گروه بورس: مدیران شرکت ملی نفت و بورس کالای ایران، دیروز بدون حضور مقامات بلندپایه برای تعیین تکلیف عرضه نفت خام در بورس، پای میز مذاکره نشستند اما گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که توافق‌های انجام شده برای موفقیت در عرضه نفت خام درروز چهارشنبه کافی نبوده است.

بورس

به گزارش همشهری، با وجود اینکه شرکت ملی نفت مجبور شد پس از یک دهه به عرضه نفت خام در بورس کالا تن در دهد، اما رویداد‌ها نشان می‌دهد که عرضه نفت خام در بورس فقط به یک نمایش تبدیل شده و هیچ عزمی برای عرضه نفت خام در بورس وجود ندارد. کما اینکه شرکت ملی نفت همچنان از عرضه نفت کوره هم در بورس سر باز زده و به‌دنبال آن شرکت ملی پالایش و پخش هم عرضه بنزین را در بورس کالا متوقف کرده است.

بنابراین یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که زیرمجموعه‌های وزارت نفت برای عرضه محصولاتشان در بورس مقاومت می‌کنند. تازه‌ترین خبر‌ها حکایت از آن دارد که شرکت نفت تمایلی به عرضه نفت خام در بورس ندارد و در تلاش است با روش‌هایی که در پیش گرفته، عرضه نفت را در بورس منتفی کند. هنوز مواضع جدید وزیر نفت مشخص نیست. تشکیل بورس نفت ایران موضوعی است که رئیس‌جمهور در طول 5سال گذشته بار‌ها بر آن تاکید کرده است.

دیروز مدیران بورس کالا و شرکت ملی نفت ایران برای حل مشکلات پای میز مذاکره نشستند اما تا لحظه انتشار این مطلب، خبری از توافق بین طرفین نبود، ضمن اینکه هیچ مقام بلندپایه‌ای ازجمله مدیرعامل تازه منصوب شده بورس کالا نیز در جلسه حضور نداشت. حسین پناهیان، مدیرعامل بورس کالای ایران در عین حال در گفت‌وگو با همشهری از نتایج این نشست اظهار بی‌اطلاعی کرد و از ارائه توضیحات بیشتر در این‌باره خودداری کرد. پیگیری‌ها نشان می‌دهد در‌گیری اصلی که مانع عرضه نفت خام در بورس کالا شده بر سر نحوه‌ پرداخت وجه معامله نفت خام است. خریداران خواهان پرداخت به‌صورت ضمانتی هستند اما شرکت ملی نفت اقدامی در این زمینه نمی‌کند درحالی‌که شرکت ملی نفت در معاملات خارج از بورس با اخذ ضمانتنامه مدت‌دار از خریدار وارد معامله می‌شود. خریداران در بورس نیز خواستار این نوع پرداخت هستند.

شرکت نفت انگیزه عرضه ندارد

در همین رابطه رئیس هیأت‌مدیره شرکت بورس کالا در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد: تاکنون بورس کالا هیچ مشکلی در فرایند قیمت‌گذاری و نحوه عرضه نداشته است. محمدرضا پورابراهیمی گفت: تمامی اقلام در رینگ صادراتی بورس کالا به روشی مشخص قیمت‌گذاری می‌شد و تاکنون مشکلی در این روش وجود نداشته است. نفت خام نیز شامل این جریان می‌شود. وی در بیان دلایل معامله نشدن نفت خام طی چند عرضه گذشته گفت: به‌نظر می‌رسد انگیزه کافی و لازم در وزارت نفت برای اینکه نفت خام در بورس کالا و اینکه در عرضه به شکلی باشد که معامله انجام شود، وجود ندارد.

توقف عرضه بنزین و نفت کوره در بورس نفت

مدیر تالار‌های بورس کالا از توقف عرضه‌ نفت کوره و بنزین در این بورس خبر داد و گفت: دلیل ‌عرضه‌نشدن نفت کوره را باید از شرکت ملی نفت ایران پرسید. محمود غفاری در گفت‌وگو با فارس درخصوص معاملات نفت کوره و دلیل توقف عرضه‌های آن اظهار داشت: نفت کوره تنها 3 بار عرضه شد که 2 عرضه اول آن معامله نشد و عرضه سوم آن نیز با حضور رئیس سازمان بورس و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران معامله شد.

وی با اشاره به اینکه سومین عرضه نفت کوره نیز با تخفیفی که شرکت ملی نفت ایران در روز عرضه درنظر گرفت معامله شد، در پاسخ به این سؤال که دلیل توقف عرضه نفت کوره چیست، گفت: دلیل این مسئله را باید از خود شرکت ملی نفت ایران پرسید که چرا دیگر عرضه‌ای انجام نمی‌دهند. غفاری همچنین در پاسخ به پرسشی از توقف عرضه بنزین در رینگ صادراتی کیش خبر داد و گفت: نفت خام و نفت کوره از سوی شرکت ملی نفت ایران عرضه می‌شود ولی عرضه بنزین مربوط به شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی است.

کد خبر 143217
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز