علیرضا مختارپور دبیر و سخنگوی ستاد بزرگداشت سال پیامبر اعظم (ص) از ضرب سکه‌ای به مناسبت این سال خبر داد.

به گزارش ایرنا، مختارپور گفت : سکه سال پیامبر اعظم (ص) که یکی دیگر از مصوبه های اصلی ستاد بزرگداشت سال پیامبر اعظم (ص) بود ، با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همزمان با بیست و نهمین بهار انقلاب اسلامی ضرب شد.

وی اظهار داشت: ضرب سکه پیامبر اعظم (ص) در تجلیل از مقام نبی مکرم اسلام (ص) توسط کمیته اجرایی و پشتیبانی ستاد یادشده طراحی و پس از انجام بررسیهای مختلف به بانک مرکزی ارایه‌شد که این سازمان همانند دیگر نهادهای اجرایی برای بزرگداشت سال پیامبر اعظم (ص) اقدامهای لازم را به عمل آورد.

به‌گفته وی، این سکه روز دوشنبه آینده در آیین بیست و چهارمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی به اندیشمندان و پژوهشگران منتخب اعطا خواهد شد.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فناوری پیشرفته بکار گرفته شده در ضرب این سکه، تصریح کرد: سکه سال پیامبر اعظم (ص) دارای ‪ ۸/۱۳۶‬گرم وزن، ‪ ۲۲/۲‬میلیمتر قطر با عیار ‪ ۹۰۰‬در ‪ ۱۰۰۰‬بوده و ارزش ریالی آن برابر با یک سکه تمام بهار آزادی است.

وی افزود: روی سکه عبارت "محمد رسول‌الله" با زمینه براق حک و در زیر آن عبارت "سال پیامبر اعظم (ص)" به همراه تاریخ امسال (‪ (۱۳۸۵‬درج شده است.

مختارپور گفت: در پشت این سکه نیز کلمه "محمد (ص)" به صورت براق در مرکز سکه و با زمینه و طرح مات حک شده و ‪ ۱۲‬گل که مبین ‪ ۱۲‬امام است، در اطراف کلمه محمد (ص) می‌درخشد.

معاون تولید سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی نیز گفت: تکنیک پیشرفته بکارگرفته شده برای ضرب سکه سال پیامبر اعظم (ص) نخستین بار است که در کشور استفاده می‌شود و به سادگی قابل جعل نیست.

مجید والی افزود: برای تولید این سکه یادبود، دستگاه پرس پیشرفته ضرب که مخصوص تولید فلزات گرانبهاست، راه‌اندازی شد و به عبارتی یکی از ویژگی های این سکه، تغییرات تکنیکی نسبت به دیگر تولیدات بانک مرکزی است.

وی اظهار داشت: در یک طرف این سکه تکنیک جدید با نقشهای برجسته و به عبارتی مثبت و منفی (گود) به کار گرفته شد و این نسخه‌ای بوده که در تولیدات کشورمان تاکنون وجود نداشته است و کمتر کشورهایی از این تکنیک استفاده کرده‌اند.

به گفته والی، از خصوصیات دیگر این تکنیک افزایش کیفیت تولید است به گونه‌ای که امکان جعل آن به سادگی ممکن نیست.

وی افزود: ضرب سکه پیامبراعظم(ص)هشتم‌بهمن ماه امسال آغاز و در دوازدهم بهمن ماه نیز به اتمام رسید.

وی در پایان‌از تمام دست‌اندرکاران بویژه تهیه‌کنندگان طرح، سازندگان قالب مربوطه و تمام کارکنان ضرابخانه که در تولید و ضرب سکه سال پیامبر اعظم (ص) همکاری کرده‌اند، قدردانی کرد.

کد خبر 14752

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز