‌شود. در تابستان90 نیز فرهنگسرای آسمان به همت سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران و مدیریت فرهنگی- هنری منطقه یک، در قالب جشنواره‌ای فرهنگی و خانوادگی فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ورزشی خود را در ایستگاه‌های یک و 5مجموعه تله کابین توچال آغاز کرد. شهروندان تهرانی با ثبت‌نام در فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ منطقه محل سکونت خود به‌صورت رایگان به این فرهنگسرا اعزام می‌شدند و از برنامه‌های آن استفاده می‌کردند.

در ایستگاه یک توچال و در کنار غرفه‌های خوراکی و لوازم ورزشی پارچه نوشته‌هایی بود که کوهنوردان و کوهپیمایان را به سمت جشنواره برنامه‌های تابستانه هدایت می‌کرد. در فضای باز پشت این غرفه‌ها 2کانکس آبی رنگ و بزرگ با نام فرهنگسرای آسمان قرار داشت و در همین محوطه 25 غرفه فرهنگی- هنری مشغول فعالیت بودند. نمایشگاه و فروشگاه کتاب، آموزش رایگان ساخت ربات، آموزش روخوانی قرآن، بیان قصه‌های قرآنی، گریم، بازی‌های فکری و هندسی، اوریگامی(بازی کاغذ و تا زدن)، مشاوره خانواده، ورزش، آموزش ماهیگیری و نقاشی از جمله خدماتی بود که در این 25 غرفه به‌صورت رایگان ارائه می‌شد.

تماشای ستارگان در غرفه نجوم این فرهنگسرا در ایستگاه یک توچال از جمله برنامه‌هایی است که هر شب مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گرفت. در کنار تمام این فعالیت‌ها غرفه سلامت شامل مشاوره‌های پزشکی، تست قندخون و فشار خون محل مراجعه خانواده‌هایی بود که برای بهره‌گیری از هوای پاک کوهستان گذری هم به فرهنگسرای آسمان داشتند.

غرفه‌های باغ دانش، رباتیک، نجوای کودکانه، قصص قرآنی، رنگ و رخ، فکر بکر، اوریگامی، مشاوره خانواده و مذهبی، نشاط خانواده، برکه آبی، کودک و نوجوان، رادیو آسمان، تیراندازی، طنزنگار، بادبادک بازی، نجوم با آموزش رایگان از طریق لوح فشرده و نرم افزار و شهر بازی، از جمله غرفه‌های فعال فرهنگسرای آسمان در ایستگاه 5 توچال بود.

علیرضا رضائیان، رئیس فرهنگسرای آسمان با تأکید بر برگزاری برنامه‌های این فرهنگسرا با محوریت خانواده گفت: برنامه‌های ایستگاه یک همه روزه و برنامه‌های ایستگاه5 تنها روزهای سه‌شنبه تا جمعه برگزار شد. روزانه نزدیک به هزار نفر از برنامه‌های ایستگاه5 و 5هزار نفر از برنامه‌های ایستگاه یک استفاده کردند. در ایستگاه یک، 30غرفه فرهنگی، هنری، علمی و ورزشی از ساعت 18 تا 24 فعال بودند. 6برنامه جشن، هر پنجشنبه شب از ساعت 21 تا 24 در ایستگاه یک توچال از سوی این فرهنگسرا برگزار شد و هر شب نزدیک به 3هزار نفر از شهروندان از برنامه‌های این جشن استفاده کردند.

علیرضا زند وکیلی، مدیر فرهنگی- هنری منطقه یک، کلانشهر تهران را یکی از مصداق‌های بارز توسعه شهرنشینی در کشور و حتی در منطقه می‌داند که موجب به‌وجود آمدن مشکلاتی شده که یکی از مهم‌ترین آنها اوقات فراغت خانواده‌هاست. وی می‌افزاید: در این راستا مدیریت فرهنگی- هنری منطقه یک ضمن هدف‌ذاری برای فعالیت‌های تابستانه خود، درتلاش است تا با برپایی فرهنگسرای تابستانه آسمان زمینه استفاده از این مکان بکر و زیبا را برای علاقه‌مندان فراهم کند.

وی در ادامه تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای مخاطبان فرهنگسرای آسمان به‌گونه‌ای صورت گرفته که خانواده‌هایی که یک روز از برنامه‌های این فرهنگسرا استفاده می‌کنند، بتوانند مخاطبان دائمی فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ در روزهای دیگر سال باشند. وی افزود: در سال‌جاری تلاش شد که مشکلاتی اعم از ایستادن در صف‌های طولانی تله‌کابین با توجه به گرمای هوا، با برنامه‌ریزی دقیق رفع شود، همچنین سایه‌بان‌هایی در ایستگاه‌ها برای خانواده‌ها پیش‌بینی شد.

بهره‌گیری از هوای پاک کوهستان برای تمام اعضای یک خانواده ساکن در تهران مطلوب و ارزشمند است، اما در هوای داغ تابستان، آنچه مورد انتقاد خانواده‌ها قرار گرفت، کمبود سایه‌بان‌ها برای فرار از آفتاب کوهستان بود. گروهی دیگر از خانواده‌ها نیز بر انتخاب فضایی سبزتر برای راه‌اندازی این فرهنگسرا تأکید می‌کردند. بی‌شک نظرسنجی‌های انجام‌شده از سوی این فرهنگسرا می‌تواند تعیین‌کننده نقاط قوت و ضعف برنامه سال‌جاری و ارتقای کیفیت برنامه‌های سال آتی فرهنگسرای آسمان باشد.

گذر تابستانی ترنج

نوجوانی، فصلی حساس و در‌عین حال مهم از زندگی هر انسانی است که می‌تواند سرآغاز کشف استعدادها و نقطه شروع حرکت هر فرد به سمت آینده‌ای درخشان باشد. از این جهت برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت این گروه سنی اهمیت بسیاری دارد. باشگاه تابستانی ترنج در همین راستا و به‌منظور ارتقای توانمندی‌های نوجوانان مقاطع تحصیلی دوم و سوم راهنمایی تهران تشکیل شد. در این باشگاه، برنامه‌های متنوع فرهنگی- هنری در قالب کارگاه‌های آموزشی، تفریحی، تورهای بازدید از مناطق مختلف تهران و بازی‌ها و ورزش‌های تابستانی برای دانش‌آموزان ممتاز شهر تهران برگزار شد.

نزدیک به 5‌هزار دانش‌آموز تهرانی در قالب برنامه‌های فرهنگی، هنری و تفریحی باشگاه تابستانی ترنج، تحت آموزش 200 مربی قرار گرفتند تا اوقات فراغت خود را در تابستان 90 غنی‌سازی‌ کنند. مرتضی کامل نواب، رئیس مرکز تشکل‌های اجتماعی سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران با اشاره به فعالیت‌های نوجوانان عضو این باشگاه در قالب گروه‌های 24‌نفره، تصریح کرد: برنامه‌های باشگاه تابستانی ترنج برای مدت 40‌روز و با بهره‌گیری از امکانات مدیریت‌های فرهنگی- هنری مناطق‌22 و برخی از فرهنگسراهای زیرمجموعه انجام شد.

وی برگزاری برنامه ورزشی- تفریحی پارک آبی آزادگان برای پسران و بازدید از مجموعه سعدآباد برای دختران را برنامه نخست این باشگاه عنوان کرد و افزود: در جلسه دوم برنامه‌های تابستانی باشگاه ترنج کمیسیون رسانه تشکیل شد و نوجوانان به بحث و تبادل نظر درخصوص رسانه‌های کاربردی و نوظهور پرداختند. در کارگاه طراحی پوستر 60 عنوان، به‌عنوان موضوعات طراحی پوستر مطرح شد و هر گروه با تقسیم کار، 2پوستر را طراحی کردند. این پوسترها پس از تکمیل به دبیرخانه باشگاه ارائه شدند.

رئیس مرکز تشکل‌های اجتماعی سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران از برگزاری کارگاه عکاسی برای دانش‌آموزان عضو باشگاه تابستانی ترنج خبر داد و اظهار داشت: این کارگاه شامل آموزش‌های مقدماتی عکاسی می‌شد و آثار گروه‌های نوجوانان در این بخش نیز به دبیرخانه ارائه شده است. در این بخش هر گروه 3قطعه عکس ارائه می‌کنند. در برنامه‌های فرهنگسرای تابستانه، گروه دانش‌آموزان دختر از امکانات بهشت مادران و گروه دانش‌آموزان پسر، از برنامه‌های فرهنگسرای آسمان در ایستگاه ‌5توچال استفاده کردند.

کامل نواب، برنامه نهایی این باشگاه را تهرانگردی عنوان کرد و گفت: این بخش شامل بازدید از چند موزه در شهر تهران بود که قابلیت عکاسی از سوی نوجوانان را داشت. عکس‌های تهیه شده از سوی اعضای باشگاه ترنج برای داوری به دبیرخانه ارائه می‌شوند. اختتامیه برنامه‌های باشگاه تابستانی ترنج هفته اول مردادماه برگزار می‌شود و در کنار اجلاس پایانی فعالیت‌های این باشگاه، نمایشگاهی از تمامی آثار ارائه شده از سوی نوجوانان اعم از پوسترها و تصاویر، برپا خواهد شد.

وی بر تداوم ارتباط نوجوانان عضو این باشگاه با فرهنگسراهای منطقه، پس از سپری شدن فصل تابستان تأکید کرد و افزود: اگر چه الگوی برنامه‌های این باشگاه برای تابستان طراحی شده، اما تلاش می‌شود که فضای تمرین مهارت‌ها و آموزش‌های ارائه‌شده در طول سال نیز با در نظر گرفتن ملاحظه برنامه‌های سال تحصیلی حفظ شود. این گروه سنی، از مخاطبان فعال و تأثیرگذار امروز و فردای جامعه هستند و از این‌رو باید برای غنی‌سازی‌ اوقات فراغت آنان در جهت هم‌افزایی و توانمندسازی برنامه‌ریزی شود. از این منظر لازم است که باشگاه ترنج ارتباط مستمری با اعضا داشته باشد.

تشکیل باشگاه‌هایی از این‌دست می‌تواند زمینه‌ای برای تقویت روحیه همکاری گروهی در میان نوجوانان باشد تا در آینده نزدیک که هر یک از این نوجوانان به مدیران فرهنگی- هنری کشور تبدیل می‌شوند، نگاه دقیق‌تری نسبت به برنامه‌های اجرایی و ضرورت تقسیم کار در این عرصه داشته باشند. علاوه بر این، فعالیت‌هایی که در قالب این باشگاه انجام می‌شود، نوجوانان را برای کشف استعدادهای خود یاری می‌دهد. اما برگزاری مقطعی این برنامه‌ها و قطع ارتباط با نوجوانان، نتایج مطلوب و مورد انتظار را حاصل نخواهد کرد.

گذر شعبانیه

انتظار ظهور منجی بشریت یکی از مهم‌ترین اعتقادات فرهنگی جامعه ایرانی است و هر ساله برنامه‌های گسترده‌ای از سوی نهادها و یا به‌صورت خودجوش و مردمی، همزمان با نیمه شعبان برگزار می‌شود. همزمانی این مناسبت با فصل تابستان، رنگ ویژه‌ای به برنامه‌های این فصل داده است. برنامه موعود مهربان به‌عنوان جشنواره‌ای برای همنشینی منتظران، جشنواره امید و انتظار و آذین‌بندی 110 کوچه پایتخت از سوی نوجوانان تهرانی، از‌جمله برنامه‌های گسترده فرهنگی- هنری نیمه شعبان در تابستان 90 بود.

جشن موعود مهربان از ساعت‌22 تا یک بامداد در سالن همایش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ارائه برنامه‌هایی نظیر اجرای نمایش، موسیقی سنتی و معرفی آداب و رسوم کهن شهر تهران با استفاده از جلوه‌های ویژه صوتی و تصویری برگزار شد. در برنامه‌های این جشن به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به مضمون ادعیه، زیارت‌نامه‌ها و احادیثی که در ارتباط با امام‌زمان(عج) است، پرداخته شد.

همچنین برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی- هنری امید و انتظار نیز در 5محور شعر، کاروان انتظار، عکس، وبلاگ‌نویسی و خوشنویسی به مناسبت نیمه شعبان با هدف ترویج فرهنگ انتظار و شادی و نشاط معنوی از دیگر برنامه‌های تهران به مناسبت میلاد امام‌زمان(عج) است. مسابقه شعر این جشنواره با موضوع «آن روز که او می‌آید»، حرکت کاروان انتظار با هدف حرکت به سوی امامزاده‌ها، مسابقه عکس با موضوعات فضاسازی‌های شهری در حوزه امید و انتظار، برگزاری مراسم، جشن‌ها و رخدادهای مربوط به حوزه امید و انتظار، نگاه خلاق به تمامی زوایای سالروز میلاد حضرت قائم(عج) و کارگاه خوشنویسی انتظار با عنوان مشق عشق برگزار شد.

در این جشنواره فرهنگسرای خاتم میزبان حوزه شعر و تجلیل از خادمین مهدوی، فرهنگسرای عطار نیشابوری میزبان کاروان انتظار، فرهنگسرای رویش میزبان مسابقه عکس، فرهنگسرای فناوری اطلاعات(IT) میزبان مسابقه وبلاگ نویسی و فرهنگسرای شهر میزبان کارگاه خوشنویسی بودند.

کتاب؛ سایه‌بان گذرهای تابستانی

بزرگ‌ترین مسابقه سراسری کتابخوانی پایتخت با عنوان «کتاب سایه‌بان شهر» از تابستان 90 آغاز شد. این مسابقه به‌صورت فصلی برگزار می‌شود و کتاب مورد نظر با تماس علاقه‌مندان با تلفن گویای سازمان به شماره1837 به نشانی آنها ارسال می‌شود. شرکت‌کنندگان با ارسال پاسخ صحیح به شماره پیام کوتاه 20001837 می‌توانند در مسابقه شرکت کنند. ضمنا هیچ محدودیتی در میزان شرکت‌کنندگان وجود ندارد و به هر اندازه که شهروندان در مسابقه شرکت کنند، کتاب در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام جعفرپور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران در ارتباط با این مسابقه کتابخوانی به توزیع کتاب «خانواده خوب» از نگاه قرآن و حدیث در فصل تابستان اشاره کرد و گفت: این کتاب از سوی اداره امور کتاب و کتابخانه‌های سازمان تولید و توسط مؤسسه نشر شهر منتشر شده است. کتاب «خانواده خوب» به‌صورت رایگان برای متقاضیان ارسال می‌شود. این کتاب در 4فصل با موضوعات خانواده و ضرورت تشکیل آن، نحوه رفتار اعضای خانواده با یکدیگر، روانشناسی خانواده و اقتصاد خانواده، با متنی روان اما کاربردی تألیف شده است.

وی خاطر نشان کرد: همراه با هر کتاب، بسته‌ خدمات فرهنگی شامل بلیت رایگان سینمای چهاربعدی، بلیت رایگان استخر و شهر‌بازی و عضویت رایگان در 80 کتابخانه سازمان فرهنگی- هنری به شهروندان اهدا می‌شود. در پایان موعد مسابقه ضمن برپایی جشنی با حضور شرکت کنندگان، به قید قرعه از برگزیدگان این مسابقه تقدیر خواهد شد. کتاب‌های این مسابقه با رویکرد مدل‌سازی‌ سبک زندگی اسلامی ایرانی، اخلاق شهروندی، ارتقای هویت دینی، انقلابی، ملی و شهری و تحکیم بنیان‌های خانواده تألیف می‌شوند و به سهولت در اختیار شهروندان قرار می‌گیرند.

حجت‌الاسلام جعفرپور ترغیب و تشویق شهروندان پایتخت نسبت به فرهنگ کتاب و کتابخوانی را از جمله اهداف برگزاری این طرح عنوان کرد و گفت: در گام نخست طرح «کتاب سایه‌بان شهر» تلاش می‌شود که کتاب با سهولت در اختیار شهروندان قرار بگیرد تا به مرور احساس نیاز به مطالعه در میان گروه‌های مختلف سنی ایجاد شود. وی در ارتباط با چشم‌انداز اجرای این طرح در تهران افزود: سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران در گام‌های بعدی مسابقه «کتاب سایه‌بان شهر» در پی آن است که کتاب جایگاه خود را در سبد خرید خانواده‌ها پیدا کرده و فرهنگ مطالعه به‌عنوان یک فرهنگ عمومی در جامعه تثبیت شود.
پس از گذشت 20‌روز از آغاز این طرح، 6هزار نفر در طرح کتاب سایه‌بان شهر ثبت نام کردند.

گذر مراکز فرهنگی- هنری پایتخت

مناطق بیست و دوگانه تهران در کنار این برنامه‌های بزرگ شهر در تابستان 90، 202 جشن شعبانیه، 360 دوره آموزشی 1200 برنامه در قالب فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ را برگزار کردند تا در مجموع پایتخت‌نشینان با بیش از 2هزار برنامه فرهنگی- هنری مواجه شوند و برای گذران اوقات فراغت خود یکی از این برنامه‌ها را انتخاب کنند.

به‌نظر می‌رسد که تمام این برنامه‌ها در طول فصل تابستان نیازمند ارزیابی دقیق برای شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها هستند تا در نهایت پس از دستیابی به تصویر عمومی برنامه‌های تابستانی با رویکرد مخاطب محوری، برنامه‌هایی منطبق با مطالبات و نیازهای گروه‌های مختلف سنی جامعه در سال آتی برگزار شود. در این راستا نباید از ضعف‌های برنامه‌ها برای اعلام گزارش کارهای بزرگ چشم‌پوشی کرد و همچنین نباید تنها به نقاط ضعف برنامه‌ها پرداخت؛ نگاه واقع بینانه به روال و روند برگزاری برنامه‌های فرهنگی- هنری تابستانی، به‌ویژه در حوزه محتوای این برنامه‌ها مسیر ارتقای کیفیت برنامه‌ها و متعاقب آن استقبال شهروندان پایتخت‌نشین را بیش از پیش فراهم می‌کند.

سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران به‌عنوان یکی از برگزارکنندگان اصلی برنامه‌های فرهنگی- هنری در تابستان سال‌جاری می‌تواند نهادی مؤثر در حوزه ارزیابی برنامه‌های برگزار شده و همچنین برنامه‌ریزی و سیاستگذاری برای برنامه‌های تابستان سال‌های آینده باشد.

برنامه‌های عنوان بخشی از برنامه‌های فرهنگی، هنری و تفریحی شهر تهران است که برای ابتدای تیر ماه تا آغاز ماه مبارک رمضان طراحی شده است. با آغاز ماه مبارک رمضان، برنامه‌های تابستانی رنگی معنوی از جنس آستان جانان خواهد گرفت.رئیس سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران خبر داد:

اجرای 2هزار برنامه در فصل نشاط و امید

فصل «نشاط و امید» عنوانی است که از سوی سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران برای تابستان‌90 ‌مردمان پایتخت نشین در نظر گرفته شده است؛ عنوانی که ذیل آن بیش از 2هزار برنامه مختلف فرهنگی- هنری برنامه‌ریزی شده است.
امیر خوراکیان در ارتباط با برنامه‌ریزی‌های تابستانی گفت: این سازمان از ابتدای سال‌جاری با مطالعات دقیق و گسترده اقدام به برنامه‌ریزی برای پر کردن اوقات فراغت مردم تهران کرد. آنچه در برنامه‌های امسال بر آن تأکید شد، محتوا محوری است و اینکه مجموع برنامه‌ها به‌صورت منسجم اهداف مشخصی را دنبال کند.

وی در ادامه تصریح کرد: برای برنامه‌های تابستان امسال، هر هفته یک موضوع انتخاب شد و پیام‌های متفاوت شهروندی به همراه نشاطی معنوی و در کنار آن با هدف ترویج و تعمیق الگویی از سبک زندگی اسلامی و ایرانی مورد توجه قرار گرفت. با توجه به میزان استقبال و مشارکت مردم باید بگوییم که حتی این حضور فراتر از انتظار ما بوده و به همین جهت می‌شود گفت مجموع برنامه‌ریزی‌های تابستانی رضایت بخش است.

خوراکیان خانواده محوری را رویکرد اصلی سازمان در برنامه‌های تابستانی عنوان کرد و گفت: نشاط معنوی، شادابی و طراوتی که به‌دنبال آن تجربه و مهارت آموزی کسب شود از رویکردهای دیگر برنامه‌هاست.

وی به برگزاری طرح 7 شهر فیروزه‌ای به‌عنوان یکی از برنامه‌های ترکیبی سازمان در فصل تابستان اشاره کرد و افزود: این برنامه در نخستین سال برگزاری، برای گردهم‌آوردن خانواده‌ها در جمعه‌های تابستانی در 5 فرهنگسرا و 2 بوستان برگزار شد. با توجه به کمبود امکانات در ناحیه جنوب پایتخت، تمرکز اصلی برنامه‌ها در سال‌جاری بر منطقه جنوب بوده است. با توجه به استقبال خانواده‌ها تلاش می‌شود که در سال‌های آتی حوزه برگزاری این برنامه گسترده‌تر شود.

وی به انتخاب برنامه‌های تابستان بر مبنای اولویت‌های فعالیت سازمان اشاره کرد و گفت: پایتخت‌نشینان در روزهای تعطیل و اوقات فراغت خود نیازمند برنامه‌های شاد و پرنشاط هستند؛ برنامه‌هایی در این عرصه فرصتی مناسب برای نزدیک‌تر ساختن اعضای یک خانواده به یکدیگر است اما در عین حال لازم است که برنامه‌ها به‌صورت هدفمند و با برنامه‌ریزی دقیق هدایت شوند.
رئیس سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران بر تقویت محتوای برنامه‌های فرهنگی- هنری پایتخت تأکید کرد و افزود: اگر با نگاه آرمانگرایانه به محتوا و موضوعات برگزیده برنامه‌های تابستانی نگاه کنیم، نباید به استقبال زیاد مردم کفایت کرد. محتوای برنامه‌های تابستانی باید هر سال مورد ارزیابی قرار بگیرند و برای اجرای برنامه‌ها در سال آتی بررسی دقیق و کارشناسی انجام شود تا برنامه‌ها روزآمد باشند.

وی بر غنی‌سازی‌ اوقات فراغت در طول سال تأکید کرد و گفت: اگر چه تمرکز برنامه‌های دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در ارتباط با اوقات فراغت، به‌طور عمومی معطوف به فصل تابستان می‌شود اما نباید از اوقات بیکاری خانواده‌ها در فصول دیگر نیز غفلت کرد.
خوراکیان در ارتباط با کارکرد اوقات فراغت تصریح کرد: این زمان‌ها نه تنها فرصتی برای استراحت و رفع خستگی محسوب می‌شوند، بلکه زمانی برای تفریح هم هستند اما رشد اجتماعی و فردی و شکوفایی استعدادها از جمله کارکردهای اصلی اوقات فراغت هستند که به‌ویژه در ارتباط با جوانان و نوجوانان، باید مورد توجه برنامه‌ریزان این عرصه قرار بگیرد.

وی در ادامه به تشکیل باشگاه تابستانی ترنج در جهت شکوفایی استعدادهای نوجوانان اشاره کرد و گفت: این باشگاه در تابستان سال‌جاری نخستین تجربه عضوگیری نوجوانان مقاطع دوم و سوم راهنمایی را داشته و برنامه‌ریزی‌هایی برای ارتقای توانمندی‌های فردی و رشد اجتماعی نوجوانان ارائه داده است.

خوراکیان همچنین اظهار داشت: پس از بررسی و ارزیابی برنامه‌های باشگاه ترنج در سال‌جاری و تصمیم به تداوم فعالیت‌های این باشگاه، به‌طور قطع در سال‌های آتی برنامه‌های این باشگاه بیش از امسال با رویکردهای جدید متناسب با مطالبات و نیازهای نوجوانان ارائه خواهد شد.

وی اظهار داشت: در مسیر برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت شهروندان علاوه بر گروه‌های مختلف سنی لازم است که به امکانات موجود نیز توجه داشت تا از ظرفیت‌های متعدد و متکثر شهر تهران حداکثر بهره برداری صورت بگیرد.
خوراکیان در همین رابطه به برپایی فرهنگسرای آسمان در ایستگاه یک و 5توچال اشاره کرد و گفت: این فرهنگسرا با هدف بهره‌ برداری از طبیعت تهران برای پرنشاط ساختن اوقات فراغت خانواده‌ها راه‌اندازی شد و امکانات رایگانی را در اختیار خانواده‌های پایتخت قرار داد.

کد خبر 141321

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز