همشهری آنلاین: مجالس تعزیه در شب‌های ماه رمضان ازسوی مجموعه تماشاخانه ایرانشهر در حالی با استقبال مخاطبان درحال اجرا است که تایید هنرمندان تئاتر را به دنبال دارد.

ایرج راد می‌گوید: تعزیه ریشه در باورهای ایرانیان دارد با اجرای تعزیه در محوطه بازمجموعه خانه هنرمندان ایران مخاطبان نمایش های تماشاخانه ایرانشهر و افراد دیگری که شاید در عمر خود یک اجرای نمایش تعزیه را هم ندیده باشند می‌توانند به تماشای تعزیه بپردازند و این حرکت نوعی معرفی هنرهای نمایشی ایرانی به مخاطبان است.

به گزارش ایلنا، مدیرعامل خانه تئاتر با تاکید بر ارزش‌های هنر تعزیه می‌گوید: اجرای نمایش‌های تعزیه همزمان با شب‌های ماه مبارک رمضان حرکت بسیار خوبی است زیرا تعزیه یکی از قدیمی‌ترین گونه‌های نمایش در ایران است که ارزش خاصی در فرهنگ و هنر نمایش ما دارد.

اجرای نمایش های تعزیه در مناسبت‌های خاص تاثیرات بیشتری بروی مخاطبان می گذارد زیرا مذهب ریشه در باورهای ایرانیان دارد و اجرای نمایش‌های تعزیه نیز مسلما تاثیر گذار است.

این کارگردان و بازیگر، نمایش‌های تعزیه را در گونه های مختلف دانسته که قابلیت اجرا در طول سال در مناسبت‌های مختلف را دارا هستند.

رحمت امینی هم می‌گوید: اجرای تعزیه در شبهای رمضان، تئاتر را به میان مردم می‌آورد.

این نویسنده و کارگردان با تایید سخنان راد بر ضرورت ادامه دار بودن چنین حرکتهای تاکید می‌کند و می‌گوید: اجرای تعزیه حرکت بسیار موثر و مثبتی است.

نمایش‌های ایرانی اساسا قابلیت اجرا به شکل‌های متنوع را دارا هستند و بهتر است ترتیبی اتخاذ شود تا در اعیاد نیز شاهد اجرای نمایش‌های شادی آفرین باشیم.

وی پیشنهاد می‌دهد: مجموعه فرهنگی و هنری خانه هنرمندان برای ادامه این حرکت برنامه‌ریزی‌هایی را برای ادامه برگزاری این فعالیت‌های هنری درکنار برنامه‌های روزانه خود داشته باشد.

رییس شورای نظارت و ارزشیابی نمایش می‌گوید: با اجرای تعزیه در محوطه باز مجموعه خانه هنرمندان ایران مخاطبان نمایش‌های تماشاخانه ایرانشهر و افراد دیگری که شاید آشنایی کافی با نمایش تعزیه را نداشته باشند می‌توانند به تماشای تعزیه بپردازند و این حرکت نوعی معرفی هنرهای نمایشی ایرانی به مخاطبان است.

محمدحسین ناصربخت، اجرای تعزیه در شبهای قدر را موجب احیای هنر تعزیه دانسته و می‌افزاید: هرگونه اقدامی که در زمینه احیاء نمایش‌های سنتی انجام شود بی‌شک مثبت و مسمرثمر است.

از این جهت اجرای مجالس تعزیه در محوطه باغ هنر را به فال نیک می‌گیرم و امیدورام در پی این جریان شاهد اجرای مجالس تعزیه در شب‌های خاص باشیم.

این نویسنده و مدرس تئاتر می‌گوید: نمایش تعزیه میراث گذشتگان ما است که با اجرای آن در مناسبت‌های خاص در مجاور محوطه‌های فرهنگی این هنر بار دیگر معرفی می‌شود و نمایش‌های تماشاخانه ایرانشهر نیز تحت تاثیر این نمایش‌ها اجرا می‌شوند و امیدورام این حرکت مهم ادامه یابد.

وی تاکید دارد: شهرداری تهران با ایجاد یک فضای سنتی و دائمی برای اجرای نمایش‌های سنتی می‌تواند اتفاق جدی را در زمینه نمایش‌های سنتی ایجاد کند که بسیار کمک کننده و مهم در زمینه نمایش‌های سنتی است.

مهرداد رایانی مخصوص هم ادامه‌ اجرای تعزیه در محوطه خانه هنرمندان به اشکال مختلف را لازم می‌داند و می‌گوید: مدیریت جدید مجموعه خانه هنرمندان ایران برای نخستین بار این حرکت مهم را در زمینه اجرای نمایش های سنتی آغاز کرده و امیدورایم این حرکت در طول سال تداوم یابد.

این کارگردان تئاتر می‌گوید: اجرای نمایش های تعزیه در شب های ماه مبارک رمضان را به فال نیک می‌گیریم و امیدوارم خانه هنرمندان باتوجه به وسع خود جایگاه ویژه‌ای را برای اجرای مداوم این نمایش‌ها به طور مستمر در طول سال ایجاد کند.

زیرا قدم بسیار موثری برای حفظ سنت‌های نمایشی ایرانی است.

وی تاکید دارد: در مناسبت‌های مختلف بهتر است اشکال مختلف نمایش‌های تعزیه در این فضا اجرا شود تا نوعی معرفی در رابطه با این آثار صورت گیرد.

کد خبر 143141

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز