پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۷
۰ نفر

هفته جدید لیگ برتر انگلیس از هفته بعد شنبه 22 مرداد شروع می شود.

فوتبال - انگلیس

برنامه هفته اول

شنبه 22مرداد: بلکبرن ولوز
فولام آستون‌ویلا
لیورپول ساندرلند
کوئینزپارک‌رنجرز بولتون
تاتنهام اورتون
ویگان اتلتیک نورویچ‌سیتی
نیوکاسل آرسنال
یکشنبه 23مرداد: وست‌بروم‌ویچ‌آلبیون منچستریونایتد
استوک‌سیتی چلسی
دوشنبه 24مرداد: منچسترسیتی سوان‌زی

منچسترسیتی، میانبر به سوی قهرمانی با دلارهای نفتی

مانچینی را باید مربی خوش‌شانسی دانست که می‌تواند هر بازیکنی را که دوست دارد، در اختیار داشته باشد. او در منچسترسیتی جانشین مارک هیوز شد چرا که مالکان اماراتی برای ورود این باشگاه به بازی بزرگان خیلی عجله داشتند. این مربی ایتالیایی فصل قبل توانست با تیم پرستاره‌‌اش به قهرمانی جام‌حذفی و مقام سومی لیگ‌برتر برسد تا جواز حضور در لیگ قهرمانان هم برای نخستین بار سهم سیتی شود. پاداش این عملکرد نسبتا خوب، ماندن مانچینی در این پست و وعده خریدهای جدید بود که ظاهرا قرار است تا کسب قهرمانی لیگ برتر متوقف نشود. سرخیو آگرو، بزرگ‌ترین خرید تابستانی سیتی است که خط حمله این تیم شامل توز، ژکو و بالوتلی را قدرتمندتر می‌کند. گائل کلیشی هم از آرسنال برای تقویت دفاع چپ این تیم خریداری شد. بدین ترتیب می‌توان گفت که مانچینی در هر پست 2بازیکن خوب دارد و از هر نظر برای پایان‌دادن به‌سلطه منچستریونایتد، رقیب همشهری‌‌اش آماده است. کارشناسان هم پیش‌بینی می‌کنند که سیتی نزدیک‌ترین رقیب یونایتد در نبرد قهرمانی خواهد بود. در این شرایط همه چیز به مانچینی بستگی دارد تا این ماموریت مهم را با موفقیت به پایان برساند. او خوب می‌داند که اگر در لیگ برتر و لیگ قهرمانان نتایج مناسبی نگیرد، باید با گروه پرستاره بازیکنانش وداع کند.

سرنوشت چلسی در دست ویاس بواس

مهم‌ترین تغییر نایب قهرمان فصل قبل لیگ‌برتر، انتخاب آندره ویاس بواس به‌عنوان سرمربی جدید به جای آنچلوتی است. آبراموویچ با بازگرداندن این مربی 33ساله که در دوره مورینیو در همین تیم نقش دستیار را داشت، ریسک بزرگی کرد. او فصل قبل با پورتو بدون حتی یک شکست قهرمان لیگ پرتغال شد و جام‌حذفی این کشور و لیگ اروپا را هم فتح کرد، ولی این مربی آینده‌دار تنها 20ماه به‌عنوان سرمربی فعالیت کرده و حالا با این تجربه کم وظیفه دارد چلسی را متحول کند.امسال اما خبری از دست و دلبازی‌های مالک روسی باشگاه نیست. تنها خرید چلسی فعلا لوکاکو، مهاجم 18 ساله بلژیکی است که آینده درخشانی برای او پیش‌بینی می‌شود. اوریول رومئوی جوان هم از بارسلونای B آمده و در غیاب اسین که مصدومیت شدیدی دارد، می‌تواند به‌عنوان هافبک دفاعی گزینه جدیدی باشد. اما سایر اعضای تیم اکثرا همان بازیکنانی هستند که با مورینیو و آنچلوتی طعم قهرمانی لیگ برتر را چشیده‌اند و برخی مانند جان تری و دروگبا به پایان راه نزدیک شده‌اند. البته چلسی تابستان امسال اصرار زیادی برای خرید لوکا مودریچ داشت، ولی تاتنهام به هیچ قیمتی حاضر نشد بازیساز کروواتش را بفروشد. بدین ترتیب این مربی جوان مجبور است کارش را با این گروه با کیفیت، ولی نسبتا مسن شروع کند و همین دلیلی است تا کارشناسان شانس کمتری را برای این تیم در رقابت با منچستریونایتد در نظر بگیرند. البته او با ایده‌های جدیدی به چلسی پیوسته و باید دید اگر با وجود طاقت‌کم آبراموویچ بتواند روی نیمکت این تیم دوام بیاورد، در درازمدت چه دستاوردی برای این تیم خواهد داشت. در این شرایط قهرمانی در لیگ برتر در فصل پیش رو، او را تا حد یک مربی نابغه بالا خواهد برد.

دو هدف بزرگ فرگوسن؛ قهرمانی بیستم، انتقام از بارسا

اگر منچستریونایتد فصل قبل با یکی از معمولی‌ترین تیم‌هایش توانست به نوزدهمین قهرمانی‌‌اش در لیگ انگلیس برسد، چرا امسال که یکی از فعال‌ترین تیم‌های بازار نقل‌وانتقالات در اروپا بوده و خریدهای بسیار خوبی داشته، نتواند قهرمانی‌‌اش را تکرار کند؟ اشلی یانگ در خط حمله، فیل جونز در قلب دفاع و ده خئا درون دروازه که در درازمدت قرار است جانشین فان درسار شود، خریدهای مهم منچستر هستند. فرگوسن همچنین به‌دنبال جذب اسنایدر است تا این هافبک خلاق را جانشین اسکولز بازنشسته کند. بدین‌ترتیب منچستر در هر پست 2بازیکن آماده در اختیار خواهد داشت. سرمربی اسطوره‌ای یونایتد با این خریدهای خوب و حفظ همه بازیکنان اصلی‌‌اش در این فصل دو هدف بزرگ دارد. او که سرانجام توانست از رکورد 18 قهرمانی لیورپول عبور کند، حالا می‌خواهد نخستین تیم جزیره باشد که تعداد قهرمانی‌هایش را به 20 می‌رساند. با توجه به اینکه چلسی و آرسنال، 2رقیب اصلی یونایتد خریدهای مهمی نداشته‌اند و تنها منچسترسیتی در بازار فعال بوده، این هدف کاملا در دسترس شاگردان فرگوسن به‌نظر می‌رسد. هدف دوم و بزرگ‌تر این مربی گرفتن انتقام شکست در فینال لیگ قهرمانان از بارساست. منچستر فصل قبل از مسیر نسبتا راحتی به فینال رسید، ولی در ورزشگاه ومبلی شکست سختی خورد. فرگوسن همان زمان مدعی شد که تیمش در آینده بارسا را شکست خواهد داد و به‌نظر می‌رسد که این مربی جاه‌طلب هدف اصلی‌‌اش را عبور از تیم رؤیایی گواردیولا قرار داده است. حال باید دید این تیم کامل می‌تواند به این دو جام معتبر برسد؟

لیورپول به‌دنبال بازگشت به اروپا

بازگشت کنی دالگلیش در میانه فصل قبل به لیورپول، اتفاقی رؤیایی برای هواداران این تیم بود. پس از شروع فاجعه‌بار فصل قبل با هاجسون که این تیم تا رده هفدهم هم سقوط کرد، دالگلیش توانست سرخ‌ها را از بحران خارج کند و لیورپول در نیم فصل دوم بازی‌های بسیار خوبی انجام داد. حالا هواداران امیدوارند که این مربی با حفظ همان روند در فصل جدید بتواند این تیم را به کورس قهرمانی برگرداند، هرچند این خواسته کمی احساساتی به‌نظر می‌رسد تا منطقی؛ همانطور که هنری، مالک اصلی باشگاه می‌گوید:«هنوز خیلی زود است که از قهرمانی صحبت کنیم. هدف ما در این فصل گرفتن سهمیه لیگ قهرمانان است و درغیراین‌صورت بسیار ناامید خواهیم شد.» فیل جونز، اشلی یانگ و گائل کلیشی، 3هدف اصلی لیورپول در فصل نقل‌وانتقالات بودند که رفتن به تیم‌های منچستری را ترجیح دادند. در عوض سرخ‌ها توانستند جردن هندرسون، استوارت داونینگ و چارلی آدام را در خط میانی به خدمت بگیرند. در خط حمله هم با وجود اندی کارول و لوییز سوارز جای خالی فرناندو تورس کمتر به چشم می‌آید، ولی مشکل اصلی این تیم در خط دفاع است و لیورپولی‌ها امیدوارند در زمان باقیمانده در این منطقه هم بازیکنان جدیدی به خدمت بگیرند.

آرسنال؛ دورترا ز قهرمانی

فصل قبل برای آرسنال خیلی خوب شروع شد و حتی ونگر در میانه‌راه مدعی شد که تیمش برای کسب 4 جام شانس دارد، ولی نتیجه کار تفاوتی با 5 فصل قبلی نداشت؛ آرسنال باز هم بدون جام ماند. آنها در دوره‌ای یک‌ماهه در فینال جام اتحادیه شکست خوردند، از لیگ قهرمانان حذف شدند، صدر جدول لیگ برتر را از دست دادند و در رسیدن به فینال جام حذفی ناکام بودند. این پایان تلخ به معنی شکست سیاست جوانگرایی ونگر بود و ناامیدی ناشی از آن، بازیکنان کلیدی تیم را به فکر جدایی انداخت. هرچند سرمربی فرانسوی آرسنال وعده داده که تیمش را تقویت می‌کند ولی تنها خرید مهمش تا امروز ژروینیو، مهاجم ساحل عاجی بوده است. او امیدوار است در قلب دفاع هم یک مدافع بزرگ را به تیمش اضافه کند. البته رهایی فرمالن از بند مصدومیت یک ساله‌‌اش این بخش را تقویت می‌کند. دردسر بزرگ ونگر تمایل فابرگاس و نصری به جدایی است و احتمالا او تنها بتواند یکی از این دو بازیساز را حفظ کند. کلیشی هم به سیتی، مدعی جدید پیوسته که جایش را کایرون گیبس، ملی‌پوش جوان انگلیسی پر می‌کند. در این شرایط شاید تنها هواداران خوشبین آرسنال به قهرمانی این تیم امیدوار باشند. بدترین حالت هم برای این تیم با توجه به اوج‌گیری منچسترسیتی و تقویت لیورپول، می تواند ایستادن بر سکوی پنجم و ازدست‌رفتن سهمیه لیگ قهرمانان باشد.

آگرو، فراتر از جانشین توز

انتقال سرخیو آگرو به منچسترسیتی با 38 میلیون پوند، گران‌ترین انتقال تابستان تا این لحظه محسوب می‌شود. او ظاهرا قرار است جانشین توز شود که به هیچ قیمتی حاضر نیست در سیتی بماند، ولی در مورد این مهاجم مستعد آرژانتینی گفته می‌شود که نباید جایگاه او را تا جانشین صرف توز نزول داد؛ چرا که او ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. داماد مارادونا حالا باید این ادعای کارشناسان را با شروع لیگ برتر ثابت کند. اکثر بازیکنان خارجی برای تطبیق با هوای سرد و نمناک جزیره مشکل دارند. همچنین توز عقیده دارد شهر منچستر برای زندگی خسته کننده است، ولی آگرو خیال هواداران سیتی را با گفتن این جملات راحت کرد:«من علاقه‌ای به هوای گرم ندارم و از این نظر مشکلی نخواهد بود. مطمئنم که با خانواده‌ام از بودن در اینجا لذت خواهیم برد.»

کد خبر 142740

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز