سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۵
۰ نفر

ترجمه - اعظم محمودوند: نظر به پرمصرف بودن هورمون رشد در میان بسیاری از زنان، در حال حاضر تحقیقی در مورد این هورمون در جریان است.

دارو - هورمونی

اکثر زنانی که هورمون رشد مصنوعی استفاده کرده‌اند اذعان می‌کنند که هورمون رشد یک داروی اعجاب‌آور است که به آنها کمک می‌کند جوانی و طراوت خود را بازیابند. در واقع، بعضی از آنها می‌گویند که مصرف این هورمون پوستشان را بهتر کرده، وزنشان را کاهش داده و به ‌طور طبیعی باعث طراوت و سرزندگی آنها شده است.

زنان مصرف‌کننده هورمون رشد می‌گویندکه این هورمون تاحدی ناخوشی‌های ناشی از فرایند طبیعی پیری را از آنها دور کرده است. به‌دلیل همین اثرات اعجاب انگیز، آنها احساس می‌کنند که اندامشان بهتر و در نتیجه اعتماد به‌نفسشان نیز تقویت شده است. مانند اکثر زنان، مردان نیز عنوان می‌کنند که مصرف این هورمون مصنوعی باعث شده است که اندامی بهتر داشته باشند و سریع‌تر عضله و توده عضلانی به دست آورند. هورمون رشد، ضمن کاهش مشهود موهای سفید و ریزش موی‌ آنها، روند پیری را نیز به تعویق انداخته است. هورمون رشد، به‌طور طبیعی در نخستین سال‌های زندگی انسان ساخته می‌شود. این هورمون نقش بسیار مهمی در رشد طبیعی هر فردی ایفا می‌کند.

معمولا در دوران کودکی و نوجوانی میزان هورمون رشد در اوج خود قرار دارد. با این وجود، هنگامی که فردی به سن بیست سالگی می‌رسد، غده هیپوفیز قدامی تولید هورمون رشد را کاهش می‌دهد. برای تداوم فواید شگفت‌انگیز این هورمون، برخی از زنان و مردان به مصرف هورمون رشد مصنوعی روی می‌آورند. هورمون رشد مصنوعی می‌تواند به شکل تزریقی، قرص و اسپری باشداما مصرف این هورمون، معمولا نیاز به تجویز پزشک دارد. اغلب، هورمون رشد مصنوعی برای کودکانی که از کمبود آن رنج می‌برند و بیمارانی که دچار تحلیل شدید عضلات هستند، تجویز می‌شود.

اخیرا محققان به این نتیجه رسیده‌اند که بهتر است از قرص‌های مکملی استفاده شود که بدن را وادار به تولید هورمون رشد انسان می‌کند. آزمایش‌ها و مطالعات نشان داده است این نوع هورمون‌ها بسیار مؤثر و فاقد هرگونه عوارض جانبی است.
یکی از اثرات هورمون رشد روی زنان، تقویت حافظه است. برخی از مصرف‌کنندگان آن حتی می‌گویند که حالات روحی آنها را نیز بهتر می‌کند. علت این امر اثرات مثبت این هورمون بر ویژگی‌های فیزیکی فرد است. گفته شده است که این هورمون همچنین پوست را بهتر و درخشان می‌کند. هورمون رشد در کاهش وزن برخی از زنان و بهبود اندامشان مؤثر واقع شده است. همچنین ثابت شده است که هورمون رشد تراکم و استحکام استخوان‌ها را افزایش می‌دهد.

عوارض هورمون رشد

اگرچه هورمون رشد دارای اثرات شگفت‌انگیز زیادی روی بدن است اما مصرف بی‌رویه هورمون رشد مصنوعی می‌تواند باعث ناتوانی انسان شود. یکی از عوارض سوء‌مصرف هورمون رشد مصنوعی، بیماری آکرومگالی است. آکرومگالی یک بیماری غیرقابل برگشت است که باعث رشد بیش از حد استخوان‌های صورت و اندام‌های انتهایی بدن می‌شود. علائم این بیماری، پاها و دست‌های به‌شدت بزرگ است. فک نیز بیرون می‌زند و در نتیجه صورت بیمار زمخت و خشن به‌نظر می‌رسد. برای جلوگیری از این عوارض جانبی، در حال حاضر بسیاری از ورزشکاران از داروهای آزادکننده هورمون رشد استفاده می‌کنند تا به‌طور طبیعی بدنشان را تقویت کنند و اندامشان را پرورش دهند. ممکن است هورمون رشد اثرات مفیدی روی بدن زنان داشته باشد اما باز هم مشورت با پزشک قبل از مصرف ضروری است.

ایزاین آرتیکلز

کد خبر 143841

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز