یکشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۷:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دندانپزشکان ممکن است بتوانند دیابت تشخیص داده نشده یا افراد دچار پیش- دیابت را شناسایی کنند.

teeth

به گزارش هلث‌دی پژوهشگران کالج دندانپزشکی دانشگاه کلمبیا در نیویورک می‌گویند چکاپ معمول دندانپزشکی با شناسایی افراد مبتلا به دیابت که از بیماری‌شان بی‌خبر هستند، فرصتی را در اختیار دندانپزشکان قرار می‌دهد تا به مقابله با همه‌گیری دیابت کمک کنند.

سرپرست این پژوهش، دکتر ایرا لامستر می گوید: "بیماری پریودنتال (اطراف دندانی) یک عارضه زودرس دیابت است، و 70 درصد آمریکاییان دست کم سالی یکبار به نزد دندانپزشک می‌روند. اما پیش از این نقش پزشکی دهان در شناسایی زودرس دیابت مورد بررسی قرار نگرفته بود."

پژوهشگران 600 نفر را که به یک کلینیک دندانپزشکی مراجعه می‌‌کردند و هرگز به آنها گفته نشده بود که دیابت یا پیش- دیابت دارند، مورد بررسی قرار دادند.

از میان این گروه افراد، حدود 530 بیمار گزارش کردند دست کم یک عامل خطرساز برای بیماری مانند فشار خون بالا یا چاقی را دارند. این بیماران مورد معاینه بافت‌های اطراف دندانی و آزمایش خون برای ارزیابی دیابت قرار گرفتند.

این پژوهشگران دریافتند ارزیابی شمار دندان‌های از دست رفته و درصد حفرات پریودنتال عمیق میتواند به شناسایی زودرس افراد مبتلا به دیابت یا پیش- دیابت شناخته‌نشده کمک کند.

این پژوهشگران می‌گویند از آنجایی که از هر چهار نفر آمریکایی مبتلا به دیابت نوع 2 یک نفر تشخیص داده نشده باقی می‌مانند- و افراد مبتلا به پیش- دیابت هم در معرض خطر بالاتر ابتلا به دیابت نوع 2 و نیز بیماری قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات عروقی هستند- یافته‌های آنها یک راه نسبتا ساده برای کمک به مقابله با همه‌گیری دیابت را در اختیار می‌گذارد.

به گفته این پژوهشگران تغییرات نسبتا ساده در سبک زندگی در افراد پیش‌دیابت می‌تواند از پیشرفت به دیابت آشکار جلوگیری کنند، بنابراین شناسایی این گروه از افراد نیز مهم است.

کد خبر 141732

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز