سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۳:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: عباس اخوین در سال ۱۳۱۶ در مشهد به دنیا آمد.

از همان ابتدا به هنر خوشنویسی علاقه فراوانی داشته و در دوران تحصیل با شور و اشتیاقی فراوان به تمرین و نوشتن خط می‌پرداخت.

در سال چهارم دبیرستان به همراه خانواده به تهران مهاجرت کرد و بعد از اتمام تحصیلات در دبیرستان در رشته شیمی دانشگاه پذیرفته شد و به ادامه تحصیل پرداخت.

خوشنویسی را نزد مرحوم استاد علی آقا حسینی از شاگردان به نام استاد عماد والکتاب آغاز کرده و سپس از گنجینه بی پایان استادان پیشکسوت به ویژه استاد کل میر عماد حسنی بهره برده اند.

در سال ۱۳۵۹ استادانی همچون علی اکبر کاوه، حسن میرخانی، حسین میرخانی و ابراهیم بوذری گواهینامه استادی او را با کسب بیشترین امتیاز اعطا کردند.

استاد اخوین دارای سمت هایی در سطح عالی در انجمن خوشنویسان ایران بوده است؛ از جمله عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، عضو هیات تشخیص از مرحله ممتاز تا استادی و عضو شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

این هنرمند به عنوان داور در اغلب سمینار ها و جشنواره های داخلی و بین المللی حضور داشته است و ریاست مرکز کتاب وتعلیم ایران که خود موسس آن بوده، از دیگر فعالیت های او به شمار می رود.

همچنین عباس اخوین به انتشار آثار خود همت کرده و آثاری به شرح زیر به علاقمندان هنر خوشنویسی ارائه کرده است که از جمله این آثار می توان به نمونه های زیر اشاره کرد :

کتابهای گنجینه معرفت، پویه، رها، التقاصیل، و عجایب الحکایات که پیش از انقلاب اسلامی انتشار یافته و همه این آثار به خط او تحریر شده اند و منابع مهمی و قابل استفاده ای برای هنرجویان به شمار می روند.

کتاب سر مشق های نستعلیق.

کتاب یک عمر نستعلیق و مرقع آن در سال 1364 چاپ شده است.

مرقع بحر عشق که همه چلیپاهای آن از اشعار لسان الغیب خواجه شیرازی است و جالب اینکه همه این آثار در حضور هنرجویان، در مشهد مقدس تحریر و بدیهه نویسی شده اند.

کتاب یادنامه نمایشگاه خط و 19 نفر از شاگردان و مدرسین در سال 1368 چاپ شده است.

کتاب گزینه سخنان خواجه عبدالله انصاری در سال 1369 منتشر شد.

کتاب رباعیات اوحدین کرمانی اثر بی بدیل دیگری است که درسال 1370 انتشار یافته است.

کتاب پیام غدیر به مناسبت افتتاح فرهنگسرای ارسباران در سال 1374 چاپ شد.

رباعیات خیام همراه با مینیاتورهای استاد جلالی سوسن آبادی که دارای 95 اثر به صورت چلیپا تحریر و چاپ شده است.

کتاب دیوان حافظ با آثارمیناتور استاد فرشچیان در سال 1373 با چاپ های مختلف.

مرقع زلف در سال 1382 چاپ شده است.

کتاب دیوان حافظ با تحریر دوباره در سال 1384 چاپ شد.

این هنرمند خوشنویس در سال 1389 به عنوان چهره ماندگار شناخته شده است.

 

کد خبر 144803

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز