مهدی تهرانی : "جاتی تو" کارگردان 56 ساله هنگ کنگی اگرچه در طی 35 سال فیلمسازی به هر ژانری سر زده اما عمدتا به خاطر ساخت فیلم هایی در ژانر اکشن و جنایی شهرت به دست آورده است. جانی تو سابقه حضور در جشنواره های معتبری چون برلین و کن را نیز به دفعات داشته است و دست برقضا در آخرین دوره فستیوال فیلم کن در اردیبهشت ماه امسال عضو هیات داوران بخش فیلم های مسابقه بود.

سینمای هنگ کنگ حداقل پس از درخشش و فروش خوب آثار رزمی اش در دهه 70 ،کم کم گسترش پیدا کرد و پس از آن با گپی برداری بدون وقفه از آثار هالیوودی در تمامی ژانرها ، تبدیل به قطب سینمایی خاور دور گردید. یکی از مهمترین و محبوبترین کارگردانان هنگ کنگی در شرق آسیا کارگردان همین فیلم پی تی یو است.

"جاتی تو" کارگردان 56 ساله هنگ کنگی اگرچه در طی 35 سال فیلمسازی به هر ژانری سر زده اما عمدتا به خاطر ساخت فیلم هایی در ژانر اکشن و جنایی شهرت به دست آورده است. جانی تو سابقه حضور در جشنواره های معتبری چون برلین و کن را نیز به دفعات داشته است و دست برقضا در آخرین دوره فستیوال فیلم کن در اردیبهشت ماه امسال عضو هیات داوران بخش فیلم های مسابقه بود.

اما فیلم جنایی پلیسی و اکشن پی تی یو ( واحد تکنیکی پلیس ) یک برداشت تمام عیار از سریال تلویزیونی 24 است که حتی نام فیلم نیز از واحد سی تی یو ، وام گرفته شده است. داستان در رابطه با تلاش های یک گروهبان پلیس است که تمام همت خود را مصروف این مهم می کند تا گروه های جنایتکار سازمان یافته را متوقف کند. و در این راه مجبور است با شناسایی عوامل نفوذی و پلیس های فاسد تا سرحد مرگ مبارزه کند

پی تی یو به عنوان یک اکشن پلیسی صرف ، داستانی تمام عیار و جذاب دارد. گروهبان مایک هو به عنوان قهرمان اصلی ماجرا ، از سویی در یک ماموریت شبانه اسلحه خودرا از دست می دهد و بیم آن می رود که گروه های تبهکاری از روولور او  استفاده کنند و کار به نام گروهبان و اعضای تیمش تمام شود. و از طرفی تیم گروهبان هو هیچ اطمینایی نسبت به دیگر افراد پلیس ندارد و آنها مجبورند خودشان اطلاعات و سوابق گروه های جنایتکار را بدست بیاورند. این درحالی است که برخی از مقامات نیز ،واحد تاکتیکی پلیس را جزو پلیس های فاسد ارزیابی کرده اند و این کار را برای گروهبان هو بسیار سخت تر می کند...

شخصیت پردازی و وجود داستان های فرعی و هم چنین تزریق سوسپانس از عناصر اصلی برای روایت یک فیلم در ژانر پلیسی جنایی است و پی تی یو کمابیش این اصول ژانر را رعایت کرده است. ابتدا به ساکن بیننده تصور درستی از گروهبان مایک هو و اعضای نزدیک به او مانند گروهبان کات ندارد. ضمن اینکه اعضای کمیته تحقیق از واحد تکنیکی پلیس نیز ابتدا به ساکن حسابی مشکوک می زنند که مهمترین شان گروهبان لوسا است. اعضای پی تی یو  مجبورند برای رسیدن به اطلاعات مورد نظر از تکنولوژی روز دنیا و البته به صورت غیرقانونی استفاده کنند.

شنود تلفنی و دستگیری غیرقانونی برخی از مظنونین برخی از این اقدامات است ، با این همه در پایان یک سوم ابتدایی فیلم تکلیف تماشاگر هنوز روشن نیست و نمیتواند بین آدم خوب ها و بد های داستان تفکیک قطعی قائل شود. هرچه بیشتر جلو می رویم به ویژه بعد از کنکاش ها و موشکافی های گروهبان لوسا که مدام دنبال به تور انداختن گروهبات هو و هم قطارانش است ؛ مرز میان خوب ها و بدها کم کم بیشتر مشخص میشود...

پی تی یو از صحنه های اکشن و خشونت آمیز هم سرشار است اما استفاده از اسپیشال افکت های به روز باعث شده خوش ساختی فیلم و سرعت مناسبش تماشاگر را راغب به پیگیری کند .

ptu


PTU

تهیه و کارگردانی : جانی تو

فیلمنامه : یو نای هو ، او کین یی

 موسیقی : چانگ چی وانگ

فیلمبردار: چنگ سیو کئونگ

تدوین : لا وینگ چئونگ

پخش از : میا ا فیلم ، ونستین کمپانی

محصول : 2003 هنگ کنگ

زمان فیلم : 88 دقیقه

زبان : چینی کانتونی

بودجه : 3 میلیون دلار

فروش 17 میلیون دلار

بازیگران : سایمون یانگ ، مگی شایو ، لام سیوت و رابی وانگ

کد خبر 145109

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز