فریبا خانی: برای ربات بودن باید چند شرط داشت: از مواد مصنوعی ساخته شده باشی، اما قادر به درک محیط خود باشی.

هفته‌نامه همشهری دوچرخه شماره 618

باید بر محیط خود تأثیر بگذاری.

باید دارای یک درجه‌ از هوش باشی، یا توانایی انتخاب بر اساس محیط را داشته باشی، یا به صورت کنترل شده یا خودکار برنامه‌ریزی مجدد شوی.

یک ربات باید قابل برنامه‌ریزی باشد. گاهی فکر می کنم یک ربات هستم، وقتی از صبح یک سری کار را پشت سرهم انجام می‌دهم و روزهایم شبیه هم می‌شوند.گاهی ما آدم‌ها ربات هستیم و خودمان خبر نداریم. اما از این حرف‌ها که بگذریم، ربات‌ها برای خود جهانی دارند.

این آرزوی بشر بوده است که چیزی بسازد که مانند موجودات زنده بتواند حرکت کند ؛کار کند و قابل کنترل باشد. هیچ اختراعی مثل ربات ها نتوانسته هیجان و خیال را در سینما و ادبیات برانگیزد.

حالا چرا در این هفته یاد ربات‌ها افتاده‌ام؟

یک خبر باعث شد که این جوری به ربات‌ها فکر کنم. این‌که قرار است فرهنگ‌سرای آی. تی یک جشنواره برگزار کند.اسم جشنواره خیلی خیلی جدی است: «اولین جشنواره فناوری، نوآوری، صنعت». این جشنواره در پردیس ملت از 30 شهریور تا اول مهر برگزار می‌شود. نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی علم رباتیک، برگزاری سمینارهای علمی، آموزشی با موضوع رباتیک و برپایی کارگاه‌های تخصصی آموزشی و ساخت ربات از جمله بخش‌های مختلفی است که در طول برپایی جشنواره اجرا می‌شوند.

اما بخش‌هایی از این جشنواره هست که تو حتماً از آن لذت می‌بری.

مریم شکوهی، دبیر اجرایی این جشنواره به دوچرخه می‌گوید:
« کارگاه‌هایی برای ساخت ربات در این سه روز برگزار می‌شود و نوجوانان و همه علاقه مندان می‌توانند در این کارگاه‌ها شرکت کنند. دیگر این‌که اگر نوجوانی رباتی ساخته است، می‌تواند به سایت جشنواره مراجعه کند و ربات خود را به نمایش بگذارد.»

او می‌گوید:« این جشنواره سعی دارد پلی ایجاد کند بین دانشگاه و صنعت.»

دبیر اجرایی این جشنواره ادامه می‌دهد:«معرفی نخبگان و مخترعان به صنعت و محیط‌های صنعتی و به نمایش‌گذاشتن فناوری جدید، ارتقای سطح کیفی آموزش رباتیک با هدف کاربردی کردن این علم و نیز کاربردی کردن علم رباتیک در راستای استفاده از صنعت و علوم مختلف از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.»


گفتنی است دبیرخانه این جشنواره از خردادماه امسال شکل گرفته است و به گزارش این دبیرخانه، تمامی واحدهای علمی، صنعتی و آموزشی در حوزه رباتیک برای شرکت در جشنواره دعوت شده‌اند و تاکنون حدود 75 درصد از غرفه‌ها و فضای پیش‌بینی‌شده واگذار شده است و مابقی نیز در هفته‌های آینده واگذار می‌شود.

 این جشنواره را برای اولین بار فرهنگ‌سرای فناوری اطلاعات با همکاری نهادها و شرکت‌های فعال در این حوزه برگزار می‌شود و در صورت استقبال از سوی نخبگان و مخترعان در سال‌های آینده نیز اجرا خواهد شد.

تمامی دوستداران ربات و علم رباتیک که موفق به ساخت ربات شده‌اند می‌توانند ربات‌های خود را در بخش نمایشگاهی جشنواره به نمایش بگذارند. برای اطلاعات بیشتر با شماره ۶۶۹۰۲۱۴۱ تماس بگیرید.

کد خبر 145871
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز