امیر بهادری‌نژاد: خوشبختانه 11 مرداد، لیگ یازدهم آغاز می‌شود و به چند دلیل خوشحالیم که بار دیگر چرخ فوتبال مملکت به حرکت درمی‌آید؛ اولاً حداقل مجبور نیستیم 7روز هفته پای سریال‌های - بعضا با سوژه‌های تکراری- تلویزیون بنشینیم و ثانیاً می‌توانیم دو 90دقیقه در هر هفته، وقت خود را با تماشای پخش مستقیم فوتبال- هرچند بی‌کیفیت- پر کنیم.

توپ فوتبال

همچنین دوباره برای فرارسیدن ساعت 22 و 30دقیقه دوشنبه‌شب‌ها- و 45دقیقه آگهی بازرگانی قبل از آن- لحظه‌شماری خواهیم کرد تا برنامه90 بتواند به‌عنوان یک اهرم نظارتی، از ناهنجاری‌های فوتبال کشور پرده‌برداری کند.

اما هر سال هنگامی که قرار است لیگ حرفه‌ای آغاز شود تعدادی از کارشناسان زبان به انتقاد می‌گشایند و مدعی می‌شوند که لیگی که برگزار می‌شود تنها عنوان «حرفه‌ای» را با خود یدک می‌کشد و نشانی از حرفه‌ای‌گری در آن وجود ندارد.

البته نظریه این افراد را نه می‌توان صددرصد پذیرفت و نه باید به‌صورت مطلق رد کرد. ما هم معتقدیم که لیگ حرفه‌ای
با گذشت 10 دوره، اشکالات اساسی دارد اما وجود این مشکلات دلیلی بر تداوم‌نیافتن حرکت لیگ نمی‌شود. از روزهای اول دبستان همواره به گوش ما خوانده‌اند که «فقط دیکته نانوشته غلط ندارد» پس چاره‌ای نیست که همین لیگ حرفه‌ای نیم‌بند را با تمام نقایصش ادامه داد و باور داشت که با گذر زمان و فشار افکار عمومی، نهادهای نظارتی و رسانه‌ها به هر حال این اشکالات برطرف خواهد شد.

باید اعتراف کرد که اگر یک دهه قبل لیگ حرفه‌ای کلید نمی‌خورد هرگز به این نقطه‌ای که هم‌اکنون در آن قرار داریم نمی‌رسیدیم. کافی است دوره اول لیگ برتر را با دوره اخیر مقایسه کنید؛ چه از لحاظ سخت‌افزاری و چه از دید نرم‌افزاری.

چمن‌ها و سایر امکانات رفاهی ورزشگاه‌ها با 10سال قبل قابل مقایسه نیست؛ هرچند هنوز هم کاستی‌های بی‌شماری وجود دارد. در آن زمان تقریبا امکان برگزاری بازی‌ها زیر نور در هیچ ورزشگاهی جز ورزشگاه آزادی وجود نداشت اما حالا می‌بینیم که مثلا در ماه مبارک رمضان همه بازی‌ها زیر نور استاندارد برگزار می‌شود. در آن زمان برگزاری کنفرانس مطبوعاتی قبل و بعد از بازی مرسوم نبود اما امروز به یک الزام تبدیل شده است. حتی در حوزه تصویربرداری نیز شاهد تحول در لیگ حرفه‌ای بوده‌ایم. اگر یک دهه قبل فردی، موضوع استفاده از بلیت الکترونیک را مطرح می‌کرد حتما مورد تمسخر قرار می‌گرفت اما حالا باشگاه‌ها عزم خود را برای نهادینه‌کردن این پدیده جزم کرده‌اند.

همه اینها از برکات برگزاری منظم و مداوم لیگ حرفه‌ای است. اگر لیگ حرفه‌ای برگزار نمی‌شد کنفدراسیون فوتبال آسیا برای اجرای استانداردهای مورد نظرش به فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها فشار نمی‌آورد و برای آنها ضرب‌الاجل تعیین نمی‌کرد. از سوی دیگر فشار افکار عمومی و تذکر رسانه‌ها در مورد کاستی‌های سخت‌افزاری باعث شد تا تحرکی برای رفع این نواقص در باشگاه‌ها به‌وجود‌ آید.

از این پس نیز تنها راه برطرف‌شدن کاستی‌های موجود، اجرای مطلق توصیه‌ها و استانداردهای ‌اِی‌اف‌سی است. دقیقا می‌دانیم که بازرسان ‌ِای‌اف‌سی حلقه نظارتی خود را برای باشگاه‌های آسیایی تنگ‌تر کرده‌اند که باید این سیاست کنفدراسیون فوتبال آسیا را به فال نیک گرفت. در چنین شرایطی انتظار می‌رود که سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال نیز باشگاه‌ها را برای رعایت این استانداردها تحت فشار بگذارند نه اینکه در پی یافتن تبصره‌ای قانونی برای دورزدن قانون باشند. شاید در ظاهر همراهی مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ با قوانین سفت و سخت ‌اِی‌اف‌سی نوعی بی‌مهری به باشگاه‌های داخلی به‌شمار بیاید اما این، عین خدمت به فوتبال کشور است و باید با شجاعت کامل این راه را ادامه داد.



ذوب‌آهن این بار قهرمان می‌شود؟آرم تیم ذوب آهن

قهرمانی در لیگ برتر در سال‌های اخیر برای ذوب‌آهن تبدیل به یک حسرت بزرگ شده است؛ تیمی که از نظر کیفیت بازی یکی از بهترین‌ها بوده و در سال‌های اخیر جای ثابتی در بالای جدول داشته، ولی هرگز نتوانسته جام قهرمانی را بالای سر ببرد. حال سؤال بزرگ این است که لیگ یازدهم می‌تواند سال ذوب‌آهن باشد؟ ابراهیم‌زاده در لیگ دهم، وقتی تیمش در نیم‌فصل دوم صدرنشینی را به سپاهان داد، معتقد بود که نیمکت پرقدرتی را در اختیار نداشته تا بتواند در سه جبهه بجنگد و انگشت اتهام را به سمت مدیریت باشگاه نشانه رفت که نتوانسته تیم را به‌خوبی تقویت کند. تابستان امسال اما ذوب‌آهن چند بازیکن مطرح را به تیمش اضافه کرد. داوود حقی، محمد احمدپوری، فیلیپ آلوز، هوار ملامحمد و هوگو ماچادوی پرتغالی 5 خرید مهم این تیم هستند که ابراهیم‌زاده امیدوار است با کمک آنها این بار لیگ را با قهرمانی به پایان ببرد. ذوب‌آهن مثل سال‌های قبل به جای خرید ستاره‌های پر سروصدا، بیشتر به‌دنبال بازیکنانی رفت که بتوانند نیازهای این تیم را برآورده کنند و با این فهرست به‌نظر می‌رسد که در هر پست دو بازیکن نزدیک به هم دارد. بیشتر خریدهای این تیم در خط میانی است و حقی، آلوز، ماچادو و حتی هوار می‌توانند گزینه‌های متفاوتی را در این منطقه در اختیار ابراهیم‌زاده قرار دهند. البته این تیم خلعتبری، ستاره سال‌های اخیرش را از دست داده و پرکردن جای خالی این بازیکن که معمولا در لحظات سخت گره‌گشا می‌شد، آسان نخواهد بود.

بازیکنان: شهاب گردان، عباس قاسمی، محمد حسینی، فرشید طالبی، محمدعلی احمدی، محمد قاضی، قاسم حدادی‌فر، اسماعیل فرهادی، ایگور کاسترو، حمید باجلوند، ‌حسین ماهینی، مجید نورمحمدی، محمد صلصالی، سینا عشوری، باقر صادقی، امید ابوالحسنی، ‌محمد شفاعت، حمید پرواز، پیام صادقیان، داوود حقی، محمد احمدپوری، فیلیپ آلوز، هوار ملامحمد وهوگو ماچادو.

سرمربی: منصور ابراهیم‌زاده. این مربی اصفهانی در سال‌های اخیر توانسته خودش را به‌عنوان یک مربی علم‌گرا مطرح کند و پله‌های ترقی را تا رسیدن به نیمکت ذوب‌آهن به‌خوبی طی کرده است. تیم او حالا یکی از جذاب‌ترین بازی‌ها را در لیگ ارائه می‌کند و با رسیدن به فینال لیگ قهرمانان در آسیا هم تیم شناخته‌شده‌ای است. اما تلاش‌های این مربی هنوز منجر به کسب عنوان مهمی نشده است. منتقدان این مربی معتقدند که او برخلاف مربی‌ای مثل قلعه‌نویی توان مدیریت ستاره‌ها را ندارد. به عقیده آنها همین شخصیت آرام موجب شده که او نتواند به قله لیگ برسد. ابراهیم‌زاده در لیگ یازدهم فرصت خوبی دارد که ثابت کند این فرضیه اشتباه است و می‌توان بدون برخوردهای تند با بازیکنان هم به جام رسید.

صبای قم جوانگرایی ناگهانیآرم تیم صبای قم

صبای قم فصل گذشته در رده دهم جدول رده‌بندی لیگ برتر قرار گرفت و در فصل نقل‌وانتقالات تیم بدون سروصدایی بود؛ تیمی که معمولا در قم نتایج قابل‌قبولی می‌گیرد و جزو تیم‌هایی نیست که دغدغه سقوط را داشته باشد. در مسابقه‌ دوستانه‌ای که صبای قم با استقلال داشت، رضا عنایتی درخشید و گل زد تا یکی از خریدهای خوب صبا لقب بگیرد. البته این تیم برای لیگ یازدهم اکثراً با بازیکنان جوان و گمنام بسته شده و این تغییر رویکرد مهمی در سیاست این باشگاه به‌شمار می‌رود.

بازیکنان: مسعود غلامعلی زاده، احمد خرمالی، حامد لک، سهراب بختیاری زاده، مرتضی کاشی، حمیدرضا فرزانه، محسن بیات، سیدمرتضی هاشمی زاده، وحید حمدی نژاد، مسعود کشوری فرد، رامین رضائیان، یاسر کرمی سعید آقاجانی، مجید هوتن، رسول برش، میلاد سلیمان فلاح، حسین حجازی پور، کریم اسلامی، میلاد نوری، اکبر صادقی، غلامرضا عنایتی، مهدی بدرلو، محمد شیرانی، پژمان شاهپری، احمد داوودی.

سرمربی: عبدالله ویسی. کادر فنی صبای قم نسبت به فصل گذشته تغییر نکرد تا همچنان ویسی سرمربی این تیم باشد. او تیمش را با بازیکنان جوان بسته و یقین دارد با تکیه بر توانایی و انگیزه آنها در لیگ یازدهم موفق خواهد شد.

اعتقاد صنعت نفت به پیروانی آرم تیم صنعت نفت آبادان

صنعت نفت آبادان هم فصل جدید لیگ برتر را با غلامحسین پیروانی آغاز خواهد کرد. نفتی‌ها حسن هوری را از دست دادند و نفراتی مثل هادی رمضانی، سیامک کوهنورد، میثم امیری، فونیکه سی و والری الکسانیان به‌عنوان بازیکنان جدید جذب این تیم شدند.

بازیکنان: حبیب دهقانی، مهرداد بشاگردی، حبیب مانگشتی، مصطفی صبری، میثم امیری، هادی رمضانی، والری الکسانیان، هدایت شهریاری، سجاد مشکل‌پور، حسین بغلانی، رسول نویدکیا، امید شریفی‌نسب، علی ممبینی، لوون پاچاجیان، طالب ریکانی، عباس مرداسی، نبی ساکی، سیامک کوهنورد، حسین سلامی، روح‌الله عرب، حجت چهارمحالی، مهرداد میر ، فونیکه‌سی، محمد لامی‌نژاد، حامد سرلک و ناصر آلبوکات.

سرمربی: غلامحسین پیروانی.پیروانی در شرایطی فصل جدید را روی نیمکت صنعت نفت آغاز خواهد کرد که سال گذشته در میانه‌های لیگ جایگزین کاسیمیرو شد. پیروانی با صنعت نفت نتایج خوبی نگرفت ولی با این حال مسئولان این تیم به فکر گزینه دیگری نبودند و تصمیم به ادامه همکاری با پیروانی گرفتند.

داماش؛ ستاره ‌ها در کرانه خزرآرم تیم داماش گیلان

تیم خصوصی داماش فصل قبل تیم بدون حاشیه‌ای بود که خیلی زود هم توانست به لیگ برتر صعود کند. این تیم اما با ستارگانی که در اختیار گرفته، امیدوار است در پایان لیگ یازدهم در جایگاه خوبی قرار بگیرد. با اینکه مهدی مهدوی‌کیا مورد پسند باشگاه پرسپولیس قرار نگرفت و فصل گذشته در استیل‌آذین ندرخشید، اما او بهترین خرید داماش می‌تواند باشد. به غیر از مهدوی‌کیا، داماش 2‌سهمیه دیگر لیگ برتری خود را نیز از استیل‌‌آذین گرفت؛ میلاد زنیدپور و محمد غلامی. ابوذر رحیمی از راه آهن، سیامک سرلک از فولاد، جهانگیر عسکری و میلاد خراسانی از پیکان و محمد محمدی 5 سهمیه لیگ برتری باقیمانده داماش را تکمیل کردند.

بازیکنان: محمد محمدی، مهدی مهدوی کیا، ابوذر رحیمی، محمد غلامی، عباس آقایی، محمد رضا مهدوی، جهانگیر عسگری، فرزاد محمدی، داسیلوا، میلاد فراهانی، سیامک سرلک، افشین چاوشی، بهنام افشه، سیدعلی حسینی، ابراهیم لوبینیان، میلاد میرترابی، علیرضا نظیف کار، ایمان گلعلی‌زاده، بهنام لایقی فر، مهرزاد رضایی، سعید مرتضوی، محمد مختاری، رضا الماس خاله، محمد آبشک، مصطفی حاجتی، حسین گوهری، مهرگان گلبرگ، افشین اسماعییل زاده، صادق پورمحمددوست و امین ترکاشوند .

سرمربی: مهدی دینورزاده. در لیگ دسته اول سرمربی داماش بود و در لیگ برتر نیز سرمربی این تیم باقی ماند اما ورود ستارگان جدید به ترکیب داماش انتظارات را از او بالاتر برده است.

سیکل جدید سپاهان با لوکاآرم تیم فولاد مبارکه سپاهان

دوران رؤیایی سپاهان که منجر به 2 قهرمانی متوالی شد، در پایان لیگ دهم به پایان رسید. چند اتفاق موجب شد که تابستان امسال مجموعه ستارگان تیم و امیر قلعه‌نویی دیگر در کنار هم نباشند. پایان قرارداد چند بازیکن اصلی، اختلافاتی که در طول فصل به‌وجود آمد و پافشاری سازمان لیگ و رئیس هیأت‌مدیره سپاهان (که ظاهرا بعدا تغییر عقیده داد) به رعایت سقف قرارداد، دست به دست هم داد تا در لیگ یازدهم خبری از سپاهان رؤیایی نباشد. قلعه‌نویی با دیدن شرایط جدید ترجیح داد سپاهان را در ردای یک مربی قهرمان ترک کند. هادی عقیلی به لیگ متمول قطر رفت و مهدی رحمتی و خسرو حیدری هم 2 ملی‌پوش دیگری بودند که تصمیم گرفتند به استقلال برگردند. با درنظر گرفتن ابراهیم توره و حاج صفی، 5 بازیکن اصلی سپاهان از این تیم جدا شده‌اند و مدافع عنوان قهرمانی، کار سختی برای جایگزینی این بازیکنان و قرار گرفتن در جمع مدعیان قهرمانی دارد. در این شرایط، انتخاب لوکا، حرکت هوشمندانه‌ای از طرف مدیریت سپاهان بود. مربی کروات علاقه زیادی به استفاده از بازیکنان جوان دارد و در دوره قبلی حضورش در این تیم هم نفرات زیادی را به تیم اصلی معرفی کرد. این بار هم قرار است لوکا، سیکل جدیدی را در سپاهان شروع کند و تیم تازه‌ای را بسازد. البته او در کوتاه مدت هم باید در لیگ یازدهم و لیگ قهرمانان آسیا نتایج قابل‌قبولی بگیرد.

بازیکنان: رحمان احمدی، رضا محمدی، محسن بنگر، سیدجلال حسینی، مهدی جعفرپور، هادی جعفری، جواد ماهری، حسین پاپی، مهدی کریمیان، محرم نویدکیا، احمد جشمیدیان، هاشم بیگ‌زاده، فابیو جانواریو، رضا ناصحی، محمد حسن رجب‌زاده، میلوراد یانوش، امید ابراهیمی، مهدی نصیری، عمادرضا، هادی تامینی، سید مهدی سید صالحی، حسن اشجاری، فرزاد حاتمی و رضا ریش اصفهانی.

سرمربی: لوکا بوناچیچ.  اوج موفقیت این مربی کروات، رساندن سپاهان به فینال لیگ قهرمانان آسیا بود. بعد از آن او یک بار هم با مس به یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان صعود کرد. با وجود این، لوکا به‌دلیل شهرت به تندخویی، طرفدارانش را در فوتبال ایران به‌تدریج از دست داد. این مربی اما در جواب می‌گوید که اکثر بازیکنان جوان از تمرینات سنگین فرار می‌کنند و راحت‌طلب هستند. حالا باید دید که لوکا این بار در سپاهان چه سرنوشتی پیدا می‌کند. اگر بازیکنان بتوانند با این مربی کنار بیایند، روزهای خوبی در انتظار این تیم خواهد بود.

ملوان و غم جدایی پژمانآرم تیم ملوان

ملوانی‌ها سال گذشته نتایج متوسطی در لیگ برتر داشتند و در جام حذفی هم تا فینال پیش آمدند اما مغلوب پرسپولیس شدند. موفقیت نسبی در سال گذشته با حضور چند بازیکن باتجربه در این تیم حاصل شد ولی حالا ملوانی‌ها دیگر پژمان نوری و مهرداد اولادی را در اختیار ندارند. تأمینی و ابوالحسن جعفری هم ملوان را ترک کردند و بازگشت سید جلال رافخایی تنها اتفاق مثبت برای انزلی‌چی‌ها در فصل نقل و انتقالات بود. البته آنها طلبه، حاج‌محمدی و ایمان صادقی را هم جذب کردند.

بازیکنان: مهدی رحیم‌زاده، ایمان صادقی، علی حسنی‌صفت، سعید سالارزاده، آلن باسیچ، بابک پورغلامی، علیرضا رمضانی، علیرضا جراحکار، محمد رستمی، محمد نزهتی، آرش سرسریان، عزیز معبودی، مهران جعفری، آدریانو آلوز، محمد حیدری، محمد همرنگ، سهیل رحمانی، مسعود پورمحمدجعفر، آرش قلی‌زاد، هادی عزیزی، زوران زلاتکوسکی، محمد‌ابراهیم خسروی، حسین ابراهیمی، محسن مسلمان‌، هادی دهقانی، علیرضا اکبری، رضا طلبه، محمدامین حاج‌محمدی و جلال رافخایی.

سرمربی: فرهاد پورغلامی. ملوانی‌ها برای فصل جدید باز هم فرهاد پورغلامی را به‌عنوان سرمربی حفظ کردند ولی این تیم در فصل نقل‌وانتقالات به‌دلیل مشکلات مالی نتوانست موفق عمل کند و چند مهره کلیدی خود را هم از دست داد.

شاهین در تسخیر استقلالی‌های سابق آرم تیم شاهین بوشهر

شاهین بوشهر، فصل جدید لیگ برتر را با حل مشکلات مالی آغاز کرد و توانست چند بازیکن سرشناس را به فهرست خود اضافه کند. هرچند شاهین چند بازیکن تأثیرگذار مثل عماد رضا، آل‌نعمه، عبدالله کرمی و ستار زارع را از دست داد ولی بوشهری‌ها با اضافه‌شدن نفراتی مثل طالب‌لو، شکوری، انصاریان و... امیدوار به درخشش در لیگ برتر هستند. بدین ترتیب بازیکنان سابق استقلال نقش پررنگی در این تیم جنوبی خواهند داشت.

بازیکنان: وحید طالب‌لو‏، مجید غلامی، محسن حمیدی، علی انصاریان، لک چیرا، مهدی شکوهی، محسن ایران‌نژاد، هادی شکوری، مرتضی عزیزمحمدی، مسعود نظرزاده، میثم منیعی، مهدی کیانی، سعید بیات، امجد شکوه‌مقام، مهدی نوری، ایوان پتروویچ، محمد‌صادق کرمی، عباس پورخسروانی،ایمان حیدری، منصور تنهایی، مصطفی رجایی، بهمن شیروانی، مهدی طارمی، حمیدرضا سلیمانی، امیر آقاپور محبی و میلاد صارمی.

سرمربی: حمید درخشان. درخشان امیدوار بود به نیمکت پرسپولیس برسد ولی حالا باید در بوشهر فعالیت کند. او سال گذشته در شهرداری تبریز نتایج نسبتا خوبی گرفت و با شاهین هم به یکی از رده‌های میانه جدول فکر می‌کند.

مس سرچشمه میهمان ناخوانده آرم تیم مس سرچشمه

مس سرچشمه برای نخستین بار حضور در لیگ برتر را تجربه خواهد کرد. بحث انتقال این تیم به یکی از استان‌ها هم مطرح بود ولی کرمانی‌ها در نهایت مس سرچشمه را در این استان نگه داشتند. سیداسحاق سبحانی معروف‌ترین بازیکن مس سرچشمه است که راهی سایپا شدولی این باشگاه چند بازیکن از جمله مجتبی ترشیز، زوران کوکوویچ، علی مولایی، علی سامره، محسن زاهدی، حسن هوری و آنتونا زوراک را به خدمت گرفت.
تیم‌هایی که به لیگ برتر صعود می‌کنند معمولا برای ماندن در لیگ کار سختی در پیش دارند و باید دید تیم دوم استان کرمان با مربیگری احمد سنجری چه نتایجی به دست خواهد آورد. نکته قابل‌توجه در مورد مس سرچشمه این است که اکثر بازیکنان این تیم سابقه بازی در لیگ برتر را ندارند و امیدوارند که این موضوع برایشان دردسرساز نشود. البته حضور چند بازیکن باتجربه در مس سرچشمه شاید تا حدودی کمک‌حال آنها باشد.

بازیکنان: حسن هوری، اصغر کرم‌اللهی، رضا نوراللهی، علی خانکی، حامد شیرخانلو،آنتونا زوراک، مجتبی ترشیز، محسن زاهدی، علی مولایی، علی سامره، مسلم فیروز‌آبادی، حسین بغلانی، امیر محمدی، محسن مظفری، بهرام رشید فرخی، نادر فتح‌اللهی،محمد رضا خزایی، سرنوویچ،فردی ازیگو و اویس کرده جهان .

سرمربی: احمد سنجری. سنجری که افتخار آوردن مس سرچشمه به لیگ برتر را یدک می‌کشد، می‌خواهد روند موفقیت خود را در لیگ برتر هم ادامه دهد.

گرفتن سهمیه آسیا؛ ماموریت سخت قلعه‌نویی در تراکتورسازی آرم تیم تراکتورسازی تبریز

تراکتورسازی در لیگ دهم که دومین فصل حضورش در لیگ برتر محسوب می‌شد، عملکرد بسیار خوبی داشت و به رده پنجم رسید؛ با وجود این هواداران پرشمار تراکتور از اینکه تیمشان نتوانست سهمیه آسیا را به دست آورد، ناراحت بودند. این نشان می‌دهد که قلعه‌نویی در لیگ یازدهم چه کار سختی برای راضی‌کردن آنها در پیش دارد.برای قلعه‌نویی که تیم‌هایش در 3 دوره اخیر لیگ به قهرمانی رسیده‌اند، تکرار مقام پنجم فصل قبل یک ناکامی بزرگ خواهد بود و تبریزی‌ها انتظار دارند قلعه‌نویی بتواند با تراکتورسازی سهمیه لیگ قهرمانان را بگیرد، حتی اگر این مربی در مصاحبه‌هایش تأکید کند که چنین قولی را نمی‌دهد.

تراکتور در فصل نقل‌و‌انتقالات 3بازیکن اصلی‌‌اش یعنی نصرتی در خط دفاع، تیموریان در خط میانی و جاسم کرار در خط حمله را از دست داد ولی جانشین‌های خوبی را به تبریز برد؛ امیرحسین صادقی و آل‌نعمه به خط دفاع اضافه شده‌اند، فرزاد آشوبی و رودریگو توزی برزیلی در خط میانی بازی می‌کنند و سیاوش اکبرپور و اشپیتیم آرفی قرار است وظیفه گلزنی را در این تیم به‌عهده بگیرند. در این میان احسان حاج‌صفی، مدافع چپ تیم ملی هم خرید بزرگ ‌تراکتور به شمار می‌رود.
در این میان مشکل بزرگ قلعه‌نویی را می‌توان محدودیت زمانی دانست. او برای برآورده‌کردن انتظارات هواداران متعصب تراکتور باید از همان شروع لیگ نتایج خوبی بگیرد در حالی که این مربی برای پیدا‌کردن ترکیب ایده‌آل تیمش از میان بازیکنان قدیمی و جدید نیاز به زمان دارد. از سوی دیگر تیم‌های قلعه‌نویی معمولا در شروع فصل خوب نتیجه نمی‌گیرند؛ موضوعی که این مربی هم آن را تأیید کرده و دلیلش را فشار تمرینات بدنسازی سنگین پیش‌فصل می‌داند. حال باید دید او چه راه حلی پیدا خواهد کرد و تیمش چه شروعی در لیگ یازدهم خواهد داشت.

بازیکنان: مهدی ثابتی، عباس محمدی، حجت‌ نوراللهی، مصطفی اکرامی، داوود دانشدوست، سیدمحسن حسینی، مهدی کیانی، مرتضی اسدی، محمدصادق طاهری، محمد ابراهیمی، محمد لطفی، مسعود ابراهیم‌زاده، علی علیزاده، محسن فروزان، محسن دلواری، فرزاد آشوبی، سیاوش اکبرپور، احسان حاج‌صفی، احمد آل‌نعمه، امیرحسین صادقی، فردین عابدینی، رودریگو توزی و اشپیتیم آرفی.

سرمربی: امیر قلعه‌نویی. قهرمانی‌های 3 فصل اخیر قلعه‌نویی کار را به جایی رسانده که برخی معتقدند این مربی در هر تیمی می‌تواند به موفقیت برسد. از سوی دیگر منتقدان او معتقدند با توجه به‌ شرایط استقلال در لیگ هشتم و سپاهان در دو فصل اخیر، قهرمانی چندان کار سختی نبوده است. بدین ترتیب چالش این فصل قلعه‌نویی می‌تواند نشان بدهد که حق با طرفدارانش است یا منتقدانش. تراکتورسازی از نظر مهره، پر ستاره نیست و این مربی حتی قول کسب سهمیه آسیایی را هم نداده است. البته در شرایطی که قلعه‌نویی به فرصت‌طلبی در انتخاب تیم‌هایش شهرت دارد، تنها در پایان فصل مشخص خواهد شد که او چقدر در انتخابش موفق بوده است.

پیشروی آرام فولاد آرم تیم فولاد خوزستان

فولاد خوزستان در چند فصل اخیر روی پرورش بازیکنان جوان و استفاده از آنها در تیم اصلی برنامه‌ریزی کرده است. مجید جلالی گزینه مناسبی برای پیاده کردن این تفکر است و فولاد به‌تدریج با بازیکنان جوانش به بالای جدول نزدیک می‌شود. این تیم در فصل نقل و انتقالات معمارزاده، سرلک و حمودی را از دست داد ولی توانست زوج گلزنش یعنی رضا نوروزی و آرش افشین را حفظ کند.

بازیکنان: سامان صفا، علیرضا سلیمی، جلال کاملی مفرد، جابا موجیری، امید خورج، ایوب والی، خیرالله ویسی، امیر شرفی، کریم شاهوردی، آندره رینالدو، عبدالله کرمی، سروش رفیعی، عباس یحیی بیگی، حکیم نصاری، مهدی مومنی، آرش افشین، رضا نوروزی ، امین متوسل‌زاده، مهرداد جماعتی، بختیار رحمانی، سید فرید طالقانی، ساسان انصاری ، میثم کریمی، کاوه رضایی و عبدالله ممبینی.

سرمربی:

مجید جلالی. جلالی سرانجام توانست در باشگاهی که با روحیه‌اش سازگار است، مستقر شود. در فولاد از حاشیه‌های استقلال و پرسپولیس و همچنین فشار برای نتیجه‌گیری که در تیم‌های مدعی دیده می‌شود، خبری نیست و او فرصت دارد با جوانان مستعد خوزستانی در درازمدت تیم خوبی بسازد. با وجود این خود جلالی هم می‌داند که امسال باید رتبه‌ای بالا از ششمی فصل قبل به‌دست آورد.

بازگشت سریع فجر سپاسی آرم تیم فجر سپاسی

یک سال پس از اینکه فجر سپاسی با تساوی مقابل راه‌آهن با لیگ برتر خداحافظی کرد، این تیم شیرازی توانست به لیگ برتر بازگردد. این تیم در دو بازی رفت و برگشت مقابل آلومینیوم هرمزگان برتری کاملی داشت و سومین سهمیه لیگ برتر را با شایستگی به دست آورد. اما این تیم برای حفظ تنها سهمیه استان فارس کار آسانی نخواهد داشت. سپاسی در فصل گذشته تیم جوان و دونده‌ای داشت و حالا با اضافه کردن بازیکنی مثل مهدی رجب‌زاده به‌دنبال این است که تجربه تیمش را بالاتر ببرد.

بازیکنان: وحید شیخ ویسی، سیروس سنگچولی، صالح خلیل آزاد، مهدی رجب‌زاده، علیرضا جلیلی، خالد شفیعی، امید خلیلی، رضا حقیقی، ایوب کلانتری، امین شجاعیان، حمید جوکار، مهدی نظری، یونس شاکری، محمدرضا پورمحمد، مهرداد کریمیان، جواد ضیغمی، سعید قزلچی، وحید نعمتی، هادی ایمانی، عباس کاظمیان، حسن فرجی، محمد آفند، حکیم حزباوی‌پور و مجید حیدری.

سرمربی: اصغر کلانتری. بازگشت سریع به لیگ برتر برای این مربی بومی موفقیت بزرگی بود؛ به‌ویژه اینکه او تیم پرستاره‌ای در اختیار نداشت. کلانتری 43ساله که در دوران بازیگری عضو برق شیراز بود، 2 سال قبل با این تیم نتوانست به لیگ برترصعود کند و برکنار شد ولی بلافاصله توانست با سپاسی این ماموریت سخت را به انجام برساند. با وجود این، کلانتری با تیم جوانش روزهای سختی در لیگ یازدهم در پیش دارد.

مس کرمان؛ آرزو‌های بزرگ بدون ادینهو آرم تیم مس کرمان

مس، تیم هفتم لیگ دهم شد و یکی از تیم‌هایی بود که فصل گذشته نمایش قابل‌قبولی از خود ارائه داد. مدیران باشگاه مس در فصل نقل و انتقالات ابتدا قصد داشتند تغییراتی در کادرفنی بدهند، گزینه‌هایی هم برای این پست درنظر گرفته شد و دست آخر این باشگاه بازهم با صمد مرفاوی به توافق رسید. ادینهو، مهاجم برزیلی مس در لیگ دهم گل‌های زیادی برای این تیم زد؛ ولی تابستان امسال از مس جدا شد. این تیم اما بازیکنان خارجی دیگری به خدمت گرفت. کارلوس سالازار، بازیکن برزیلی فصل گذشته مس رفسنجان، لئوناردو باریوس از فوتبال کاستاریکا هر دو به ‌مدت 2 فصل و جرج مرات، بازیکن سوئدی- سوریه‌ای که پیش از این در فرانسه بازی کرده، یک فصل با تیم مس کرمان قرارداد بستند.

بازیکنان: ارشاد یوسفی، علیرضا قدیری، فرزاد حسین خانی، آرارات آراکلیان، کیوان امرایی، مجید خدابنده‌لو، محسن بیاتی‌نیا، مصطفی شجاعی، بیژن کوشکی، لئاندرو باریوس، سپهر حیدری، جرج مرات، فرهاد سالاری پور، ابوالقاسم دهنوی، احمد حسن‌زاده، مهرداد پولادی، مصطفی سیفی، کارلوس سالازار، عادل کلاه کج، محمد رضا ترابی اصل، آرمان شهدادنژاد، میلاد شیخ فخرالدینی، شجاع خلیل‌زاده، علی مرزبان، رسول کر، فرشید باقری، محمد وحید اسماعیل بیگی، احمد رضا زنده روح، محمد حسین حیدری، سجاد حسین‌زاده و حجت صدقی.

سرمربی: صمد مرفاوی. حالا مربی باتجربه‌ای در لیگ برتر محسوب می‌شود. سرمربی استقلال بوده و سال گذشته در مس کرمان موفق بوده است. مرفاوی مدت زیادی است که خود را در قامت سرمربی مطرح کرده و امیدوار است در فصل دوم حضور در کرمان موفقیت بیشتری به‌دست بیاورد.

سایپا با تفکر جدید آرم تیم سایپا

سایپا با تغییرات کادرفنی فصل نقل و انتقالات را شروع کرد. محمد مایلی‌کهن بعد از چند فصل حضور در سایپا سرانجام از این تیم کنار گذاشته شد و مجید صالح سرمربی این تیم شد. سایپا که فصل گذشته نتایج قابل‌قبولی در لیگ برتر نگرفت، یکی از تیم‌های در حال سقوط به حساب می‌آمد. این تیم در لیگ برتر ماند اما مدیران باشگاه به این نتیجه رسیدند که تغییراتی در کادرفنی تیمشان بدهند.ماندن کریم انصاری‌فرد در سایپا بهترین عملکرد مدیران این باشگاه در فصل نقل و انتقالات به حساب می‌آید. یکی از بهترین مهاجمان فوتبال ایران که پیشنهادهای خارجی و داخلی زیادی داشت، به‌نظر نمی‌رسید در سایپا بماند؛ انصاری‌فرد اما در سایپا ماندگار شد تا سایپایی‌ها یک مهاجم گلزن در لیگ یازدهم داشته باشند. پیروز قربانی، مدافع مس کرمان یکی از خریدهای خوب سایپا به حساب می‌آید.

بازیکنان: حسین آشنا، سجاد بیرانوند، مجید غلام نژاد، رضا محمودی، سید حسین حسینی، مجید ایوبی، مرتضی ابراهیمی، مصطفی علی حقدوست، جابر انصاری، علیرضا لطیفی، سعید بیگی، سعید یوسف زاده، مهدی خیری، جواد آشتیانی، ابراهیم صادقی، عباس محمدرضایی، رضا خالقی فر، امین منوچهری، پیروز قربانی، محمد منصوری، اسحاق سبحانی، امید روانخواه، روزبه شاه علیدوست، حامد شیری، وحید مهدیخانی، محمد موسوی، سجاد شهباززاده، سید علی حسینی، علی زینالی، میلاد غریبی، علیرضا کاووسی، محمد ضیایی‌پور وکریم انصاری‌فرد .

سرمربی: مجید صالح . صالح بازیکن سایپا بوده و سال‌ها برای این تیم بازی کرده است. سابقه زیادی در سرمربیگری ندارد، اما مربی خوشنامی به حساب می‌آید . او جزو مربیان علم‌گرا محسوب می‌شود و تفکر جدیدی را وارد تیم خواهد کرد.

دومین تجربه شهرداری آرم تیم شهرداری تبریز

شهرداری تبریز در نخستین فصل حضورش در لیگ برتر روزهای سختی داشت و به زحمت توانست بماند. میثاقیان که این تیم را به لیگ برتر آورده بود در لیگ دهم شروع خوبی نداشت و با آمدن درخشان بود که این تیم توانست امتیازات کافی برای ماندن را جمع کند.

بازیکنان: ابراهیم میرزاپور، مسعود همامی، علی رضایی، داوود نوشی صوفیانی، روح‌الله بهرامی، مهدی محمد‌پور، علی درخشان، محسن نیسانی، محمد ایرانپوریان، کارلوس ادواردو، رسول پیرزاده، حبیب گردانی، بهنام داداش‌وند، وریا غفوری، میثم بائو، شهرام گودرزی، سعید دقیقی، بابک حاتمی، بهنام بیرانوند، محمدرضا زینال خیری، علی کریمی، کمال کامیابی‌نیا، نبی باقری‌ها، جعفر بذری، عیسی پرتو، مهرداد قنبری، مهدی محمدزاده، بوژان بلیچ، دراگون زارکوویچ، ساشا کراینوویچ و ابوالفضل حاجی‌زاده .

سرمربی: میودراگ یشیچ.سرمربی 53ساله صرب، سومین حضورش را در لیگ ایران سپری می‌کند. او با وجود اینکه در لیگ بلغارستان، صربستان و ترکیه نتایج نسبتا خوبی گرفته، در دوتجربه قبلی‌اش در پگاه و شیرین فراز انتظارات را برآورده نکرد. مدیران شهرداری تبریز قطعا انتظار رتبه بهتری را از این مربی دارند.

رهایی از کابوس انتقال آرم تیم صنعت نفت تهران

در آخرین هفته از لیگ برتر نفت تهران جواز ماندن را در بوشهر گرفت و از خطر سقوط نجات پیدا کرد. البته روزهای بحرانی نفت بعد از پایان لیگ شروع شد که مسئولان تصمیم به انتقال این تیم به استان مرکزی گرفتند. این موضوع با کش‌و‌قوس‌های فراوانی همراه بود ولی سرانجام نفت در تهران ماندنی شد.

بازیکنان: سوشا مکانی، حامد فلاح‌زاده، حمیدرضا فتحی، اسدالله میکائیلی، اسماعیل علی‌شیرازی، علیرضا عزتی کرامت، مهدی رفیعی، میثم آقابابایی، محمدحسین مهرآزما، هادی رکابی، حمید طاهری‌فرد، سپهر میرمحمدصادق، حسین امامیان، امیررضا خان‌‍‌محمدی، محمدرضا نیک‌نهال سیدایمان موسوی، سجاد فیض‌اللهی، مرتضی ایزدی، مارسیو خوزه نارسیسو، جادر داسیلوا، مجتبی زارعی، میثم خسروی، یعقوب کریمی، رضا معقولی و مرتضی پورعلی‌گنجی.

سرمربی: حسین فرکی. فرکی در نخستین سال فعالیتش در نفت نتوانست نتایج خوبی بگیرد و این تیم در آخرین هفته از سقوط نجات پیدا کرد ولی او حالا شناخت بیشتری پیدا کرده و امیدوار است که در فصل جدید نتایج خوبی بگیرد.

راه‌آهن؛ تغییرات اساسی و امیدواری‌های بسیار آرم تیم راه آهن

اولین باشگاه لیگ برتر بود که وارد فرابورس شد و با موفقیت توانست به بخش خصوصی واگذار شود. البته سهامداران باشگاه راه‌‌آهن پس از این اتفاق محمدحسن انصاری‌فرد را در جایگاه خود نگه داشتند تا این تیم بتواند با آرامش برای حضور در لیگ یازدهم آماده شود. سهامداران باشگاه بخشی از طلب بازیکنان را پرداخت کردند و همچنین علی دایی سرمربی این تیم شد و بازیکنانی نیز به راه‌آهن پیوستند. بدین ترتیب، راه‌آهن که فصل گذشته در آستانه سقوط بود، در فصل جدید به‌نظر می‌رسد وضعیت بهتری داشته باشد.

بازیکنان: حسن رودباریان، فرشید کریمی، امیر آریا حسن زاده، حسین پاشایی، میرهانی هاشمی، ایمان رزاقی راد، سعید چاه جویی، ابراهیم کریمی، مهرداد کفشگری، حامد نورمحمدی، علی غلام، بهادر عبدی، علی امیری، میثم آقایی، حسین کاظمی، حسین کعبی، ستار زارع، آندرسون گومز، صادق بارانی، مجتبی شیری، علیرضا عباسفرد و امید علیشاه .

سرمربی:

علی دایی. مهدی تارتار فصل گذشته سرمربیگری راه‌آهن را به‌عهده داشت و با این تیم خطر سقوط به لیگ دسته اول کشور را نیز تجربه کرد. با اینکه این مربی سعی داشت در راه آهن بماند ولی مدیرعامل این باشگاه با انتخاب علی دایی همه را غافلگیر کرد. دایی که فصل قبل قهرمانی جام حذفی را برای پرسپولیس به ارمغان آورد، به‌خوبی می‌داند که در راه‎آهن نمی‌تواند امید زیادی به قهرمانی داشته باشد.

خرید‌های پرسر و صدا

مهدی رحمتی
چند سالی است که دروازه‌بان‌ها در ایران ارزش زیادی پیدا کرده‌اند و رحمتی گران‌ترین آنهاست. دروازه‌بان شماره‌یک تیم ملی مثل همیشه تیم‌های فراوانی را خواهان خود می‌دید که پرسپولیس، استقلال و سایپا مهم‌ترین آنها بودند. در مقطعی از روزهای نقل‌وانتقالات، حبیب کاشانی با افشای شرط و شروط او برای پرسپولیس حاشیه‌هایی را به وجود آورد اما در نهایت رحمتی به باشگاه سابقش استقلال پیوست. می‌گویند او 800میلیون گرفته ولی خودش این موضوع را تکذیب می‌کند.

علی کریمی
دومین بازگشت جادوگر به پرسپولیس آن‌قدر بی‌دردسر انجام شد که علاقه قلبی او به این باشگاه را بیش از پیش روشن کرد و محبوبیتش نزد هواداران بیشتر شد. کریمی در میان هواداران سرخ آن‌قدر محبوب هست که حضورش در این تیم همه چیز را تحت‌الشعاع قرار دهد. کریمی بدون اینکه اجازه دهد شایعه‌ای برایش درست شود در نهایت پرسپولیس را انتخاب کرد تا فوتبالش را در ایران ادامه دهدمی‌گویند مسائل مالی برای او اهمیت نداشته و فقط 350میلیون گرفته است.

جاسم کرار
کرار در تبریز آن‌قدر محبوبیت داشت که هواداران برایش پرچم تکان بدهندو شعر بخوانند. او اما خیلی زود و در نخستین لحظات بازشدن بازار نقل‌وانتقالات، راهی تهران شد و پیراهن آبی را بر تن کرد. مشخصه بزرگ او عصبیت غیرقابل مهاری است که تعداد محرومیت‌هایش را از حد استاندارد بالاتر می‌برد. این نکته‌ حتی می‌تواند او را در مقاطعی از فصل به یک بازیکن غیر مؤثر برای استقلال تبدیل کند. کرار در حالی راهی استقلال شد که می‌گویند او هم 800میلیون گرفته است.

مهدی مهدوی‌کیا
او به‌دلیل حضور طولانی در اروپا نسبت به کریمی فرصت کمتری برای درخشش در لباس قرمز داشت اما پرسپولیسی‌ها روزهای خوب حضور مهدوی‌کیا در تیمشان را هرگز فراموش نمی‌کنند. تماشای او در لباس داماش شاید حسرت بزرگی برای هواداران سرخپوش باشد ولی از همه مهم‌تر نظر حمید استیلی بود. او مهدوی‌کیا را نمی‌خواست ولی هیچ‌وقت نخواست که در روزنامه‌ها این موضوع را با صراحت از زبان خودش بشنویم. کیا باز هم پشت خط پرسپولیس ماند.

خسرو حیدری
بازگشت خسرو حیدری به استقلال که با کش‌و‌قوس زیاد و بعد از روزها کشمکش میان این باشگاه و سپاهان رخ داد را باید یکی از پرحاشیه‌ترین انتقال‌های امسال لقب داد. اگر استقلال قهرمان شود به‌طور حتم حیدری بابت پاس گل‌هایش یکی از ارکان قهرمانی لقب خواهد گرفت. او یک فصل دیگر با سپاهان قرارداد داشت ولی ساعت 12شب آخرین روز فصل نقل و انتقالات با استقلال قرارداد بست تا سپاهانی‌ها را در این جنگ شکست دهد. او حالا باید منتظر شعارهای هواداران سپاهان در هفته اول باشد.

جا مانده‌ها

محسن خلیلی
محسن خلیلی، مهاجم اسبق پرسپولیس و آقای گل لیگ هفتم که سال خوبی را در استیل‌آذین پشت سر نگذاشته بود تقریبا هیچ پیشنهاد قابل توجهی از تیم‌های لیگ برتر نداشت و بالاخره هم در لیگ یازدهم بدون تیم ماند. او امیدوار بود حداقل با یک تیم شهرستانی به توافق برسد ولی پیشنهاد جالبی به خلیلی نرسید. هفته گذشته هم شایعه حضور او در پرسپولیس مطرح شد ولی استیلی با صراحت اعلام کرد که خلیلی را نمی‌خواهد. حالا باید دید خلیلی تا چه زمانی بدون تیم خواهد ماند.

مهرزاد معدنچی
این بازیکن شیرازی را هم شاید بتوان جزو مهم‌ترین چهره‌هایی نامید که در ایران بدون تیم ماندند. معدنچی پیشنهادهایی از سپاهان، صبا و فجرسپاسی داشت اما به هیچ‌کدام پاسخ مثبت نداد و ترجیح داد با این تیم‌ها قرارداد امضا نکند. معدنچی روزهای زیادی را در انتظار پیشنهادی از پرسپولیس نشست اما مسئولان و کادر فنی این باشگاه او را مثل مهدوی‌کیا ناامید کردند. البته او خوش شانس بود که توانست با الشعب امارات قرارداد ببندد.

مهدی شیری
او هم بعد از یک فصل نیمکت‌نشینی از پرسپولیس جدا شد و حرفی هم علیه علی دایی نزد. شیری امیدوار بود به تیم دیگری برود ولی در نهایت بیرون ماند. شیری که به طرز عجیبی ماجرای حضورش در فولاد خوزستان به هم خورد، می‌گوید: «با جلالی حرف زدم و به توافق رسیدیم ولی از اهواز با من تماس گرفتند و گفتند که به این شهر نروم. با دستیار جلالی حرف زدم و او گفت که ظاهرا مسئولان فولاد گفته‌اند که این قرارداد امضا نشود».

رحمان رضایی
این مدافع باسابقه سال گذشته پیراهن پیکان را بر تن کرد ولی امسال بدون تیم ماند. رضایی از هیچ‌یک از تیم‌های لیگ برتری پیشنهاد نداشت و به‌نظر می‌رسد که او دیگر شانس زیادی برای بازی‌کردن در لیگ برتر نداشته باشد، چراکه از روزهای اوج فاصله گرفته است. مدتی پیش هم بحث حضور او در ماشین‌سازی‌ شنیده شد که رضایی آن را تکذیب کرد. به‌نظر می‌رسد که رضایی باید به بازی‌کردن در لیگ دسته اول راضی شود.

علیرضا واحدی‌نیکبخت
بعد از حاشیه‌هایی که برای این بازیکن به وجود آمد، دیگر نتوانست صبا را در لیگ برتر همراهی کند. این فوتبالیست جنجالی در فصل نقل‌وانتقالات هیچ پیشنهادی از تیم‌های لیگ برتری نداشت و حالا باید شانس خود را در لیگ دسته اول امتحان کند. نیکبخت که سال‌هاست به‌دلیل حاشیه‌های زیاد از سطح اول فوتبال ایران فاصله گرفته سال آینده می‌خواهد فوتبالش را در تیم دسته اولی پیکان ادامه دهد و فعلا باید از لیگ برتر دور باشد.

کد خبر 141879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز