شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۰
۰ نفر

محمد ملاحسینی: کسب اطلاعات دقیق و درست از جمله دغدغه‌ها و در پاره‌ای موارد مهم‌ترین علت اغلب مراجعه‌کنندگان به اینترنت است

محمد ملاحسینی

البته منظور از اطلاعات، صرفا دسترسی به اخبار روزمره نیست. در کنار اخباری که هر شخص بنا بر علاقه خود، به دنبال آن می‌گردد، به اطلاعات تکمیلی دیگری نیز نیاز دارد تا درک و فهم بیشتری نسبت به اخبار پیدا کند.

همشهری آنلاین در زیرساخت خبری خود، دارای چنین ویژگی است. یعنی درکنار درج اخبار یومیه، دغدغه به دست آوردن اطلاعات درست برای آگاهی بخشی بیشتر به مخاطب خود را در زمره فعالیت خبری خود قرار داده است.

در روزنامه‌نگاری آنلاین مبحثی وجود دارد تحت عنوان چانک(chunk) یا به عبارت ساده‌تر مدخل. به وسیله چانک یا مدخل می‌توان اطلاعات تکمیلی را همراه با خبر به آگاهی مخاطب رساند.

در برخی موارد می‌توان ادعا کرد که درست و دقیق بودن مدخل اهمیتش بیشتر از متن خبر است. چرا که اگر خبر دقیق و درست اعلام نشده باشد، به راحتی می‌توان با اصلاحیه و یا تکذیبیه، اشتباه را برطرف کرد. اما بروز اشتباه در مدخل یا چانک موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

برای تهیه مدخل درست و قابل اعتماد یا باید تهیه‌کننده، خود صاحب‌نظر و کارشناس آن موضوع خاص باشد و یا اینکه آن‌را از منبعی قابل استناد تهیه کرده باشد.

اما در کشور ما در این مورد مشکلات زیادی سر راه تهیه‌کنندگان مدخل یا چانک قرار دارد. از جمله اینکه وقتی یک چانک‌نویس موضوعی خاص و با اهمیتی مثل تاریخچه یک وزارت‌خانه را پیگیری می‌کند و به منبع اصلی می‌رسد، در وب‌سایت آن وزارت‌خانه یا سازمان مورد نظر، یا هیچ اطلاعی درج نشده و یا اگر درج شده، اصلا به روز نیست.

مثلا - تا لحظه لود این یادداشت - با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه و یا فدراسیون دو و میدانی و یا فدراسیون کشتی به مطلبی که به تاریخچه آن‌ها اشاره شده باشد، دسترسی نخواهید داشت.

همچنین برخی از وزارتخانه‌هایی که در وب سایت آن‌ها تاریخچه‌ای وجود دارد، و چند ماهی از ادغام آن با وزارت‌خانه‌ای دیگر گذشته مثل وزارت صنعت، معدن و تجارت و یا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاعات سابق همچنان در صفحه «تاریخچه» آن بدون تغییر باقی مانده است. که امیدوارم لینک‌ها فوق از حالت فعلی خارج شده و زمانیکه شما بر روی ان‌ها کلیک می‌کنید به روز شده باشند.

مثال دیگر برمی‌گردد به وزارت‌خانه‌ای که دارای پایگاه اینترنتی بوده و در آن به تاریخچه آن وزارت‌خانه اشاره هم شده بود، مثل وزارت مسکن، اما پس از چند ماه از ادغام؛ دیگر آن پایگاه قابل دسترس نیست.

کافی است برای درک موضوع فوق به پایگاه اطلاع رسانی دولت و به قسمت «وزارت‌خانه‌ها، نهادها و سازمان‌ها» مراجعه کنید تا بهتر به مشکل فوق پی ببرید.

البته باید اشاره شود که این مشکل مختص سایت‌های دولتی نیست و در اکثر سایت‌ها با این پدیده عدم به روز رسانی اطلاعات رو به رو هستیم.

جالب است بدانید که در برخی موارد، می‌توان اطلاعات درست و دقیق از این‌گونه نهاد‌ها و حتی تغییر اطلاعات آن‌ها را در بعضی از سایت‌هایی یافت که چندان قابل استناد نیستند.

اما این نکته (درج اطلاعات دقیق از تاریخچه و تاسیس مثلال یک نهاد)، در کنار تولید و طراحی سایت‌های فراوانی که هر روز و به اشکال و بهانه‌های مختلف توسط دولت و سازمان‌های دولتی و غیردولتی تهیه می‌شوند، مغفول مانده است.

الگو برداری از سایت‌های خارجی در بیشتر موارد شاید موضوعی پسندیده باشد، اما خوب است این الگو برداری فقط در مورد پوسته و فرم نباشد و به گزینه کاربردی بودن به خصوص در زمینه مثل بخش "درباره ما" (About Us) نیز توجه شود.

توجه به این نکته که چرا هر سایت معتبری گزینه درباره ما را در صدر گزینه‌های خود قرار می‌دهد و به آن توجه ویژه می‌کند، - و این یکی از نکات پایه‌ای در برقراری ارتباط با کاربران هر سایت است - از جمله نکاتی است که صاحبان سایت‌های معتبر نیز باید به آن توجه خاص داشته باشند.

در بخش درباره ما در هر سایت، اطلاعات وزارت‌خانه، نهاد یا سازمان یا افرادی که صاحبان سایت هستند، باید دقیقا درج ‌شود و به روز رسانی کوچکترین تغییر و تحول مرتبط با آن‌ها نیز یک "باید" است که در اسرع وقت؛ همگان و در این زمینه کاربران سایت‌ها از آن‌ها مطلع شوند.

کد خبر 145814
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز