چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در 24 ساعت گذشته با وجود آرام شدن لندن، ناآرامی‌ها و اعتراض‌های خیابانی به چند شهر دیگر انگلیس گسترش یافته‌است

شورش

LONDON, ENGLAND - AUGUST 08: Riot police walk along Clarence Road in Hackney on August 8, 2011 in London, England.

علاوه بر شهرهای ناتینگهام، بیرمنگام، لیورپول و بریستول، سه‌شنبه شب 2 شهر منچستر و سالفورد هم صحنه درگیری معترضان با پلیس انگلیس بود.

سرایت ناآرامی به چند شهر دیگر انگلیس موجب شد تا دیوید کامرون نخست‌وزیر این کشور برای دومین بار جلسه کمیته بحران دولت موسوم به کبرا را تشکیل دهد.

more  قاب‌های غارت و آتش از لندن

او  در پایان این جلسه اعلام کرد: اکنون به عملیات قدرتمندانه مقابله با شورش نیاز داریم و این عملیات در جریان است. او همچنین اعلام کرد: به پلیس اجازه داده شده برای مقابله با معترضان خیابانی از ماشین‌های آبپاش استفاده کند. او همچنین هشدار داد که دستگیری‌های بیشتری صورت می‌گیرد و پلیس با استفاده از تصاویر ثبت شده در دوربین‌های شهری معترضان را شناسایی خواهد کرد.کامرون با اشاره به ناآرامی‌های شب‌های گذشته در این کشور گفت:

بخش‌هایی از جامعه انگلیس بیمار است و مانیاز به تربیت بهتر در مدارس داریم. وقتی نوجوانان 12،10 ساله ساختمان‌ها را آتش می‌زنند و وقتی از مجروحان سرقت می‌کنند نشان می‌دهد که در جامعه ما ایرادات جدی وجود دارد.

شبکه خبری بی‌بی‌سی گزارش داد حضور گسترده 17 هزار پلیس در شهر لندن باعث شد تا ناآرامی‌ها در این شهر سه‌شنبه شب فروکش کند.

همزمان، گزارش شده است که پلیس بیرمنگام، دومین شهر بزرگ انگلیس، یک مرد 32ساله را در ارتباط با قتل سه نفر در حادثه تصادف اتومبیل بازداشت کرده است. پس از این حادثه، حدود 200 تن از اعضای جامعه آسیایی‌تباران بیرمنگام در برابر بیمارستانی که این 3 نفر به آن انتقال یافته بودند اجتماع کردند و خواستار رسیدگی سریع به این واقعه شدند.

منابع پلیس این شهر همچنین گفته‌اند که طی ساعات شب گذشته، بیش از 100 نفر را در ارتباط با حمله به ماموران، به آتش کشیدن اموال و غارت فروشگاه‌ها بازداشت کرده‌اند.

در 5 روز گذشته نزدیک به 1100 نفر در سراسر انگلیس دستگیر شده‌اند. از این تعداد 768 نفر در لندن دستگیر شده‌اند. روزنامه گاردین دیروز نوشت دادگاه‌های ویژه‌ای برای محاکمه سریع دستگیرشدگان برگزار شده‌است.

جوان سیاه‌پوست شلیک نکرده‌بود

نتایج تحقیق کمیته تحقیق مستقلی که پلیس انگلیس برای بررسی چگونگی کشته‌شدن مارک دوگان جوان سیاه‌پوست در لندن تشکیل داده‌بود دیروز اعلام شد.

این تحقیق نشان می‌دهد که مارک دوگان 29ساله که روز پنجشنبه به ضرب گلوله پلیس کشته شد سلاح داشته اما شلیک نکرده‌‌است.

اعتراض خانواده و هم‌محله‌ای‌های این جوان به کشته شدن او توسط پلیس، آغازکننده اعتراض‌های روزهای اخیر و ناآرامی در 7 شهر انگلیس بود. پلیس ابتدا اعلام کرده‌بود که او در ضد‌ و خورد با نیروهای پلیس کشته شده‌است. اما حالا معلوم شده که او از اسلحه‌اش شلیک نکرده است.

کد خبر 142801
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز