علی ابراهیمی: بازار شیر و لبنیات که با تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای در 4ماه نخست امسال دست و پنجه نرم می‌کرد،پس از حذف یارانه 488میلیارد تومانی شیر یارانه‌ای از نیمه دوم تیرماه به حال خود رها شده است.

شیر و لبنیات

با افزایش رسمی نرخ شیر نایلونی،مسئولان از واگذاری قیمت‌گذاری شیر و لبنیات به کمیته‌های استانی، تعیین نرخ این محصولات توسط سازمان‌های بازرگانی استان‌ها، پرداخت مستقیم یارانه شیر به تولید‌کنندگان و ادامه عرضه شیر یارانه‌ای به برخی اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی خبر دادند اما اکنون افزایش رسمی و غیررسمی نرخ شیر و لبنیات و حذف یارانه شیر، زمینه آزاد‌سازی نرخ فراورده‌های لبنی تا چند روز آینده را فراهم ساخته است.

شاید بتوان اصلی‌ترین دستاورد شیر یارانه‌ای را کاهش مصرف شیر و لبنیات و زیان بیش از پیش تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان قلمداد کرد چرا که حذف یارانه شیر و افزایش قیمت این فراورده موجب شد تا کارخانه‌های شیر با کاهش تولید و عرضه این فراورده زمینه حذف شیر و این فراورده‌ها از سبد مصرفی خانوار را فراهم کنند اما حکایت شیر و لبنیات به همین جا ختم نشد و تولید‌کنندگانی که با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها از افزایش حداقل 25درصدی قیمت محصولات خود خبر داده بودند، افزایش 10درصدی نرخ این فراورده را مسکنی چند ماهه برای جبران هزینه تمام شده تولید قلمداد کردند. اما قصه شیر و لبنیات باز هم ادامه دارد چرا که تولید‌کنندگان از توافق ضمنی سازمان حمایت با آزادسازی نرخ این فراورده‌ها خبر می‌دهند؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد تا چند روز آینده با اعلام دستگاه‌های ذی‌ربط رسمیت خواهد یافت و پرونده حمایت از مصرف‌کنندگان شیر و لبنیات را برای همیشه بایگانی خواهد کرد.

افزایش دوباره قیمت‌ها

سکوت مسئولان سازمان حمایت موجب شد تا نرخ انواع شیر بسته‌بندی و نایلونی مجددا از 12شهریور ماه امسال افزایش یابد اما به‌رغم درج قیمت‌های جدید روی بسته‌بندی انواع شیر، مسئولان دستگاه‌های نظارتی از هر گونه اظهار نظر در این زمینه خودداری کردند. گرچه کارخانه‌های شیر طی نامه‌ای به سازمان بازرگانی استان تهران از افزایش 10درصدی نرخ شیر نایلونی از 12شهریورماه امسال خبر داده بودند اما این افزایش نرخ در سایر انواع شیر بسته‌بندی نیز اعمال شد به نحوی که پس از افزایش نرخ شیر 900گرمی نایلونی از 580 به 660تومان از 12شهریور، نرخ سایر انواع شیر بسته‌بندی و مدت‌دار نیز مجددا افزایش یافت.

طی 2هفته گذشته نرخ شیر دامداران یک لیتری کم‌چرب از 950 به هزار، پرچرب از 950 به هزارو 100، پاک کم‌چرب از
950 به هزار و 75 و پرچرب از 950 به هزار و 100تومان افزایش یافته است. همچنین نرخ شیر بسته‌بندی یک لیتری می‌ماس که قبلا از 650 به 750تومان افزایش یافته بود مجددا به 950تومان افزایش یافته است.نرخ شیر پاکتی دامداران از 600 به 680، کم لاکتوز یک لیتری پاک از هزار و 50 به هزار و 200، نایلونی 900گرمی پاک از 600 به 660، شیر کاکائوی یک‌لیتری پاک از هزار و 500 به هزار و 595 و شیر مدت‌‌دار 250سی‌سی دامداران از 300 به 350تومان افزایش یافته است.

علاوه بر افزایش نرخ انواع شیر، قیمت برخی انواع فراورده‌های لبنی نیز طی هفته گذشته در سکوت افزایش یافته به نحوی که قیمت خامه 100گرمی پاک با رشد 40تومانی در هر بسته از 510 به 550 تومان افزایش یافته است.

آزاد‌سازی تا پایان هفته جاری

دیدگاه‌های رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان‌در زمینه الزام کارخانه‌های لبنی به بازگشت قیمت‌ها در حالی مطرح شد که این کارخانه‌ها سکوت این سازمان را به منزله چراغ سبزی به افزایش قیمت‌ها دانسته و از توافق ضمنی با مسئولان این سازمان برای آزاد‌سازی و افزایش رسمی قیمت‌ این فراورده‌ها خبر دادند. رئیس اتحادیه تعاونی‌های لبنی با بیان اینکه آزاد‌سازی نرخ شیر و لبنیات تا پایان هفته جاری رسما اعلام خواهد شد، گفت: تأکید صنایع لبنی بر آزادسازی قیمت‌هاست که این موضوع در نشست اخیر با مسئولان سازمان حمایت بررسی و با توافق ضمنی آنها مواجه شد. مجید علیداد در زمینه دیدگاه رئیس سازمان حمایت مبنی بر الزام تولید‌کنندگان به بازگشت قیمت‌ها گفت: امکان اعلام رسمی افزایش یا آزادسازی قیمت شیر و لبنیات وجود دارد، گرچه این احتمال نیز مطرح است تا برخی اقلام لبنی با نرخ مصوب عرضه و قیمت بقیه این محصولات آزاد شود.

کد خبر 145913

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز