گروه اقتصادی: رئیس‌کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به صراحت از تعیین دستوری نرخ سود بانکی پایین‌تر از نرخ تورم انتقاد کرد.

انتقاد محمود بهمنی دومین واکنش رسمی بانک مرکزی در 5 ماه گذشته از سیاست‌های پولی دولت محسوب می‌شود که احتمال بازنگری در بسته پولی سال 90 را تقویت می‌کند. رئیس‌کل بانک مرکزی درباره کاهش نرخ سود بانکی و حواشی مربوط به آن گفت:

به‌طور یقین اگر کاهش نرخ سود بانکی کمتر از نرخ تورم باشد یا اصولا نرخ سود بانکی اگر کمتر از تورم باشد، قطعا سپرده‌گذار ضرر می‌کند و این پول را کمتر نزد بانک خواهد گذاشت. او تصریح کرد: یقیناً این پول در بازارهای آزاد به‌صورت سرگردان وارد می‌شود که خود ایجاد تقاضا و مشکل می‌کند اما تمام سعی و جدیت ما این است که نقدینگی در جامعه را به‌نحوی مدیریت کنیم؛ یعنی منابع موجود را جمع‌آوری کرده و در اختیار واحدهای تولیدی بگذاریم تا بتوانند در بخش‌های مختلف اقتصادی متناسب با نیازها مصرف کنند.

به گزارش همشهری، پیش‌تر رئیس‌کل بانک مرکزی در جریان التهاب ارزی ماه‌های گذشته هم از تصمیم بانک مرکزی برای تجدیدنظر در بسته پولی سال 90 و اصلاح نرخ سود بانکی در شورای پول و اعتبار سخن گفته بود اما شورای یادشده پیشنهاد بانک مرکزی را رد کرد. در روزهای اخیر و البته پس از کنارگذاشته شدن محمد جهرمی و ناصر شرافت جهرمی از شورای پول و اعتبار توسط رئیس‌جمهور گمانه‌زنی‌های زیادی مبنی بر چرخش سیاست‌های پولی دولت و احتمال بازنگری در نرخ سود بانکی و افزایش نرخ سود مطرح شده است.

اظهارنظر انتقادی رئیس‌کل بانک مرکزی در پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی دولت در شرایطی صورت می‌گیرد که در 6 سال گذشته دولت سیاست کاهش دستوری نرخ سود بانکی را برخلاف نظریه اکثریت اقتصاددانان به اجرا گذاشته و آشکارا رابطه نرخ سود بانکی و تورم را رد کرده است.

پرداخت آسان وام‌های ارزان خرد

بهمنی همچنین گفت: در پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه برخلاف تصورات برخی‌ها و منابع دیگر، شاهد رشد بسیار مناسب و خوبی هستیم که هیچگاه چنین رشدی را تجربه نکرده‌ایم. او با اشاره به اینکه بانک‌ها برای پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه و خرد مشکلی ندارند، اظهار کرد: خوشبختانه برای پرداخت وام‌های خرد مانند قرض‌الحسنه، ازدواج و جعاله مشکلی وجود ندارد و بدون محدودیت پرداخت می‌شود.

دریافت کارمزد ارسال پیامک توسط بانک‌ها تخلف است

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین درباره تخلف برخی از بانک‌ها در دریافت کارمزد از مشتریان در قبال ارسال اطلاعات از طریق پیامک اظهار کرد: برخی از بانک‌ها با ایجاد یک سیستم بدون درخواست مشتری، پیامکی به‌منظور اعلام آخرین اطلاعات حساب مشتری به وی ارسال کرده و در قبال انجام این کار کارمزدی را از حساب مشتری کسر می‌کردند که برای این کار مجوزی از سوی بانک مرکزی به آنها داده نشده است. بهمنی خاطرنشان کرد: اطلاعیه‌ای هم در این خصوص از سوی بانک مرکزی صادر شد و این کار تخلف محسوب می‌شود.

کد خبر 143795
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز