چهارشنبه ۶ مهر ۱۳۹۰ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: آیا تا به حال به این فکر افتاده‌اید که از همین لحظه فقط از روغن‌های سالم و مرغوب برای مصارف آشپزی استفاده کنید که نه تنها مملو از چربی نباشند بلکه بتوانند مواد مغذی همانند آنتی اکسیدان‌ها، املاح معدنی و ویتامین‌ها را نیز به بدن شما برسانند.

آشنایی سالم‌ترین روغن‌های خوراکی

به گزارش ایسنا، متخصصان تغذیه در مقاله‌ای فهرست هشت مورد از سالم‌ترین روغن‌های خوراکی جهان را منتشر کردند که علاوه بر مزایای فوق کمک می‌کند قلب شما سال‌های طولانی سالم و قوی بماند.

بنابر گزارش سایت اینترنتی ارگانیک، این گزینه‌های سالم عبارتند از:

1) روغن زیتون

مزایای روغن زیتون برای سلامتی انسان از سالها پیش شناسایی شده و بیشتر در رژیم غذایی مدیترانه‌ای موجود است. به طور مختصر، این چربی اشباع نشده تک زنجیره‌ای می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مثل امراض قلبی و سرطان را کاهش داده و به افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی افراد کمک کند.

2) روغن دانه انگور

این روغن هر چند کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد اما خواص فوق‌العاده‌ای برای مقابله با بیماری‌ها دارد. روغن دانه انگور کلسترول بد (LDL) و فشارخون را پایین آورده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. این روغن همچنین در بهبود دیابت و مشکلات بینایی تاثیر مفید دارد و با مقابله با مولکول‌های رادیکال آزاد، پیری را به تعویق می‌اندازد.

3) روغن آووکادو

این میوه که احتمالا چرب‌ترین میوه جهان است در عین حال به عنوان یکی از سالم‌ترین میوه‌های جهان شناخته شده است. روغن آووکادو سبز و خوشمزه و سرشار از ویتامین E و کلروفیل است. همچنین از آنجا که این روغن نقطه تبخیر بالاتری نسبت به سایر روغن‌های گیاهی دارد گزینه مناسبی برای طبخ غذا است.

4) روغن گردو

گردو همراه با بسیاری دیگر از مغز خشکبار سلاحی قدرتمند برای مقابله با بیماری‌های قلبی و عروقی است به این دلیل که منبع غنی از اسیدهای چرب امگا - 3 و اسید آلفا- لینولئیک است. اما روغن گردو به خصوص غنی از آنتی اکسیدان‌ها بوده و حاوی مقادیر زیادی از اسیدهای چرب مفید برای قلب است.

5) روغن کنجد

روغن کنجد نیز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و املاح معدنی مثل منیزیم، مس، آهن و کلسیم است. از آنجا که رنگ این روغن تیره‌تر است خاصیت آنتی‌اکسیدانی بیشتری دارد.

6) روغن دانه کتان

این روغن که معمولا توسط اشخاص گیاهخوار استفاده می‌شود یک گزینه گیاهی برای جذب اسیدهای چرب امگا -3 است. این روغن برای درمان بیماری قلبی، کاهش کلسترول و کمک به بهبود اختلالات خاص دستگاه ایمنی خودکار بدن مفید است.

7) روغن ماهی

روغن ماهی غنی از DHA، EPA و دو نوع اسید چرب امگا - 3 است که برای مقابله با بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، مشکلات روانی و اختلالات ناشی از افزایش سن مفید است.

8) روغن بادام زمینی

روغن بادام زمینی هر چند کمتر در آشپزخانه‌ها مصرف می‌شود اما یکی دیگر از روغن‌های سالم است که برای کاهش کلسترول، پیشگیری از بیماری قلبی و حتی درمان سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کد خبر 146921
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز