گروه بورس: تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد میزان بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری نسبت به بازده کل بورس تهران در طول یک سال گذشته 11‌درصد کمتر است.

بورس

به گزارش همشهری، بیش از 2‌سال از زمان راه‌اندازی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه می‌گذرد و در این مدت تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری روز به روز افزایش یافته است. این صندوق‌ها به سرمایه‌گذاران تازه وارد و غیرحرفه‌ای این امکان را می‌دهد تا در بازار سرمایه به‌صورت غیرمستقیم سرمایه‌گذاری کنند.

در واقع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مجموعه‌ای از سهام هستند که در قالب یک واحد یا اصطلاحا یونیت به سهامداران فروخته می‌شوند. مدیران این صندوق که مجموعه‌ای از سبد سهام را مدیریت می‌کنند، تلاش می‌کنند تا بازده بیشتری نسب به رقبای خود به دست بیاورند اما اطلاعات جدید نشان می‌دهد که بازده سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طول یک‌سال گذشته کمتر از میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران بوده است.

اطلاعات جدید نشان می‌دهد میانگین بازده کل بورس تهران که براساس نوسان شاخص بورس محاسبه می‌شود در یک سال گذشته 42.6 درصد بوده در حالی که میانگین بازده کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری 11‌درصد کمتر یعنی 31.5 درصد بوده است اما عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دوره 6‌ماهه امیدوار‌کننده است و 5‌دهم درصد بیش از میانگین بازده کل بازار است اما در عین حال در دوره 3‌ماهه سپری شده باز‌هم عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری نسبت به شاخص بورس تهران پایین‌تر است در حالی که میانگین بازده شاخص بورس در طول 3‌ماه گذشته 8‌درصد بوده است، میانگین بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری 6‌درصد ثبت شده است. همچنین در طول 6‌ماه گذشته 23‌صندوق سرمایه‌گذاری با عملکرد منفی به کار خود پایان دادند و سرمایه گذاران این 23‌صندوق، به‌طور میانگین از یک تا 28‌درصد ضرر کرده‌اند.

عملکرد متفاوت صندوق‌های شاخصی

نکته قابل توجه مربوط به عملکرد صندوق‌های شاخصی است. صندوق‌های شاخصی با این هدف طراحی شده‌اند که بتوانند براساس محاسبه یک فرمول مشخص، بازده متناسب با میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس یا اصطلاحا بازده متناسب با شاخص به دست آورند اما اطلاعات جدید نشان می‌دهد میانگین بازده صندوق‌های شاخصی تفاوت آشکاری با مقدار شاخص دارد؛

به‌طوری که میانگین بازده سرمایه‌گذاری در صندوق شاخصی کار‌آفرین به‌عنوان نخستین صندوق شاخصی فعال در بازار سرمایه در طول دوره‌های 3 و 6‌ماهه به ترتیب 5 و یک‌دهم درصد بوده است در حالی که در همین دوره میانگین بازده شاخص بورس تهران 8 و 3.4 درصد  بوده که نشان از تفاوت آشکار میان بازده سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها با شاخص دارد.

کد خبر 147765
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز