گروه اجتماعی- مینا شهنی: بازنشستگان مطالبات حاصل از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری را از دولت طلب دارند.

بازنشستگی

قانون مدیریت خدمات کشوری در مهرماه سال1386 ابلاغ شد اما سازمان بازنشستگی کشوری از یک‌سال بعد آن‌را اجرا کرد؛ ‌بنابراین فاصله یک ساله‌ای که برخلاف قانون تاخیر ایجاد شد، مطالباتی را برای بازنشستگان به‌وجود آورد.امسال با اینکه 4 سال از ابلاغ و اجرای این قانون گذشته هنوز صندوق بازنشستگی کشوری برای پرداخت مطالبات بازنشستگان اقدام نکرده است.

اعتراض بازنشستگان و تکرار خواسته‌شان با گذشت 4‌سال هنوز اثر بخش واقع نشده و آنها همچنان از دولت طلبکارند.
یکی از بازنشستگان در این باره گفت: این پول بعد از 4‌سال هنوز به دست ما نرسیده و هیچ تاریخی هم از سوی مسئولان ارائه نشده است اما باید به این نکته توجه داشت که وقتی 4‌سال گذشته، ارزش پول به‌خودی خود کاهش پیدا می‌کند، مبلغی که صندوق بازنشستگی کشوری می‌بایست به ما پرداخت می‌کرد روز به روز دارد آب می‌رود.

در ماده126 قانون مدیریت خدمات کشوری آمده است: بار مالی هر نوع افزایش یکباره حقوق و مزایای کارمندان و بازنشستگان موضوع این قانون از طریق واگذاری سهام دولتی در بنگاه‌های اقتصادی قابل عرضه در بورس و همچنین اعمال پلکانی افزایش سنواتی در حد بودجه مصوب سالانه و حداکثر در طول مدت اجرای آزمایشی (5‌سال) این قانون تأمین می‌شود.

این قانون 4‌سال از مدت آزمایشی اجرا را پشت سر گذاشته است با این‌حال یکی از تکالیف مهمی که بر عهده دولت گذاشته‌شده عملی نشده و گروهی از بازنشستگان با مشکلات ناشی از اجرای قانون روبه‌رو شده‌اند.

سهام کجا؟

ایراندخت عطاریان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، پارسال گفته بود: مطالبات بازنشستگان بابت قانون خدمات کشوری از تاریخ 8 مهرماه سال‌86 به‌مدت یک‌سال براساس قانون و مصوبه هیأت‌وزیران پرداخت خواهد شد با توجه به اینکه در قانون خدمات کشوری قید شده است که این مطالبات حتما باید براساس سهام باشد و مصوبه هیأت وزیران در 7‌خردادماه سال87 نیز نحوه پرداخت را مشخص کرده است.

به گفته عطاریان، سهام مشخص‌شده می‌بایست تا آخر سال گذشته به دست بازنشستگان می‌رسید اما با گذشت 6‌ماه از سال جدید با به‌وجود آمدن مشکلاتی بر سر‌راه این واگذاری کار به سرانجام نرسید. گفته می‌شود که سازمان خصوصی‌سازی‌ همکاری لازم را با صندوق بازنشستگی انجام نداده است و همین موضوع سبب‌شده تا این کار با تاخیر روبه‌رو شود. سازمان خصوصی‌سازی‌ اما هنوز هیچ توضیحی دراین‌باره ارائه نکرده است که این سهام مشخص شده و اصلا آیا سهامی در نظر گرفته شده یا نه!

اعتراض بازنشستگان

بازنشستگان نسبت به دریافت سهام اعتراض دارند. آنها معمولا با این دلیل که ممکن است سهام واگذار شده ارزش ریالی مناسبی در بازار نداشته باشد یا اینکه ناگهان سهام یک شرکت یا کارخانه در بازار زیاد شده و ارزش سهام سقوط کند، خواستار فروش سهام از سوی دولت و دریافت پول نقد هستند. این در حالی است که قانون تصریح کرده که به جای پرداخت پول نقد سهام واگذار شود.

ارزش پول بازنشستگان روز‌به‌روز کاهش می‌یابد ازسوی دیگر ممکن است در این میان گروهی از بازنشستگان از دنیا رفته‌باشند؛ بنابراین کلاف مطالبات روز به روز به هم پیچیده‌تر می‌شود. سازمان بازنشستگی کشوری هنوز برای پرداخت بازنشستگان فوت شده پیش از سال1379 که پاداش پایان خدمت دریافت نکرده بودند، نسخه‌ای نپیچیده و به‌نظر می‌رسد که گروهی از بازنشستگان طلبکار قانون مدیریت خدمات کشوری نیز به گروه پیشین اضافه شوند.

کد خبر 147858
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز