شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران سلامت را سنگ بنا و مهم‌ترین زیرساخت توسعه پایدار دانست و گفت: بالا بردن آگاهی شهروندان مهم‌ترین رسالت است تا جامعه سالم‌تر اداره شود و ایجاد سلامت یک تولید اجتماعی است که باید در حوزه اجتماعی معنا پیدا کند

قالیباف

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران دکتر محمد باقر قالیباف در مراسم گردهمایی مدیران سلامت و مسئولان خانه‌های سلامت 22 گانه شهرداری تهران ضمن تشکر از شورای راهبردی سلامت خصوصا دکتر مرندی، رئیس این شورا، برای اقدامات ارزنده‌ای که در بحث سلامت تا کنون به انجام رسیده است، اظهار کرد: در حوزه سلامت باید از بانوانی که در خانه‌های سلامت وظیفه اصلی به دوش آنان است تشکر کنم و من به عنوان شهردار تهران با همه وجودم بر این باورم که سلامت حق مردم است و باید در جامعه ایجاد شود و در این راستا باید اجازه دهیم تا مردم این حق را به درستی از ما مطالبه کنند و زمانی این مطالبه به درستی می‌تواند تحقق یابد که مردم نسبت به مطالباتشان آگاهی داشته باشند.

وی با تاکید بر این که مهم‌ترین رسالت این است که آگاهی را در میان شهروندان بالا بریم تا جامعه سالم تر اداره شود، افزود: امروز اگر فقر، دورویی، بداخلاقی، مشکلات اقتصادی و فرهنگی در جامعه وجود دارد ریشه در عدم آگاهی در این مسائل است چراکه بر این باوریم که دولت‌ها و حکومت‌ها برای آگاهی بخشی به مردم شکل گرفته است و در این راستا اگر مردم بدانند سلامت حق آنان است، تحول عظیمی در حوزه سلامت شکل می‌گیرد.

قالیباف با تاکید بر این که ایجاد سلامت در جامعه فقط وظیفه وزارت بهداشت نیست و این مساله یک تولید اجتماعی است که باید در حوزه اجتماعی معنا پیدا کند، خاطر نشان کرد: حضرت علی (ع) می‌فرماید که مصیبت بشر در سه چیز است؛ فقر و تنگدستی، حوزه کسالت بدن و حوزه امراض روانی مانند دروغ گفتن، حسد و کینه ورزی که همه این مسائل به مقوله سلامت مربوط می‌شود.

شهردار تهران تصریح کرد: من به عنوان یک مدیر با همه وجودم حس می‌کنم که ما شهر تهران را در چارچوب ساختمان شهرداری و تنها مسائل عمرانی نمی‌توانیم اداره کنیم.

وی افزود: روزی که توفیق یافتم شهردار تهران باشم ، در اولین جلسه شورای شهر بحث مربوط به رویکرد محله محوری مطرح شد که آن روز اعضای شورا با ناباوری به این مساله نگاه می‌کردند در حالی که امروز می‌بینیم که در جامعه به نحو احسن این مهم محقق شده است، چراکه شهرداری باید مشکلات مردم را در محله مرتفع سازد.

قالیباف با اشاره به موضوع شوراها در قانون اساسی اظهار کرد: چرا در قانون اساسی زمانی که سلسله مراتب شوراها عنوان می‌شود از محله نام می بریم، ما باید به محلات تهران هویت فرهنگی بدهیم و در این راستا یکی از موضوعات در محلات بحث سلامت است.

وی در ادامه گفت: من به عنوان شهردار چه حقی دارم که اولویت‌های محله را مشخص کنم ؛بحث اولویت بندی محلات و مشخص کردن آنها به عهده مدیر محله است و من به عنوان شهردار می‌توانم برای پروژه‌هایی که مقیاس ملی و فراملی دارد تصمیم گیری کنم و در بحث محلات تکلیف ما این است که هزینه‌ها را در اختیار محلات قرار دهیم تا آنها با اولویت بندی مسائل ومشکلات محله را برطرف کنند.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: در بعضی بازدیدها شهروندان به دلیل اقداماتی هرچند کوچک از ما تشکر می‌کنند این در حالی است که آنان از حق‌شان به طور کامل مطلع نیستند، اگر نسبت به مطالباتشان آگاهی کامل داشته باشند به این نتیجه می‌رسند که اقداماتی که صورت گرفته حق آنان بوده است و بحث آگاهی از مطالبات و گرفتن آن لازم و ملزوم یکدیگر است.

وی افزود : اگر شهروندان حقشان را به درستی از شهرداری مطالبه کنند درک واقعی سلامت که یک تولید اجتماعی است با مشارکت معنادار آنان شکل می‌گیرد و روح و جوهره انقلاب اسلامی و سخنان امام راحل نیز در این حوزه است که مردم باید در تمام صحنه‌های جامعه حضور فعال داشته باشند و بحث سلامت نیز یکی از این مسائل است‌.

به گفته قالیباف مشارکت مردم علاوه بر تظاهرات، راهپیمایی‌ها و جبهه ،باید در تمام صحنه‌ها باشدو به این وسیله است که می‌توان سبک زندگی را تغییر داد.

وی در ادامه با اشاره به زمان فعالیت خود در نیروی انتظامی گفت: زمانی که 110 را راه اندازی کردیم پس از رصد کردن موضوعات و پیگیری آنها متوجه شدیم که در یکی از مناطق شهر تهران آمار تخلفات بیشتر از سایر مناطق است و پس از پیگیری‌های بیشتر به این نتیجه رسیدیم که افرادی که در آن منطقه زندگی می‌کنند بیش از مردم سایر مناطق از کمبود ویتامین "ب" برخوردار هستند و اگر این مشکل حل شود سیاری از ناهنجاری‌های این منطقه مرتفع خواهد شد و در این راستا باید تاکید کنم سلامت سنگ بنا و مهم‌ترین زیرساخت توسعه پایدار است که باید آن را دنبال کنیم و زمانی این مهم محقق می‌شود که از محلات آغاز شود.

قالیباف تصریح کرد: برای وجود شهری سالم باید شهروند سالم، خانواده سالم؛ محله سالم و شهر سالم به وجود آید که در این راستا سلامت خانواده مهم‌ترین موضوع است و من تاکید می‌کنم که هیچ برنامه فرهنگی، اجتماعی و هنری در شهرداری نباید اجرا شود که آن موضوع خانواده محور نباشد چراکه خانواده جامعه را سالم می‌کند و معتقدم در خانواده مادر ستون خانواده به شمار می‌رود و در این عرصه سلامت برای بانوان به مراتب در اولویت قرار دارد.

قالیباف با انتقاد از کسانی که ساخت مجموعه‌های ورزشی و بوستان بانوان را کاری بیهوده می‌دانند، افزود: من به این انتقادها توجه نمی‌کنم چراکه مکلفم فضای مطلوبی را برای سلامت بانوان ایجاد کنم تا سلامت جسمی و روحی آنان به نحو مناسب ایجاد شود.

کد خبر 142919
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز