جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۱:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: هیئت بین المللی بررسی تغییرات آب و هوایی (IPCC) اعلام کرده تغییرات جوی که در سراسر جهان مشاهده می شود 'به احتمال خیلی زیاد' ناشی از عواملی است که بشر در آنها دست دارد.

به گزارش بی بی سی،درنخستین بخش گزارش سال 2007 IPCC که روز جمعه 2 فوریه در پاریس منتشر شد تاکید شده که منظور "آی پی سی سی" از "احتمال خیلی زیاد" رقمی بیش از 90 درصد است.

این نهاد علمی درحال نهایی کردن مواضع خود در مورد برخی مسائل کلیدی به خصوص پیش بینی ها درباره بالا آمدن سطح آب ها است که آنها را طی یک گزارش عمده منتشر خواهد کرد.

اما مطالعه تازه ای که شب پیش از انتشار گزارش نهایی فاش شد نشان می دهد که گزارش های قبلی این گروه احتمالا بیش از حد محافظه کارانه بوده است.

پژوهش های یک گروه بین المللی از دانشمندان نتیجه گیری می کند که افزایش دما و سطح دریاها به اندازه حداکثر پیش بینی شده در گزارش سال 2001 "آی پی سی سی" یا بالاتر از آن بوده است.

طبق الگوهای کامپیوتری که ذوب شدن یخ های قطبی در آن محاسبه نشده است، در قرن جاری سطح آبها تا نیم متر بالا خواهد آمد.

محاسبات دیگر احتمال ذوب شدن تدریجی صفحات بزرگ یخی قطب را در بر می گیرد. هنوز در انتخاب میان این دو الگو میان دانشمندان اتفاق نظر وجود ندارد.

درباره میزان گرمایش نیز هنوز حکمی قطعی صادر نشده، اما دانشمندان بر آنند که تا پایان قرن آب و هوای کره زمین از 2 تا 4.5 درصد افزایش خواهد داشت.

دانشمندانی که در نشستی در این زمینه در پاریس گرد آمده اند قصد دارند نتیجه داده های هزاران کار پژوهشی را درباره دانش دگرگونی های آب و هوایی منتشر کنند.

کنفرانس پاریس به دگرگونی های جوی، عوامل مؤثر در آنها و شیوه مقابله با آنها و همچنین نحوه کاستن از اثرات گازهای گلخانه ای می پردازد.

دولتمردان و دانشمندان و گروه های مدافع محیط زیست با توجهی فزاینده کنفرانس علمی را دنبال می کنند زیرا انتظار می رود به بسیاری پرسش ها و کنجکاوی ها پاسخ بگوید.

گروه برنامه محیط زیست وابسته به سازمان ملل متحد از نایروبی گفته است که گزارش کنفرانس باید به بسیاری گفتگوها درباره عوامل اصلی گرمایش زمین پایان دهد.

برخی از کارشناسان و دانشمندان نظر داده اند که گرمایش زمین در وقوع توفان ها و سیلاب های قوی سال های گذشته دخیل بوده است. در درستی این نظر همچنان اختلاف نظر وجود دارد، اما احتمال دارد که کنفرانس بررسی تغییرات آب و هوایی پاریس به آن اعتبار بیشتری بدهد.

کد خبر 14725

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز