مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: نیاز به ساخت پارکینگ‌های طبقاتی بیش از پیش احساس می‌شود

تعداد پارکینگ‌های تهران کمتر از 10 درصد نیاز فعلی است

مدیرکل سابق دفتر آلودگی هوای سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: تعداد پارکینگ‌های تهران بسیار محدود و کمتر از 10 درصد نیاز فعلی شهر است.

به گفته جواد بداق جمالی، افزایش تولید خودرو تنها معضل آلودگی هوا در کشور نیست، مشکل اصلی نبود زیرساخت‌ها برای حمل‌ونقل عمومی است.

به گفته وی، اگر ناوگان حمل‌ونقل عمومی گستردگی لازم و ضریب نفوذ بالایی داشته باشد، مردم ناچار به استفاده از خودروی شخصی نیستند و در نتیجه تقاضا برای افزایش تولید نیز کمتر می‌شود.

بداق جمالی اظهار داشت: در حال حاضر تعداد زیادی از مردم به خطوط مترو و خطوط ویژه اتوبوس دسترسی ندارند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه محیط زیست با بیان این‌که تمام اقشار جامعه توانایی پیاده‌روی برای دسترسی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی را ندارند، تأکید کرد: بایستی در خیابان‌ها و مسیرهای پیش از ورود به محدوده‌های زوج و فرد و همچنین در محوطه‌های اطراف متروها و مسیرهای خطوط BRT به تعداد کافی پارکینگ طبقاتی موجود باشد تا مردم بتوانند با خودروی شخصی به این مناطق دسترسی یافته و مشکلی نداشته باشند.

بداق جمالی با اشاره به تعداد بسیار کم پارکینگ‌ها در کشور به‌ویژه در تهران تصریح کرد: در بسیاری از کشورها مانند امارات با این‌که جمعیت و تراکم خودروها بسیار پایین‌تر از ایران است ولی پارکینگ‌های 15 طبقه بسیاری ساخته شده که باید به این مسئله در کشور توجه شود.

به اعتقاد وی، اگر خطوط مترو و اتوبوس‌های مناسب و با کیفیت به تعداد کافی موجود باشد، مردم به جز در خارج از شهر و یا روزهای تعطیل مطمئناً تمایلی به استفاده ار خودروی شخصی نخواهند داشت.

بداق جمالی با اشاره به این‌که در بسیاری از کشورهای پیشرفته مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری در نظر گرفته شده گفت: چنین مسیرهایی در ایران نیز باید فراهم شود و با فرهنگ‌سازی مردم را به استفاده از دوچرخه دست‌کم برای مسیرهای کوتاه تشویق کرد.

به گفته وی، در حال حاضر کیفیت پایین خوروها دلیل مهم‌تر آلودگی هوا نسبت به کمیت آنهاست زیرا اگرچه قرار بود تا پایان سال 90 استاندارد یورو 4 و 5 در صنایع خودرو سازی کشور رعایت شود ولی هنوز این مسئله اجرایی نشده و حتی بسیاری از خودروها و اتوبوس‌های حمل ونقل عمومی نیز از کیفیت بسیار پایینی برخوردارند.

کد خبر 146272
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز