همشهری آنلاین: رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران گفت: "استفاده از لنزهای تماسی رنگی نیز همانند لنزهای تماسی طبی، تنها با تجویز پزشک مجاز بوده و در صورت تهیه و استفاده افراد از این لنزها بدون تجویز پزشک، شاهد عوارض چشمی فراوانی خواهیم بود."

دکتر پرویز زرین بخش در نامه ای خطاب به رئیس انجمن چشم پزشکی ایران اظهار داشت: اخیرا یک شرکت وارد کننده لنز تماسی نسبت به توزیع لنزهای رنگی بدون شماره در سطح داروخانه ها و عینک فروشی‌های سراسر کشور اقدام کرده است.

وی با اشاره به تفاوت نداشتن عوارض لنزهای تماسی شماره دار و بدون شماره و لنزهای تماسی رنگی و غیر رنگی اظهار داشت: عوارض لنزهای تماسی نرم که لنزهای رنگی هم جزو این گروه است، هیچ گونه ربطی به داشتن یا نداشتن شماره ندارد. حتی عوارض لنزهای رنگی به علت عبور اندک اکسیژن و وجود پیگمان (رنگ دانه) بیشتر از لنزهای با شماره است.

دکترزرین بخش گفت این اقدام خطر جدی برای نوجوانان و کسانی به شمار می رود که بدون مشاوره با چشم پزشک و افراد متخصص و بدون آموزش از این لنزها استفاده میکنند.

دکتر امین ا... نیک اقبالی، رئیس هیات مدیره انجمن چشم پزشکی ایران نیز در نامه ای خطاب به شرکت وارد کننده  تصریح کرد: این اقدام مغایر با رعایت اصول بهداشتی و درمانی است که می تواند به عوارضی همچون کوری و عفونت های مقاوم به درمان برای مصرف کنندگان منجر شود.

وی با تاکید بر لزوم تایید استفاده از لنزهای تماسی توسط چشم پزشک گفت: برای حفظ سلامت چشم ها می بایست، لنز ابتدا توسط چشم پزشک تایید شود، آنگاه با نظارت وی روی چشم فرد متقاضی گذاشته شده، مورد امتحان قرار گیرد.

دکتر نیک اقبالی افزود: پس از حصول اطمینان از سلامت و کیفیت لنز و مناسب بودن آن برای چشم فرد خواهان لنز و اطمینان از آموزش های لازم داده شده از سوی چشم پزشک و یقین از توانایی کاربرد آن توسط مصرف کننده، می تواند، لنز را در اختیار شخص متقاضی قرار دهد.

کد خبر 147008

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز