سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۶:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: در اوج گرمای تابستان، دستیابی به روشی برای خنک کردن محل زندگی یا کار می‌تواند بسیار مفید باشد، مشروط براینکه این روش‌ باعث نشود آخر ماه با دریافت قبض برق بدون یارانه قبضه روح شوید.

wood curtain

یکى از بهترین راه‌هاى خنک کردن خانه، استفاده از راه‌هاى طبیعى است؛ یعنی بتوانیم بدون استفاده از هیچ وسیله خنک‌کننده برقى و یا استفاده حداقلی از این وسایل، دماى خانه را کاهش دهیم. براى این کار، بهترین روش جلوگیری از ورود گرما به ساختمان و دفع آن است.

«انعکاس» یا بازتاباندن گرما، مناسب‌ترین روش براى پیشگیرى از جذب حرارت و دفع گرما است.

همان‌گونه که می‌دانید عمده گرمایی که وارد خانه می‌شود، حرارت ناشی از تابش خورشید است که بیشتر از راه پنجره‌ها و سقف وارد خانه مى‌شود.

از شیشه مناسب استفاده کنید

به خاطر داشته باشید که حدود 40 درصد از گرماى ناخواسته از طریق پنجره‌ها وارد خانه می‌شود. بنابراین استفاده از شیشه‌های بازتاب‌دهنده نور یکى از راه‌هاى دفع این گرما است. استفاده از این نوع شیشه روى پنجره نه‌تنها باعث کاهش دمای خانه در تابستان داغ می‌شود، بلکه از تابش مستقیم نور خورشید به وسایل خانه و کمرنگ شدن وسایلی چون فرش، مبلمان و پرده‌ها جلوگیرى مى‌کند.

در بازار انواع مختلفی از این شیشه‌ها با درجات مختلف تیرگى وجود دارد که شما می‌توانید با توجه به نوع آب و هواى منطقه‌اى که در آن زندگى مى‌کنید، نوع مناسب را انتخاب کنید.

البته توصیه متخصصان این است که پنجره‌هاى جنوبى ساختمان را با این‌گونه شیشه‌ها نپوشانید تا در زمستان از گرماى نور خورشید استفاده کنید.

سایبان را به خاطر بسپار

تا همین 20 سال پیش، آن موقع که اکثر خانه‌ها یک یا حداکثر دو طبقه بودند و خانه حیاط‌دار حکم کیمیا نداشت، در فصل تابستان پشت در و پنجره‌ خیلی از خانه‌ها را با حصیر چوبی می‌پوشاندند.

به‌طور کلی سایبان‌ها با جذب یا بازتاب نور خورشید از ورود آن به خانه به میزان قابل توجهى جلوگیرى مى‌کنند. نصب سایبان در هر دو سطح خارجى و داخلى پنجره مفید است، اما سایبان‌هاى خارجى به این دلیل که گرما را قبل از برخورد با پنجره دفع مى‌کنند، مناسب‌تر و موثرتر هستند. نصب پرده‌هاى حصیرى در بیرون پنجره مى‌تواند 60 تا 80 درصد حرارت را خانه را کاهش دهد.

نصب سایبان‌هاى داخلى و پرده هم می‌توانند گرماى ناشى از تابش خورشید را که از طریق پنجره وارد خانه مى‌شود، به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. البته برای این منظور استفاده از پرده‌هاى سفید و مات توصیه می‌شود که در فصل تابستان مقدار زیادی از گرماى خورشید را که از شیشه عبور مى‌کند، کاهش مى‌دهد.

هنگام نصب سایبان باید شرایط آب و هوایى منطقه، تعداد دفعات باز کردن پنجره و نکات دیگری از این دست را در نظر بگیرید و نوع مناسب را انتخاب کنید. نصب سایبان براى پنجره‌هاى بزرگ، به ویژه پنجره‌هاى شرقى، غربى و جنوبى خانه نقش مهمى در خنک نگه داشتن هواى داخل خانه در ساعات گرم روز دارد.

سایبان بهتر است با سطح شیشه پنجره زاویه 45 درجه داشته باشد و طول آن نیمى از ارتفاع پنجره را بپوشاند. اگر در منطقه‌اى زندگى مى‌کنید که زمستان‌هاى سرد دارد، از سایبان‌های متحرک استفاده کنید که قابلیت برداشتن و نصب مجدد داشته باشد و بتوانید در زمستان آنها را بردارید.

فراموش نکنید در ساعات گرم روزهاى تابستان پرده‌ها را کنار نزنید و شب‌ها که هوا خنک‌تر است،‌ پنجره‌ها را باز کنید تا هواى تازه در خانه جریان پیدا کند.

با به‌کار بستن این تمیدات می‌توانید استفاده از وسایل خنک‌کننده برقی را در منزل مدیریت کنید و استفاده از این وسایل را به حداقل برسانید.

کد خبر 143272

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز