همشهری‌آنلاین: 23 مهرماه همرمان با روز جهانی نابینایان (عصای سفید)، طی مراسمی با حضور برخی از مسئولین و صاحب نظران، از کتاب «مناسب سازی شهری برای نابینایان و کم بینایان» رونمایی خواهد شد.

white Walking stick

به گزارش «همشهری معماری» این مراسم روز شنبه مصادف با روز جهانی نابینایان (عصای سفید) در سالن اجتماعات ستاد هماهنگی و اجرایی شورایاری‌های شورای اسلامی شهر تهران برگزار می‌شود.

در این مراسم آقایان احمد سعیدنیا، مجتبی طالقانی، علی نوذرپور و احمد مسجد جامعی به عنوان سخنران حضور خواهند داشت. همچنین نویسندگان کتاب آقایان نوید سعیدی رضوانی و حمیدرضا دانش‌پور توضیحاتی درباره اثر خود به شرکت‌کنندگان در این مراسم ارائه خواهند کرد.

مراسم رونمایی از ساعت 3 الی 5 بعدازظهر به آدرس تهران، خیابان فیاض بخش، پارک شهر، سالن اجتماعات ستاد هماهنگی و اجرایی شورایاری های شورای اسلامی شهر تهران برگزار خواهد شد.

در مقدمه‌ای که به قلم نویسندگان نوشته شده، آمده است که «شبکه ارتباطی در هر شهر ،عامل ارتباطی تمامی فضاهای شهری است وپیاده رو جزء اصلی شبکه معابر شهری وکارکردهای اصلی آن دسترسی،خرید،مکث و توقف،پیاده روی وتفریح می باشد. در هر شهر باید برای تمامی اقشار جامعه امکانات لازم برای رفاه و پیشرفت فراهم باشد.

افراد معلول نیز از این قاعده مستثنی نیستند و محیط شهری باید به گونه ای طراحی و مناسب سازی گردد تا ایشان بتوانند براحتی از آن استفاده نمایند.از سوی دیگرباید توجه داشت که تعدادی از معلولین را نابینایان تشکیل می دهند و تعدادنابینایان و کم بینایان در ایران حدود 550000 می باشد.

بنابرین با مناسب سازی شهر و به خصوص معابر و پیاده روها برای فرد نابینا، بسیاری از مشکلات این قشر از جامعه حل می گردد.در ایران در سال های اخیر اقداماتی در جهت بهبود وضعیت معابر پیاده وتوجه به مسیر حرکتی نابینایان توسط شهرداری ها صورت پذیرفته و تقریبا در تمامی خیابان های اصلی و بسیاری از پارک ها، مسیری جهت عبور نابینایان در نظر گرفته شده است امااین اقدامات متاسفانه اقدامات کاملی نبوده و از لحاظ فنی با مشکلات زیادی روبرو هستند.

در راستای این مشکلات و در جهت حل آن، پژوهشی توسط دکتر نوید سعیدی رضوانی و مهندس خمیدرضا دانش پور صورت پذیرفته است که به تازگی به صورت کتابی تحت همین عنوان، مناسب سازی محیط شهری برای نابینایان و کم بینایان، توسط جامعه مهندسان شهرساز ایران با همکاری انتشارات آیندگان، منتشر شده است.»

کد خبر 147714
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز