یکشنبه ۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۴
۰ نفر

مقبره فردوسی، مدرسه عالی و مسجد شهید مطهری، بانک تجارت در میدان امام خمینی، سر در مدرسه دارالفنون، مسجدهای امام حسینع، انبار گندم، سلمان، عمار، فخریه و سجادع و هزاران اثر معماری دیگر کار استاد حسین لرزاده است.

هم اکنون مرکز هنر پژوهی نقش جهان، هم‌زمان با یادمان استاد حسین لرزاده،‌نمایشگاه عکس‌های منتخب از آثار وی را در نگارخانه لرزاده مؤسسه صبا به نمایش گذاشته است.

اگر استاد زنده بود و هنوز در آن خانه زیبا با آجرهای قرمزش زندگی می‌کرد، همسایه ما بود. هر روز از جلوی خانه استاد رد می‌شوم. ته خیابان اتابک، خانه استاد بود که به خانه هنرمندان تبدیل شده و حیاط خانه هم فضای سبزی داشت که اکنون پارک است. همیشه با دیدن کارهای استاد لرزاده به فکر
فرو می‌روم. کارهای او عظیم‌اند ولی راحت. در کارهای او فخرفروشی وجود ندارد. لرزاده چیره دست بود و براصول معماری ایرانی تسلط کامل داشت. کارهای او صمیمی‌اند و مخاطب را تا مدت‌ها درگیر می‌کنند.

در این نمایشگاه، 50 عکس توسط 14 عکاس، از هشت اثر معماری استاد لرزاده گرفته شده و به نمایش در آمده است.در کنار این آثار حدود هشت اثر برگزیده از آثار مقرنس نیز به نمایش در آمده است. این نمایشگاه فقط تا فردا ادامه دارد.

در مقاله «اعجاز و ایجاز رنگ در معماری مسجد ایرانی» که توسط مهناز رئیس زاده، شاگرد استاد لرزاده به دومین کنگره مساجد در کاشان ارائه شده، می‌خوانیم:«مقایسه و تحلیلی بر دو کار استاد، مسجد گیتی (سجادع) واقع در خیابان جمهوری نبش فخررازی و شبستان مسجد سپهسالار واقع در میدان بهارستان انجام گرفته که با دقت بر روی کارهای وی، راه گشاست.هفته‌نامه همشهری دوچرخه شماره 619

استاد در مسجد گیتی از رنگ بر روی نقوش گره استفاده‌ای به‌کمال کرده و آن قدر به ظرایف و دقایق نقوش و رنگ‌آمیزی آن و نیز نورپردازی و ارتباط آنها در حجم و جهت دادن نقوش به سمت قبله پرداخته‌است که شاید بتوان ادعا کرد کار را در این مسجد کوچک به کمال رسانده و از عناصر کلیشه‌ای در این باب همچون مناره و گلدسته و حتی گنبد پرهیز کرده‌است.

در حالی که این پرهیز هیچ‌گاه به چشم نمی‌آید و چنین ویژگی‌ای در استاد منحصر به‌فرد است. حال آن که در شبستان سپهسالار که با فاصله‌ای چند ساله نسبت به مسجد سجادع ساخته شده، اصولاً مقوله رنگ نقشی ندارد. استاد این بار سایه روشن و ترام را با همان ویژگی‌ها و در خدمت حجم و پرسپکتیو و نیز در جهت قبله سامان می‌دهد. »

درباره مقبره فردوسی می‌گویند که این بنا نخست توسط آندره گدار، معمار فرانسوی پایه ریزی و تا پله دوم نیز اجرا شد، اما طرحی که برایش در نظر گرفته بود، هرمی چون اهرام مصر بود.

این طرح مورد قبول ذکاءالملک فروغی، رئیس آن زمانِ انجمن آثار ملی، قرار نگرفت و قرار شد که معماری ایرانی با طرحی باستانی آن را تکمیل کند.

به این ترتیب طرح آندره گدار به کشورش بازگردانده و استاد لرزاده مأمور طراحی و ساخت مقبره حکیم فردوسی شد و طی دو سال طرح را اجرا کرد و به پایان ‌رساند.

چراغ زندگی استاد لرزاده در سال 1383 بی‌فروغ شد، اما روح این هنرمند در بناهای زیبایش همیشه زنده است.

برای اطلاعات بیشتر درباره این نمایشگاه با شماره 66487536 تماس بگیرید.

کد خبر 146579
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز