دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

آیدا ابوترابی: ما آدم‏‌ها از حواس پنج‏گانه خود برای ارتباط با دنیای اطراف استفاده می‌‏کنیم. حس‏های بینایی، شنوایی، بویایی،چشایی و لامسه به ما کمک می‌‏کنند تا بهتر اتفاقات دور و برمان را ببینیم.

هفته‌نامه همشهری دوچرخه شماره 617

اما بعضی جانداران به جز این حواس، توانایی‏های دیگری هم دارند، مثل دلفین‏‌ها. دانشمندان قبلاً توانسته بودند نشان دهند که این حیوانات چه قدر باهوش هستند، اما این بار حقیقت دیگری از زندگی آنها را کشف کردند؛ این‌که گونه‏ای از دلفین‏‌ها قادرند میدان مغناطیسی دور و برشان را تشخیص دهند.

این آبزیان حس بویایی ندارند، اما در مقابل می‌‏توانند میدان‏های مغناطیسی را با استفاده از بخش‏هایی از بدنشان درک کنند. این توانایی به آنها اجازه می‌‏دهد تا در اعماق آب یعنی جایی که بسیار تاریک است و دید کافی برای یافتن غذا وجود ندارد، به راحتی از وجود دیگر جانداران باخبر شوند و غذای خود را تأمین کنند.

حتماً می‌‏دانید که هر موجود زنده در اطرافش میدانی مغناطیسی دارد و سال‎‌ها قبل دانشمندان توانستند میزان آن را در بسیاری از آبزیان مثل ماهی قرمز اندازه‏گیری کنند. آنها برای این‌که بفهمند دلفین‏‌ها توانایی درک امواج مغناطیسی را دارند یا نه، یک دلفین ۲۸ ساله به نام پاکو را آزمایش کردند؛ به این ترتیب که میدان مغناطیسی ضعیفی در اطرافش به وجود آوردند و تغییراتی را که در او به وجود آمد بررسی کردند؛ تغییراتی که بدون امواج ایجاد نشده بود.

 پاکو بعد از ایجاد میدان به سمت منبع آن می‌‏رفت و به جست‌وجو می‌‏پرداخت، درست مثل این‌که دنبال یک ماهی کوچک می‌‏گردد. کار‌شناسان یک بار هم پاکو را در پوشش پلاستیکی گذاشتند و متوجه شدند با وجود برقراری میدان مغناطیسی، پاکو نمی‌‏تواند آن را احساس کند. به این ترتیب آنها حتی نقطه‏هایی از بدن پاکو را که به کمک آنها امواج مغناطیسی را درک می‌‏کند، شناسایی کردند.

کد خبر 145461
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز