همشهری آنلاین: قرارداد طرح توسعه میدان نفتی جفیر به ارزش تقریبی نیم میلیارد دلار به دلیل اختلاف شرکت بلاروس نفت به عنوان بزرگترین شرکت اروپایی فعال در صنعت نفت ایران و شرکت ملی نفت به حالت تعلیق درآمد.

به گزارش مهر، قرارداد طرح توسعه میدان نفتی جفیر به عنوان نسل جدید قراردادهای بیع متقابل ایران شهریور ماه سال 1386 بین شرکت ملی نفت ایران و بلاروس نفت به امضا رسیده بود.

 بر اساس این قرارداد، این شرکت اروپایی باید در مدت کمتر از 36 ماه و با حفاری و تعمیر چهار حلقه چاه طرح تولید زودهنگام نفت از میدان جفیر را با ظرفیت تولید روزانه هزار بشکه اجرایی می‌کرد.

 در نهایت با گذشت سه سال از امضای قرارداد، طرح توسعه زود هنگام نفت از میدان جفیر با ظرفیت تولید حدود سه هزار بشکه در روز مرداد ماه سال گذشته در مدار بهره برداری قرار گرفت.

 همزمان با آغاز تولید زودهنگام نفت از میدان جفیر، به دلیل اختلاف نظر بین مسئولان شرکت ملی نفت و شرکت بلاروس نفت در مورد نحوه بهره برداری، چگونگی بازپرداخت منابع حاصل از توسعه میدان و برخی از مسائل فنی طرح توسعه فاز نخست این میدان نفتی به حالت تعلیق درآمده است.

 پیگیری خبرنگار مهر از شرکت ملی نفت ایران نشان می‌دهد که بلاروس نفت از تیر ماه امسال به تمامی فعالیت‌های نفتی خود در ایران پایان داده است و پیش‌بینی می‌شود امروز 25 مرداد ماه قرارداد این شرکت اروپایی برای توسعه فاز یک میدان نفتی جفیر فسخ شود.

 دلایل تعلیق قرارداد میدان جفیر از نگاه شرکت ملی نفت

 ناجی سعدونی در گفتگو با مهر درباره دلایل توقف فعالیت‌های شرکت بلاروس نفت در طرح توسعه میدان نفیت بلاروس با بیان اینکه بر اساس قرارداد قرار بود در طرح تولید زودهنگام روزانه بیش از سه هزار و 500 بشکه نفت از میدان جفیر استخراج شود، گفت: اما عملا امکان تولید پایدار بیش از دو هزار و 800 بشکه در روز فراهم نشده است.

 مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اعلام اینکه اخیرا بلاروس نفت به دلیل اقتصادی نبودن طرح از توسعه میدان نفتی جفیر کناره گیری خود را اعلام کرده است، تصریح کرد: پیش ‌ینی می‌شود امروز در کارگروه ویژه نفت ضمن تسویه حساب منابع مالی، اختیارات توسعه فاز یک میدان جفیر از این شرکت اروپایی سلب شود.

بر اساس اهداف کلان شرکت ملی نفت ایران قرار بود در فاز نخست طرح توسعه میدان جفیر روزانه 15 هزار بشکه نفت در فاز دوم توسعه 25 هزار بشکه نفت با حفاری 11 حلقه چاه در فاز یک و 6 حلقه چاه جدید در فاز دوم به ظرفیت تولید نفت کشور افزوده شود.

 شرکت نفت طلب بلاروس را نمی‌دهد

 محمدعلی قنوات پور مدیرعامل شرکت مشترک نفتی ایران- بلاروس (بلپارس)  درباره دلایل تعلیق قرارداد طرح توسعه میدان نفتی جفیر، گفت: بلاروس نفت به عدم تعیین وضعیت تولید زودهنگام نفت میدان جفیر اعتراض دارد.

 وی با اعلام اینکه در طرح توسعه زودهنگام تولید 3.5 تا 6 هزار بشکه هدف گذار شده بود، تصریح کرد: بر این اساس امکان تولید روزانه بیش از سه هزار و 500 بشکه نفت مطابق با طراحی مناطق نفت خیز جنوب محقق شده و به عبارت دیگر بلاروس به تعهدات قراردادی خود عمل کرده است.

 قنوات پور با یادآوری اینکه از مرداد ماه سال گذشته تاکنون تولید زودهنگام نفت از میدان جفیر آغاز شده اما شرکت ملی نفت ایران نسبت به پرداخت هزینه ها اقدام نکرده است، اظهار داشت: مطابق با قرارداد باید حدود 72 میلیون دلار برای تولید زودهنگام توسط شرکت ملی نفت به بلاروس نفت پرداخت می شد.

 وی در واکنش به اظهارات مسئولان شرکت ملی نفت مبنی بر پایین بودن استانداردهای توسعه زودهنگام نفت، تاکید کرد: طبق طراحی انجام شده توسط شرکت مناطق نفت خیز جنوب در طرح تولید زودهنگام تمامی استانداردهای لازم اجرایی شده است.

 این مقام مسئول همچنین در خصوص بی‌برنامگی در شرکت ملی نفت مبنی بر نحوه بهره برداری از این پروژه نفتی، بیان کرد: ابتدا مناطق نفت خیز جنوب و سپس شرکت نفت اروندان برای تحویل و تحول طرح تولید زودهنگام میدان جفیر تعیین شدند.

 قنوات پور با اشاره به نامه حدود 90 روز قبل بلاروس به احمد قلعه بانی مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، بیان کرد: مطابق با این نامه بلاروس نفت به تمامی فعالیتهای نفتی خود در صنعت نفت ایران پایان داده است.

براساس توافق انجام شده چهار سال قبل با شرکت ملی نفت ایران و بلاروس نفت، دوره بازپرداخت قرارداد بیع متقابل میدان جفیر 108 تا 114 ماه تعریف شده است.

 ذخیره درجای میدان جفیر 2.1 میلیارد بشکه نفت خام است که 89 درصد آن از لایه ایلام، 6 درصد از لایه سروک و 5 درصد از لایه گدوان برداشت خواهد شد و در مجموع 95 درصد نفت سنگین و پنج درصد آن نفت سبک است.

 میدان نفتی جفیر در جنوب غربی ایران (50 کیلومتری غرب اهواز) و در فاصله 30 کیلومتری شرق میدان مشترک نفتی آزادگان قرار دارد.

کد خبر 143317
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز