گروه محیط‌زیست- اسد افلاکی: کشتار فجیع یک خرس ماده و 2 توله شیرخوارش آن اندازه تکان‌دهنده بود که روز گذشته شماری از دوستداران حیوانات را به دفتر روزنامه همشهری کشاند تا از طریق روزنامه از مسئولان قضایی در حمایت از حیوانات تظلم خواهی کنند.

 همشهری با وجود داشتن تصاویر واقعی  این کشتار از چاپ این تصاویر خودداری کرده است.

به گزارش همشهری، ماجرا از آنجا آغاز شد که 12روز پیش یک شکارکش (شکارچی متخلف) هنگام شکار، ماده خرس 8ساله‌ای را هدف قرار می‌دهد اما این واقعه آنگاه غم‌انگیزتر می‌شود که این شکارکش بی‌رحم به کشتن خرس مادر بسنده نمی‌کند و در پی آن، 2 توله شیرخوار این ماده خرس را هم با چاقو از پای در می‌آورد. بخش تاسف بار ماجرا آنجاست که وی تمام این صحنه‌های دلخراش را با موبایل به تصویر می‌کشد؛ تصاویری که اکنون در دسترس است.

فاجعه 3 قربانی داشت

علی زند مقدم، کارشناس اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان که از صحنه جنایت بازدید کرده در این باره به همشهری گفت: 12روز پیش، 2شکارچی متخلف در حوالی ده ونک سمیرم واقع دراستان اصفهان، هنگام شکار غیرمجاز با ماده خرس قهوه‌ای 8ساله‌ای مواجه می‌شوند و یکی از شکارکشان بلافاصله ماده خرس را به طرز فجیعی می‌کشد. وی که هنگام شرح ماجرا به‌شدت متاثر شده بود درادامه افزود: متأسفانه این فاجعه3 قربانی داشته زیرا شکارکش بی‌رحم 2 توله شیرخوار ماده خرس را هم به طرز وحشتناکی با چاقو از پای در می‌آورد.

به گفته این کارشناس، سمیرم، فریدون شهر و منطقه کوهستانی تمندر و افوس از زیستگاه‌های خرس قهوه‌ای در استان اصفهان است که شمار قابل توجهی از این‌گونه حیات‌وحش را در خود جای داده است اما هنوزآمار دقیقی از جمعیت این‌گونه دردست نیست.

زند مقدم در پایان تصریح کرد: در حال حاضر، شکارچی متخلف توسط مقامات قضایی استان دستگیر شده و پرونده قضایی وی در حال پیگیری است و انتظار می‌رود مسئولان قضایی با صدور حکمی متناسب با این جنایت، مانع وقوع جنایات مشابه شوند. بنابر این گزارش شماری از حامیان حیوانات نیز که به دفتر روزنامه مراجعه کرده بودند بر خلأهای قانون در حمایت از حیوانات تاکید کردند و از مسئولان خواستند با وضع قوانین سختگیرانه اجازه ندهند شماری شکارکش، جمعیت حیات وحش را بیش از این نابود کنند.

این افراد نبود قانون حمایت از حیوانات را بزرگ‌ترین معضل در این زمینه عنوان کرده و افزودند: این خلأ قانونی سبب شده، هیچ فردی اعم از اشخاص حقیقی و غیرحقیقی و حتی دادستان نتواند وارد این موضوع شود درحالی‌که در اغلب کشورهای جهان بدرفتاری و شکنجه حیوانات تحت هر عنوانی که باشد جرم محسوب شده و با مجرم به‌شدت برخورد می‌شود؛ به‌ویژه کشتار گونه‌های در معرض انقراض جرمی نابخشودنی است که مجازات سنگینی دارد.

بی قانونی

در کشور ما با وجود پیشینه غنی فرهنگی و آموزه‌های متعدد دینی مبنی بر حفاظت محیط‌زیست و حیات وحش، قانونی متناسب با جرم‌هایی اینچنینی وجود ندارد و از همین روست که به راحتی گونه‌های نادر حیات وحش کشورمان نظیر یوزپلنگ، پلنگ و خرس، قربانی هوس‌های گروهی خودخواه می‌شوند؛ گروهی که به هیچ‌یک از ارزش‌های انسانی پایبند نیستند و متأسفانه با چنین اقدامات مجرمانه‌ای باعث شیوع خشونت در جامعه می‌شوند.

چندی پیش نیز یک خرس قهوه‌ای که به یکی از روستاهای سراب حمله کرده بود، به محاصره ماموران نیروی انتظامی و محیط‌زیست درآمد اما در نهایت این خرس به‌دلیل ازدحام بیش از حد مردم و ممکن نبودن استفاده از داروی بیهوشی، توسط گلوله کشته شد. همچنین حدود 5 سال قبل در تبریز اتفاق مشابهی رخ داد که در پی آن، خرس قهوه‌ای سرگردانی که از دانشگاه آزاد تبریز سر درآورده بود به‌دلیل نبود تجهیزات کافی، با یک تفنگ شکاری کشته شد.

کد خبر 145753
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز