پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: خشونت در سراسر لندن در واکنش به مرگ مارک دوگان که گفته می‌شود هفته گذشته با ضرب گلوله پلیس کشده شد، افزایش یافته است.

marc woodworth

در حالی که شورش‌های لندن به بیرمنگام کشیده شده است، پلیس در ساتهمپتون، سومین شهر انگلیس نسبت به بروز ناآرامی در این شهر هشدار داده است. پلیس لندن اعلام کرده است از شنبه شب که اعتراضات در شهر تاتنهام آغاز شد تاکنون 400 نفر را دستگیر کرده است.

شبکه پرس تی­ وی درباره این اعتراضات با مارک ودوورث Marc Wadworth ، فعال سیاسی در لندن گفت‌وگو کرده است که در زیر می­‌خوانید:

  • پرس تی وی: دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس که اکنون در توسکانی در تعطیلات تابستان به سر می‌برد و می‌خواهد دومین تعطیلات تابستانی را بگذراند چقدر نگران است؟

ودوورث: او در حقیقت باید خیلی نگران باشد. ناخرسندی و اعتراضات گسترده ای نسبت به تیراندازی پلیس به مارک دوگان 29 ساله سیاه‌پوست که منجر به کشته شدن وی شد و همچنین بی‌احترامی که روز بعد از این حادثه وحشتناک به خانواده‌اش شد، وجود دارد. آن­ها نادیده گرفته شدند؛ آن­ها پاسخی درباره آن­چه که برای عزیزشان رخ داد و این که چرا با شلیک گلوله پلیس کشته شد، دریافت نکردند.

  • پرس تی­وی: با توجه به این اجتماع‌ها، سابقه طولانی درباره آزار پلیس مانند "ایست و بازرسی" وجود دارد. آن­ها بدون هیچ دلیلی می‌توانند شما را در خیابان "متوقف و بازرسی" کنند و بسیاری از جوانان سیاه‌پوست احساس می‌کنند که به طور مداوم طی سال‌های اخیر مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند؛ نیازی به اشاره به جمعیت بزرگ عرب و بنگلادشی نیست.این موضوع به همراه کاهش خدمات جوانان، عامل آن است که در خیابان‌ها شاهد آن هستیم؟

ودوورث: دقیقا، خدمات جوانان به طرز شدیدی تا 75 درصد در "هارینگی" کاهش یافته که "توتنهام" نیز شامل آن می‌شود. من چند فرزند دارم و از پسرانم خواسته‌ام که به مقامات احترام بگذارند، اما مقامات به آن­ها در خیابان‌ها احترام نمی‌گذارند. آنها از نظر نژادی به عنوان جوانان سیاه‌پوست شناخته می‌شوند و این خشم زیادی را موجب می‌شود و ما با یک بحران پلیس‌بازی مواجه هستیم. اما باید توجه داشت که چه کسانی پشت پلیس قرار دارند؛ دولت. آن­ها نیروی امنیتی دولت هستند؛ آن­ها از دولت پیروی می‌کنند. و آن­چه که واقعا مرا نگران می‌کند به طور کل موضوع بی‌عدالتی است؛ بی‌عدالتی درقبال مارک دوگان، بی‌عدالتی نسبت به خانواده‌اش و اکنون موضوع به طرز ماهرانه‌ای متوجه قانون راست­گرایانه و دستور کاری است که نماینده توتنهام در پارلمان و نیک کلگ، معاون نخست وزیر را نیز در بر می­‌گیرد. اکنون لازم است به موضوع عدالت اجتماعی و اقتصادی برای سیاه‌پوستانی برگردیم که پس از قتل مارک دوگان هنوز از ظلم رنج می‌برند. پیش از این نیز موضوع "سینتیا جارت" بود که در سال 1985 میلادی منجر به قیامی شد که در زمین­‌های زراعی "برودواتر" کاملا شناخته شده است و بعد از آن هم "جوی گاردنر" و "راجر سیلوستر" بودند که خارج از خانه‌اش برهنه بازداشت شد. ما نمی‌دانیم که آیا او در واقع توسط یک نیروی پلیس که ظاهرا حکم تیر داشته است تحقیر و مجبور به درآوردن لباس‌هایش شد؛ پلیسی که به اصطلاح می‌خواست به سیاه‌پوستان درس دهد. من دقایقی پیش در شبکه اسکای‌نیوز با یک فرمانده سابق پلیس بودم؛ او داشت درباره واکنش صحبت می‌کرد که استفاده از ماشین‌های آب‌پاش، سلاح و گلوله‌های پلاستیکی بود. و این فقط موجب جنگ در شهرهای داخلی می‌شود و این چیزی نیست که ما می‌خواهیم. جنگ ما باید علیه فقر، بی‌عدالتی و نژادپرستی باشد و اینها چیزهایی است که موجب می‌شود جوانان فرصت‌های‌شان را از دست دهند. آن­ها بی‌صدا هستند و اکنون می‌خواهند که صدایشان شنیده شود.

  • پرس تی­وی: در یک سطح اساسی موافقید که دولت اعتماد ضعیفی به محافظانش دارد؛ همان گونه که برخی‌ها می‌گویند؛ سیاستمداران، پلیس و حتی مطبوعات فاسد شده­ا‌ند. دیوید کامرون چه کاری برای بازگرداندن این اعتماد باید انجام دهد؟

ودورث: بله البته، در سطح جامعه بسیاری به بازی گرفته نمی‌شوند. جوانان سیاه پوست همگام با جوانان سفید پوست به ظلم اعتراض دارند و آشوب می‌کنند چرا که حس می‌کنند بخشی از جامعه نیستند و دیده نمی‌شوند. رسانه‌ها صدای ما را در حاشیه قرار می‌دهد. به همین دلیل ما برای خود یک شبکه اجتماعی مجازی ایجاد کردیم، ما شبکه اجتماعی فیس بوک و توییتر داریم. ما الان راه‌هایی به رسانه‌های بزرگ داریم تا مسائل وحشتناکی که درباره ما وجود دارد، مطرح کنیم و طبقات سیاسی را نیز با همین روش به چالش بکشیم.‌ شما می‌دانید من الان عضو گروهی هستم که مطالبات منصفانه‌ای از بازی‌های المپیک پیش رو در لندن را دنبال می‌کند. 9 میلیارد دلار در المپیک صرف می‌شود. بازی‌های المپیک پیام آور صلح هستند و اگر قرار باشد عدالتی در جامعه نباشد، فضای بازی‌های المپیک پرتنش خواهد بود. به همین دلیل ما گروهی را برای مطالبات به حق جامعه تشکیل دادیم.

این نوعی تضییع حق است در حالی که تنها شش درصد از جامعه انگلیس سیاه‌پوست هستند، آسیایی‌ها در اقلیت هستند، آن‎ها و دیگر گروه‌های قومی کسب و کار خود را بر اساس دستورالعمل‌های سخت دولتی انجام می‌دهند. این‌ها چیزهایی است که محاسبه نمی‌شود. ما لایق مشارکت در جامعه هستیم و تقاضای برخورداری از سهمی منصفانه‌ در جامعه داریم و اگر این سهم را به دست نیاوریم باید مانند مارتین لوترمتأسفانه بگویم " آشوب صدای کسانی است که حرفشان شنیده نمی‌شود." و در این شرایط ما تابستانی بسیار گرم و پرتنش را نه در لندن بلکه در سراسر انگلیس خواهیم داشت.

  • پرس تی‌وی: در پایان برنامه لطفأ آخرین نظرتان را بگویید.

ودورث: نظر آخر من درباره نخبگان سیاسی است که جامعه انگلیس را اداره می‌کنند و باید به طور واقعی در خدمت جامعه باشند. آن‎ها خشونت را در شهرهای انگلیس محکوم می‌کنند در حالی که خود از مقصران اصلی گسترش نظامی‌گری در افغانستان و عراق و حالا لیبی هستند. آن‎ها کاملأ ریاکار هستند. باید یک گفت‎وگو شکل گیرد. مشارکت دادن کسانی که تاکنون به بازی گرفته نمی‌شدند و سهمی برای آنها اختصاص داده نمی‌شد و ما می‌خواهیم زمینه این فرصت فراهم شود. اگر آن‎ها می‌خواهند با ما گفتگو کنند ما حاضریم در این بحث شرکت کنیم. بحثی درباره این که چگونه عدالت اجتماعی ایجاد شود، چگونه ما سهم خودمان را در جامعه بدست آوریم. اگر این گفتگو شکل نگیرد، راه‌های دیگرمی‌تواند بسیار پیچیده و وحشتناک باشد.

کد خبر 142845

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز