همشهری‌آنلاین: مدتی است که بازار تبلت داغ شده است. نگاهی به هفت تبلت:

تبلت
  • Asus EEE Pad Transformer

ایسوس با سیاست متفاوتی وارد بازار تبلت شد. ایسوس تلاش کرد تمام تخم مرغ‌هایش را در یک سبد نگذارد و با معرفی چهار تبلت به جدید به بازار، شانس خودش را برای جلب نظر کاربران بالا ببرد. Slider، Pad Memo، Slate و Transformer اعضای تیم تبلت‌های ایسوس هستند که هر کدام با داشتن ویژگی‌هایی خاص خودشان سعی کرده‌اند نیازها و سلیقه‌های گروهی از کاربران را هدف قرار بدهند.

اینکه آیا نتیجه این سیاست اسوس منجر به فروش بیشتر خواهد شد یا نتیجه آن تنها سردرگمی بیشتر مخاطبان خواهد بود، باید مدتی صبر کرد و دید. به هر حال رقیب اصلی، یعنی اپل، تا کنون با سیاست ارائه تنها یک تبلت در هر زمان، بسیار موفق‌تر عمل کرده است.

ما هم در رقابت این شماره تبلت ترنسفورمر ایسوس را وارد میدان رقابت کرده‌ایم تا عملکرد و ویژگی‌های آن را در کنار رقیبان اصلی بررسی کنیم. سیستم عامل این تبلت اندروید 3.0 بود که اخیرا به نسخه 3.1 ارتقا پیدا کرده است.

Asus-EEE-Pad-Transformer

در نسخه 3.1 مشکل فونت فارسی آن نصفه و نیمه حل شده و کاربران ایرانی می‌توانند صفحات فارسی را در آن بخوانند، اما هنوز قادر نیستند با این تبلت تایپ فارسی بکنند. مشکلی که قرار است به زودی رفع شود.

از نظر ویژگی‌های فنی باید بگوییم که این تبلت یکی از بهترین‌های بازار است. صفحه نمایش 10.1 اینچی، رزولوشن 1280 در 800، سیستم منحصر به فرد باتری که می‌تواند تا 16 ساعت دوام بیاورد و مهم‌تر از همه کی‌بورد جدا شونده این تبلت ویژگی‌هایی هستند که می‌توانند هر خریداری را راضی کند.

این تبلت با توجه به کی‌بورد جدا شونده‌اش، می‌‌تواند به شکل یک نت‌بوک هم در بیاید. بنابراین با خریدن آن یک نت‌بوک-تبلت اندرویدی خواهید داشت. پردازنده این تبلت هم یک پردازنده تگرا 2 یک گیگاهرتزی است: پردازنده‌ معمول تبلت‌های امروزی.

ویژگی‌های فنی:
  1. وزن: 680 گرم
  2. ضخامت: 13 میلیمتر
  3. سیستم عامل: Android 3.0
  4. فرکانس پردازنده: 1GH
  5. رم: 1 GB
  6. اندازه صفحه نمایش: 10.1 اینچ
  7. رزولوشن صفحه نمایش: 1280 × 800
  8. اتصال‌ها: Wi-Fi، USB، HDMI، Bluetooth، SD card
  9. حافظه داخلی: 16/32 GB
  10. باتری: 9.5 ساعت، 16 ساعت با کی‌بورد
  11. دوربین پشتی: 5-meg/ 720p
  12. دوربین جلویی: 1.3-meg

 

  • Samsung Galaxy Tab 10.1

از زمانی که اپل آی‌پد را به دنیای دیجیتال معرفی کرد، بیش از یک سال می‌گذرد. اما هنوز هیچ رقیبی به طور جدی این تبلت را تهدید نمی‌کند. کمپانی‌های رقیب از طرفی با مطالعه دقیق اولین نسل آی‌پد و از طرف دیگر با بررسی نقاط ضعف این محصول، تلاش کردن محصولات خودشان را طراحی و تولید کنند. در راس‌ این‌ها گوگل نسخه‌ای از سیستم عامل اندروید را برای تبلت ویرایش و معرفی کرد.

Galaxy tab 10.1

اندرویدی که Honeycomb نام گرفت و طعم شیرینش وارد دنیای تبلت شد. با این وجود تمام رقبا نواقصی داشتند که باعث شده که آنها تا کنون در این میدان همچنان عقب‌تر از اپل و ستاره‌اش آی‌پد، باشند.

تا کنون تنها رقیبی که به طور جدی توجه خریداران را جلب کرده، سامسونگ و تیم کهکشانی‌اش است. به خصوص گلکسی تب 10.1 که در رینگ رقابت این شماره قرارش داده‌ایم.

البته شکایت‌های اپل علیه این کمپانی باعث شده که در برخی از کشورهای اروپایی فروش گلکسی تب متوقف شود. اما باید این تبلت را نزدیک‌ترین رقیب آی‌پد به شمار بیاوریم. آنچه باعث شده دادگا‌ه‌های اروپایی علیه این محصول رای بدهند، شکل ظاهری آن است که بسیار شبیه آی‌پد طراحی شده.

جالب اینکه این تبلت از آی‌پد 2 سبک‌تر و نازک‌تر است. وزن این تبلت 10.1 اینچی 565 گرم است و ضخامت آن تنها 8.6 میلی‌متر. یعنی یک میلی‌متر کمتر از آی‌پد 2. باتری آن هم می‌تواند تا 9 ساعت دوام بیاورد.

رزولوشن صفحه نمایش این تبلت 1200 x 800 است و کیفیت نمایش رنگ آن هم بسیار عالی است. این یعنی تجربه بسیار خوبی از تماشای تصویر در این تبلت خواهید داشت.

پردازنده این تبلت هم یک تگرا 2 یک گیگابایتی، همان پردازنده استاندارد تبلت‌های موجود است. در چرخیدن عکس و بالا و اسکرول کردن منوهای طولانی، این تبلت کمی با تاخیر عمل می‌کند که در واقع به خاطر سیستم عامل اندروید است و تمام گجت‌های اندرویدی این مشکل جزئی را دارند. اما اگر خریدار باشید، این مشکل به چشمتان نخواهد آمد.

ویژگی‌های فنی:

  1. وزن: 565 گرم
  2. ضخامت: 8.6 میلی‌متر
  3. سیستم عامل: Android 3.0
  4. فرکانس پردازنده: 1GH
  5. رم: 1 GB
  6. اندازه صفحه نمایش: 10.1 اینچ
  7. رزولوشن صفحه نمایش: 1280 × 800
  8. اتصال‌ها: Wi-Fi، USB، Bluetooth
  9. حافظه داخلی: 16/32/64 GB
  10. باتری: 9 ساعت
  11. دوربین پشتی: 3-meg/ 720p
  12. دوربین جلویی: 2-meg
  • LG Optimus Pad

تبلت ال‌جی اپتیموس یک تبلت اندرویدی با صفحه نمایش 8.9 اینچی است. اندازه صفحه نمایش آن کوچک‌تر از صفحه نمایش 9.7 اینچی آی‌پد 2 است، اما با وجود این ضخامت این تبلت بیشتر از آی‌پد 2 است.

البته ضخامت 12.7 اینچی ال‌جی اپتیموس، آن را در رده باریک‌ترین تبلت‌های بازار قرار می‌دهد. همان‌طور که اشاره کردیم با این تبلت می‌توانید طعم اندروید هانی‌کام را تجربه کنید.

اما چیزی که این تبلت را در میان تبلت‌های دیگر بازار منحصر به فرد کرده، دوربین‌های دوقلوی 5 مگاپیکسلی‌اش است که می‌توانید به کمک این دوربین‌ها عکس‌ و فیلم سه‌بعدی بگیرید.

LG Optimus Pad

فیلمی که این تبلت به شما ارائه می‌کند، ویدئویی است با کیفیت 720p. ال‌جی با ارائه تبلت و اسمارت‌فون با صفحه‌ سه‌بعدی بدون نیاز به عینک، پیش قراول گجت‌های کوچک سه‌بعدی است و خواسته با ارائه چنین امکانی در یک صفحه نمایش کوچک، جای منحصر به فردی در بازار برای خودش باز کند.

اما گذشته از این ویژگی، سایر قابلیت‌ها و امکانات این تبلت، قابلیت‌هایی معمولی به شمار می‌رود. طراحی آن هم در برابر طراحی ظریف آی‌پد، کمی زمخت به نظر می‌رسد. البته نباید رزولوشن صفحه نمایش این تبلت را نادیده بگیریم.

رزولوشن ال‌جی اپتیموس پد 1280 x 768 است و در مقایسه با آی‌پد متراکم‌تر است. بنابراین انتظار می‌رود تصویری که در صفحه نمایش این تبلت می‌بینید، کیفیت بالاتری داشته باشد.

اپتیموس پد طوری طراحی شده است که بتوان آن را در یک دست به راحتی نگه داشت. عرض این تبلت 150 میلی‌متر است. وزن 621 گرمی آن هم باعث می‌شود نگه داشتن آن با یک دست خسته کننده نباشد.

پردازنده این تبلت تگرا 2 با فرکانس یک گیگاهرتز است. در واقع این پردازنده دیگر تبدیل به پردازنده استاندارد تبلت‌های امروزی شده است. با این پردازنده می‌توانید به راحتی در بین منوها و نرم‌افزارهای اندروید هانی‌کام چرخ بزنید و لذت ببرید.

ویژگی‌های فنی:

  1. وزن: 621 گرم
  2. ضخامت: 12.7 گرم
  3. سیستم عامل: Android 3.0
  4. فرکانس پردازنده: 1GH
  5. رم: 1 GB
  6. اندازه صفحه نمایش: 8.9 اینچ
  7. رزولوشن صفحه نمایش: 1280 × 768
  8. اتصال‌ها: Wi-Fi، microUSB، HDMI، Bluetooth
  9. حافظه داخلی: 32 GB
  10. باتری: 9 ساعت
  11. دوربین پشتی: 3D-2D 5-meg/ 3D 720p-2D 1080p
  12. دوربین جلویی: 2-meg
  • RIM Blackberry Playbook

بلک‌بری با گوشی‌های موبایلی که پاسخ‌گوی نیازهای مدیران پرمشغله است، شناخته می‎‌شود. این کمپانی برای آنکه از میدان رقابت تبلت عقب نماند، پلی‌بوک را معرفی کرد. این تبلت 7 اینچی، تبلتی با قد و قواره کوچک به شمار می‌رود که می‌توانید آن را به راحتی در دست نگه دارید.

این تبلت، مانند موبایل‌ها و اسمارت‌فون‌های بلک‌بری، قابلیت‌هایی برای مدیران پر مشغله دارد همچنین با داشتن نرم‌افزارهای مولتی‌مدیا و بازی‌های دوست داشتنی، خریداران معمولی را هم هدف قرار داده است.

البته کارشناسان معتقدند این تبلت برای آنکه در بازار فروش خوبی را تجربه کند، می‌بایست تنها روی یک گروه از کاربران تمرکز می‌کرد و نیازهای یکی از این دو گروه را به طور کامل پوشش می‌داد.

RIM Blackberry Playbook

سیستم عامل پلی‌بوک سیستم عامل انحصاری RIM است که نسخه‌ای از آن برای قرار گرفتن روی این تبلت ویرایش شده است. البته این سیستم عامل بسیار خوب کار می‌کند، اما به نظر نمی‌رسد این سیستم عامل، با توجه به محدودیت سرویس‌ RIM در ایران، در بین کاربران ایرانی طرفداران زیادی داشته باشد.

رزولوشن صفحه نمایش این تبلت 1024 × 600 است. این صفحه نمایش فایل‌های ویدئویی HD را با کیفیت خوبی نمایش می‌دهد، اما فونت‌ها را به زیبایی و ظرافت آی‌پد 2 نمایش نمی‌دهد. پردازنده این تبلت Cortex-A9 یک گیگاهرتزی است.

با وجود این پردازنده سریع پرفورمنس کلی آن به خوبی پرفورمنس آی‌پد 2 نیست. دوربین این تبلت عکس‌هایی با کیفیت 5 مگاپیکسل می‌گیرد و کیفیت فیلم آن هم Full HD 1080p است.

کیفیت فیلمی هم که این تبلت ارائه می‌کند، برای یک تبلت معمولی موجود در بازار، کیفیتی قابل قبول است. سیستم عامل این تبلت سیستم Android Player دارد و می‌تواند نرم‌افزارهای اندرویدی را که در فروشگاه بلک‌بری موجود است، اجرا کند. وزن این تبلت 7 اینچی 425 گرم است و باتری آن می‌تواند تا 10 ساعت شارژ نگه دارد.

ویژگی‌های فنی:

  1. وزن: 425 گرم
  2. ضخامت: 10 میلیمتر
  3. سیستم عامل: Blackberry QNX
  4. فرکانس پردازنده: 1GH
  5. رم: 1 GB
  6. اندازه صفحه نمایش: 7 اینچ
  7. رزولوشن صفحه نمایش: 1024 x 600
  8. اتصال‌ها: Wi-Fi، Bluetooth
  9. حافظه داخلی: 16/32 GB
  10. باتری: 10 ساعت
  11. دوربین پشتی: 5-meg/ 1080p
  12. دوربین جلویی: 3-meg
  • HP TouchPad

شاید صحبت کردن در مورد تبلتی که اخیرا از خط تولید hp خارج شده در رقابت این شماره کمی عجیب به نظر برسد، اما بیایید نگاهی به مشخصات آن بیندازیم و سعی کنیم بفهمیم که چرا چنین تبلتی ناگهان از لیست تولیدات hp حذف شده است.

ماه گذشته بود که hp اعلام کرد دیگر به تولید تاچ‌پد ادامه نخواهد داد و از Web OS که سیستم عامل اختصاصی hp برای این تبلت بود، پشتیبانی نخواهد کرد. حالا بیایید نگاهی به ویژگی‌ها و مشخصات فنی این تبلت بیندازیم. صفحه نمایش این تبلت 7/9 اینچ و رزولوشن آن 1024 × 768 پیکسل است.

وزن آن هم 730 گرم است. یعنی ابعادی به وزن و اندازه‌های تبلت‌های دیگر. پردازنده این تبلت کوالکام 2/1 گیگاهرتزی و حافظه رم آن یک گیگابایت است. این تبلت مدل‌های 16 و 32 گیگابایتی دارد.

HP TouchPad

همان طور که می‌بینید اینها مشخصات فنی یک تبلت معمولی موجود در بازار است که از نظر مشخصات فنی از آی‌پد 2 قوی‌تر است. تنها تفاوت اساسی این تبلت با تبلت‌های دیگر این بود که سیستم عامل آن Web OS بود.

سیستم عاملی که hp اختصاصا برای تبلت‌های خودش طراحی کرده بود. البته در مورد تبلت‌های اندرویدی هم اوضاع چندان خوب نیست. با وجود آنکه اسمارت‌فون‌های اندرویدی توانسته‌اند خودشان را در بازار جا بیندازند و فروش ده‌ها میلیونی داشته باشند، اما تبلت‌های اندرویدی به هیچ وجه به چنین موفقیتی دست نیافتند و به جز گلکسی تب سامسونگ، تبلت‌های دیگر اندرویدی، فروش خوبی را در بازار تجربه نکرده‌اند.

شاید مهم‌ترین دلیل موفقیت آی‌پد، تعداد اپ‌ها و پشتیبانی نرم‌افزاری مناسب اپل باشد. البته نباید ظرافت، زیبایی و استحکام آی‌پد 2 را هم نادیده بگیریم. به هر حال به نظر می‌رسد دور جدیدی از رقابت در بازار تبلت در حال آغاز شدن است. رقبا نقاط ضعف‌شان را فهمیده‌اند و خودشان را برای سال آینده آماده می‌کنند.

ویژگی‌های فنی:

  1. وزن: 730
  2. ضخامت: 15 میلی‌متر
  3. ده ویژگی:
  4. سیستم عامل: HP Web OS 3.0
  5. فرکانس پردازنده: 1.2 GH
  6. رم: 1 GB
  7. اندازه صفحه نمایش: 9.7 اینچ
  8. رزولوشن صفحه نمایش: 1024 x 768
  9. اتصال‌ها: Wi-Fi، USB، Bluetooth
  10. حافظه داخلی: 16/32 GB
  11. باتری: 8 ساعت
  12. دوربین پشتی: ندارد
  13. دوربین جلویی: 1.3-meg
  • HTC Flyer

در حالی که اکثر تولید کنندگان با عجله در حال طراحی و تولید تبلت‌های ده اینچی برای رقابت با آی‌پد 2 هستند، htc با رویکرد دیگری وارد شده است. تبلت Flyer یک تبلت کوچک هفت اینچی است که با سیستم عامل آن اندروید 2.3 ارائه می‌شود.

ظاهر این تبلت شبیه گلکسی تب 7 اینچی سامسونگ است که در سال 2010 معرفی کرد. اما htc Flyer ویژگی‌هایی دارد که ممکن است در نگاه اول متوجه آن نشوید.

پردازنده این تبلت کوالکام 5.1 گیگاهرتزی است و حافظه رم آن هم یک گیگابایت. در حالی که پردازنده گلکسی تب 7 یک گیگاهرتز و حافظه رم آن هم 512 مگابایت است. بنابراین طبیعی است که از نظر پرفورمنس باید از Flyer انتظار بیشتری داشته باشیم.
رزولوشن صفحه نمایش این تبلت 1024×600 پیکسل است. htc Flyer یک دوربین در جلو و یک دوربین هم در عقب دارد. دوربین جلویی فلایر 1.3 مگاپیکسلی و دوربین عقب آن 5 مگاپیکسلی است.

البته اگر بخواهید از دوربین جلویی این تبلت برای گفت‌وگوی ویدئویی استفاده کنید، نرم‌افزاری برای این کار در روی این تبلت پیدا نمی‌کنید. پس باید یک نرم‌افزار مناسب روی این تبلت نصب کنید.

HTC Flyer

مهم‌ترین تفاوت این تبلت با تبلت‌های دیگر قلم مخصوص این تبلت است. استفاده از این قلم، کار با بسیاری از داکیومنت‌ها و کتاب‌های الکترونیکی، جدول‌ها، نمودارها و ... را بسیار آسان می‌کند.

بنابراین کسانی که با چنین فایل‌هایی زیاد سر و کار دارند، این تبلت انتخاب خوبی می‌تواند باشد. البته این قلم مخصوص همراه تبلت فروخته نمی‌شود و آن را باید به صورت جداگانه بخرید.

برای خریدن آن هم باید 80 دلار اضافه بپردازید. اما از نظر پرفورمنس کلی باید بگوییم که این تبلت با توجه به پردازنده قوی‌ای که دارد، دارای پرفورمنس مناسبی است. کیفیت صفحه نمایش آن هم بسیار عالی است و روی هم رفته کار کردن با آن لذت‌بخش است.‏

ویژگی‌های فنی:

  1. وزن: 420
  2. ضخامت: 13 میلی‌متر
  3. سیستم عامل: Android 2.3
  4. فرکانس پردازنده: 1.5 GH
  5. رم: 1 GB
  6. اندازه صفحه نمایش: 7 اینچ
  7. رزولوشن صفحه نمایش: 1024 x 600
  8. اتصال‌ها: Wi-Fi، USB، Bluetooth
  9. حافظه داخلی: 32 GB
  10. باتری: 8 ساعت
  11. دوربین پشتی: 5-meg/ 720p
  12. دوربین جلویی: 1.3-meg
  • Apple iPad 2

با وجود جنجالی که بازار تبلت را فرا گرفته، آی‌پد 2 هنوز پیشتاز است. چه از نظر میزان فروش در بازارهای جهانی و چه از نظر کیفیت و محبوبیت. از نظر ضخامت هنوز هیچ رقیبی نتوانسته این تبلت را شکست دهد و آی‌پد 2 با ضخامت 8/8 میلی‌متر، هنوز پیشتاز است.

وزن آن هم تنها 613 گرم است و بین تبلت‌هایی با اندازه صفحه نمایش حدود 10 اینچ، سبک‌ترین تبلت است. اندازه دقیق صفحه نمایش آی‌پد 2، 9.7 اینچ است و رزولوشن آن 1024×768. عکس‌ها و ویدئوهایی که در صفحه نمایش این تبلت می‌توانید ببینید، به جرات در بین تبلت‌های دیگر بالاترین کیفیت را دارد.

ویدئوهای HD در صفحه نمایش این تبلت با جزئیات بسیار دقیق، کنتراست مناسب و طبیعی‌ترین رنگ دیده می‌شوند. این ویژگی‌های سخت‌‎افزاری در کنار گستره وسیع نرم‌افزارهایی که برای آی‌پد طراحی شده‌اند، باعث شده تا کاربران ضعف‌هایی مثل نداشتن پورت USB و پشتیبانی نکردن از فلش را فراموش کنند و به این تبلت به عنوان گزینه اصلی برای خرید نگاه کنند.

Apple iPad 2

رقیبان جدی‌تری مانند گلکسی تب سامسونگ هم که تحت پیگرد قانونی قرار دارند و در بعضی کشورها فروش آنها ممنوع اعلام شده است! وقتی هم که بخواهید این تبلت را بخرید با گزینه‌های 16، 32 و 64 گیگابایتی روبه‌رو هستید و از طرفی می‌توانید بین ورژن 3G و ورژن معمولی آن انتخاب کنید.

البته در ایران بهتر است همان نسخه معمولی آی‌پد 2 با میزان حافظه دلخواهتان را بخرید و بابت امکان 3G آن پولی نپردازید! همان طور که اشاره کردیم نداشتن پورت USB و پشتیبانی نکردن از فایل فلش نقاط ضعف اساسی این تبلت هستند.

اما نقطه ضعف دیگر آی‌پد 2- که شاید آن‌قدرها هم نقطه ضعف به شمار نرود- دوربین عقبی معمولی آن است. اما دوربین جلویی آی‌پد 2 به راحتی نیاز شما را بر طرف می‌‎کند و می‌توانید به کمک این دوربین و اپ اسکایپ یک گفت‌وگوی ویدئویی با کیفیت مناسب داشته باشید.

ویژگی‌های فنی:

  1. وزن: 600 گرم
  2. ضخامت: 8.7 میلی‌متر
  3. سیستم عامل: iOS 4.3
  4. فرکانس پردازنده: 1GH
  5. رم: 512 MB
  6. اندازه صفحه نمایش: 9.7 اینچ
  7. رزولوشن صفحه نمایش: 1024 x 768
  8. اتصال‌ها: Wi-Fi، microUSB، HDMI، Bluetooth
  9. حافظه داخلی: 16/32/64 GB
  10. باتری: 10 ساعت
  11. دوربین پشتی: 720p

همشهری دیجیتال

کد خبر 147558
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز