شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس پلیس شهر لندن در واکنش به سخنان نخست‌وزیر دولت ائتلافی انگلیس گفت: انتقادها از سوی کسانی ابراز شده که دور از آشوب‌ها بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، با فرا رسیدن تعطیلات پایان هفته در انگلیس هزاران افسر پلیس همچنان در خیابان‌های این کشور استقرار پیدا کرده‌اند تا مصرف مشروبات الکلی که در این تعطیلات بین مردم معمول است، موجب بروز دوباره آشوب‌ها نشود. یکی از مقامات ارشد پلیس اسکاتلندیارد اظهار داشت،16000 افسر پلیس به جای 2500 افسری که طی شرایط عادی در لندن مستقر می‌شوند، در خیابان‌ها حضور خواهند داشت.

نیروهای پلیس در شهرهای دیگر انگلیس نظیر ناتینگهام، بیرمنگام و لیورپول اعلام کردند که در طی تعطیلات آخر هفته همچنان در سطوح بالا به برقراری امنیت خواهند پرداخت اما بروز درگیری‌های جدید پس از دو شب آرام را بعید دانستند. پلیس لندن 700 تن را به خشونت و غارت گیری و از بین بردن نظم متهم کرده است و دادگاه‌های انگلیس همچنان روند تفهیم اتهام معترضان را ادامه می‌دهند.

شرایط معمولی و در تعطیلات آخر هفته به علت مصرف الکل بروز بی‌نظمی خیابانی در شهرهای انگلیس عادی است.

اظهارات دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در انتقاد از پلیس و عملکرد ناکافی آن‌ها در جریان ناآرامی‌ها، پاسخ متقابل مقامات پلیس را در پی داشت.

کامرون پیش از این انتقاد کرده بود که پلیس مغلوب تاکتیک‌های گروه‌های تبکار شده است و تعداد پلیس‌هایی که ابتدا برای مقابله با آشوب‌ها مستقر شدند ناکافی بوده است.

رئیس انجمن افسران بلند پایه پلیس انگلیس اظهار داشت: بازگشت سیاستمداران از تعطیلات هیچ ارتباط و تاثیری بر تاکتیک‌هایی که پس از بازگشت آنها اجرا شدند، نداشته است.

تیم گادوین، رئیس پلیس شهر لندن گفت، انتقادها از پلیس از سوی کسانی ابراز شده که دور از آشوب‌ها بوده‌اند.

نخست وزیر انگلیس ساعاتی پس از شروع اغتشاش‌ها با ویلیام بریتون، از مقامات بلند پایه سابق پلیس آمریکا در لس‌آنجلس، نیویورک و بوستون تماس گرفته و از وی درخصوص راه‌های جلوگیری از انتشار ناآرامی‌ها و سرکوب معترضان مشاوره گرفته است.

بریتون به یک شبکه خبری آمریکا گفت: طی گفت‌وگویی که با کامرون داشتم، وی از من به خاطر قبول همکاری‌ با دولت انگلیس در مبارزه با خشونت‌ها و جرایم گروهی تشکر کرد.

از طرف دیگر نخست وزیر انگلیس درنظر سنجی‌هایی که انجام شد مورد انتقاد عمومی قرار گرفته است.

بیش از نیمی از انگلیسی‌ها عقیده دارند، کامرون برای کنترل آشوب‌ها در این کشور عملکرد دیرهنگامی داشته است. این نظرسنجی‌ که از سوی یک موسسه برای روزنامه ایندیپندنت انجام شد نشان می‌دهد، 54 درصد انگلیسی‌ها اعلام داشته‌اند که نخست وزیر انگلیس به اندازه‌ کافی برای مقابله با آشوب‌ها سریع عمل نکرده است و همچنین تنها 36 درصد انگلیسی‌ها به طور کلی به کامرون برای رهبری کشورشان اعتماد دارند. از طرف دیگر یک نظرسنجی که از سوی یک موسسه برای روزنامه گاردین انجام شد نشان می‌دهد، که 30 درصد انگلیسی‌ها معتقدند، کامرون پاسخ مناسبی به اعتراضات داده است و این در حالی است که 44 درصد با این موضوع مخالف هستند.

همچنین در نظرسنجی منتشر شده در روزنامه ایندیپندنت، نیمی از پاسخگویان گفتند که به ظرفیت لندن برای برگزاری ایمن بازی‌های المپیک در سال آینده اطمینان کمتری پیدا کرده‌اند.

بیش از 1700 تن در جریان ناآرامی‌های انگلیس بازداشت شدند که یکی از این افراد دختری 17 ساله است که برای کمک به تماشاچیان المپیک سال آینده در لندن داوطلب شده بود در حالی که توسط مادرش در تصاویر تلویزیونی از آشوب‌ها شناسایی شد.

یک دختر 24 ساله نیز بنا به اعلام وکیلش پس از آنکه یک تلویزیون را دزدید، به علت احساس گناه خود را به پلیس معرفی کرد.

دختر یک میلیونر انگلیسی، یک فعال خیریه و یک دانشجوی خبرنگاری نیز جزو معترضین هستند.

برخی نیروهای پلیس انگلیس نیز اقدامات نامعمولی را برای سرکوب و جلوگیری از اعتراضات انجام داده‌اند.

پلیس شهر منچستر کمپینی را در شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و توییتر راه انداخته است که در آن مردم را تشویق می‌کند شرکت کنندگان در اعتراضات را شناسایی و معرفی کنند.

پلیس منچستر عکس‌هایی را در سایت گذاشته‌ است که یک مرد 46 ساله و یک جوان 28 ساله جزو آنان هستند که فرد نخست به علت حمله به پلیس به چهار ماه زندان و نفر دوم نیز به خاطر دزدی به هشت ماه زندان محکوم شده است.

همچنین کمیسیون‌ رسیدگی به شکایات پلیس انگلیس نیز اعلام کرد که در حال تحقیقات درباره فردی است که پس از دستگیر شدن توسط پلیس لندن در بازداشتگاه به شدت بیمار شده است.

به گفته این کمیسیون‌ این فرد اکنون در بیمارستان بستری و حال وی وخیم است و اعضای این کمیسیون با خانواده این فرد دیدار کرده‌اند.

همچنین یکی از وزرای دولت محافظه کار انگلیس اظهار داشت که به دنبال ایجاد قوانینی است تا برای مجازات آشوبگران آنها را از مسکن‌های دولتی اخراج کنند.

مقامات انگلیس روز جمعه گفتند که یک مرد 68 ساله که توسط معترضین در حالی که قصد خاموش کردن آتش را داشته، مورد حمله قرار گرفته و در اثر شدت جراحات وارده کشته شده است.

یک عضو آلمانی پارلمان انگلیس اظهار داشت که مقامات المپیک می‌بایست در صورت آشوب‌ها و چپاولگری‌ها ادامه پیدا کند، انتقال المپیک 2012 از لندن به محلی دیگر را مورد بررسی قرار دهند.

از سوی دیگر روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد، در کشورهای خاورمیانه از قبیل مصر مردم رضایتمندانه و همزاد پندارانه با اعتراضات انگلیس برخورد کرده‌اند.

یک وکیل حقوق بشری مصری ـ آمریکایی گفت: امیدوارم مصری‌ها اکنون دیگر خود را مردمان غیر متمدنی ندانند.

همچنین، در لیبی نیز خالد کعیم، معاون وزیر امور خارجه حکومت معمر قذافی، رهبر لیبی اظهار داشت که کامرون مشروعیت خود را از دست داده و باید برود.

کد خبر 142951
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز