گروه اقتصادی: گزارش اخیر مرکز آمار ایران مبنی بر بهبود ضریب جینی و کاهش شکاف درآمدی در جامعه به سبب توزیع یارانه نقدی، سهام عدالت، بهبود وضعیت بیمه‌ها و سفرهای استانی هیات دولت این پرسش را به همراه داشت که آیا این اتفاق باعث بهتر شدن وضعیت اقتصادی مردم و البته کاهش نرخ بیکاری و بهبود فضای کسب و کار شده است ؟

2کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با همشهری اظهار کردند: از آنجا که سیاست دولت طی سال‌های گذشته به جای تولید ثروت همواره بر توزیع درآمد متمرکز بوده، در نتیجه وضعیت درآمدی طبقات پایین بهتر از گذشته شده است. به اعتقاد صاحب‌نظران علم اقتصاد، با وجود این نمی‌توان از ضریب جینی به‌عنوان تنها شاخص برای تحلیل شرایط اقتصادی کشور بهره برد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی دراین‌باره گفت: واریز یارانه‌ها به‌صورت ماهانه در حساب مردم، سبب افزایش سطح درآمدها و کاهش نابرابری‌های درآمدی شده است. به اعتقاد مهدی تقوی، گرچه بالارفتن میزان درآمد خانوارهای کم درآمد می‌تواند بر کاهش ضریب جینی تأثیرگذار باشد، اما از طرفی باید میزان افزایش هزینه‌ها را نیز در محاسبات اقتصادی مدنظر قرار داد. به گفته وی، سهام عدالت تأثیری بر کاهش فاصله طبقاتی در ایران نداشته است.

یک عضو هیأت علمی دانشگاه تهران هم با اشاره به اینکه پرداخت یارانه‌های نقدی به واسطه افزایش سطح درآمد اقشار ضعیف تأثیر بسزایی در کاهش ضریب جینی داشته است، گفت: البته باید از اینکه پرداخت یارانه‌ها فرهنگ کار را تنزل و بیکاری را افزایش دهد برحذر باشیم.

میثم موسایی با اشاره به افزایش چندبرابری بودجه نهادهای تأمین اجتماعی گفت: مشخص است که از طریق توزیع درآمد بسترهای کاهش ضریب جینی فراهم شده است اما بهتر است که تلاش‌ها برای تولید ثروت هم شروع شود. به گفته وی، اعتبارات استانی یا سهام عدالت هم جزو سیاست‌های انتقال ثروت به شمار می‌روند و اما از طرفی ممکن است منجر به ایجاد تورم شود، بنابراین نمی‌توان در این‌باره به‌تنهایی قضاوت کرد.

کد خبر 143573
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز