گروه شهری- محمد باریکانی: قوانین حقوقی زمانی که از بازدارندگی جرم سخن می‌گویند، پلیس راهنمایی و رانندگی را نمونه واقعی بازدارندگی از ارتکاب جرم معرفی می‌کنند.

محدوده طرح ترافیک

  در این تعریف، راننده متخلف حتی درصورت تمایل به ارتکاب جرائم رانندگی با مشاهده مامور راهنمایی و رانندگی از ارتکاب جرم خودداری می‌کند چون می‌داند که درصورت ارتکاب جرم منافع اقتصادی او با صدور برگه جریمه به خطر می‌افتد.تازه‌ترین تصاویر منتشر شده از خیابان‌های شهر بیانگر آن است که رانندگان متخلف همچنان جلوتر از پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تازند و هوشمندسازی پلیس راهنمایی و رانندگی با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و نصب دوربین‌های هوشمند نیز نتوانسته است رانندگان متخلف را به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی مجاب کند.

یکی از خبرنگاران همشهری در حضور خود در اطراف پل چوبی در خیابان انقلاب تهران مواردی را ثبت کرده است که به موجب آن رانندگان متخلف در گریز از قوانین راهنمایی و رانندگی و ورود به محدوده طرح ترافیک با فرار از مقابل دوربین‌های ثبت تخلف نصب شده در اطراف پل چوبی اقداماتی مغایر رفتار شهروندی از خود بروز می‌دهند.

خبرنگار همشهری می‌گوید: صحنه‌های جالبی دیدم که برایم غیرمنتظره بود. ابتدا یک خودروی زانتیا ایستاد و راننده پیاده شد و صندوق عقب را بالا زد و بعد سوار شد و با همان حالت ادامه مسیر داد. به فاصله چند دقیقه خودروی دیگری ایستاد و راننده آن نیز صندوق عقب خودرو را بالا زد و ادامه مسیر داد. سومی که یک راننده دوو سی یلو بود پیاده شد و پارچه‌ای که معمولا برای تمیز کردن خودرو از آن استفاده می‌شود را با فشار زیر سپر قرار داد، طوری که نیمی از پلاک دیده نشود.براساس مشاهدات خبرنگار همشهری، چسباندن روزنامه خیس روی پلاک خودرو به‌منظور فرار از مقابل دوربین‌های ثبت تخلف نصب شده در محدوده طرح ترافیک و پنهان کردن پلاک خودروها از شیوه‌های دیگر فرار رانندگان متخلف از دوربین‌های ثبت تخلف به‌منظور ورود به محدوده طرح ترافیک است. پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ پیش‌تر به رانندگان متخلف که بدون توجه به قانون جدید راهنمایی و رانندگی به محدوده طرح ترافیک وارد می‌شدند، هشدار داده بود.

به گزارش خبرنگار همشهری، قرارگرفتن در کنار اتوبوس‌های شرکت واحد به‌منظور پنهان ماندن از دید دوربین‌های ثبت تخلف و همچنین حرکت بدون فاصله پشت خودروهای سنگین شگردهای دیگری است که رانندگان متخلف در فرار از دوربین‌های ثبت تخلف به آنها متوسل شده‌ و به محدوده طرح ترافیک وارد می‌شوند. ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی پیش از اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی از دستکاری یا تغییر شماره پلاک خودروها به‌منظور ورود به محدوده طرح زوج یا فرد خبر داده بودند.
به موجب قوانین راهنمایی و رانندگی، تخلف دستکاری یا پوشاندن پلاک خودرو مجازات سنگینی دارد به نحوی که حبس و محرومیت از رانندگی را نیز برای رانندگان متخلف در پی خواهد داشت.

این موضوع که برخی رانندگان هیچ‌گونه انعطافی در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی ندارند تنها محدود به مشاهدات خبرنگار همشهری نیست. دیروز تصاویری از شیوه‌های فرار رانندگان متخلف از دوربین‌های ثبت تخلفات راهنمایی و رانندگی در محدوده طرح ترافیک در اطراف خیابان فاطمی، روی خروجی خبرگزاری شبستان نیز قرار گرفت. این تصاویر نشان می‌دهد که رانندگان متخلف حتی برای فرار از قوانین راهنمایی و رانندگی افرادی را به استخدام درمی‌آورند که پشت خودروی آنها راه بروند یا با سوارشدن بر صندوق عقب خودرو امکان ثبت شماره پلاک متخلفان در دوربین‌های هوشمند ثبت تخلف را محدود کنند. قرار دادن چادرهای برزنتی بر صندوق عقب خودرو به‌نحوی که پلاک خودرو را برای ورود به محدوده طرح ترافیک بپوشاند و همچنین چسباندن کارتن‌های مقوایی روی پلاک خودرو یا باز کردن صندوق عقب خودرو که شماره پلاک روی آن نصب شده است برای ورود به محدوده طرح ترافیک از دیگر شگردهای رانندگان متخلف برای فرار از قانون راهنمایی و رانندگی است.فرار متخلفانه از دوربین‌های ثبت تخلف راهنمایی و رانندگی در شرایطی صورت می‌گیرد که اکنون سرتاسر تهران مجهز به دوربین‌های ثبت تخلف راهنمایی و رانندگی است.

مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران نیز پیش‌تر از تجهیز تمامی بزرگراه‌های شهر به دوربین ثبت تخلف و نیز تمامی تقاطع‌ها به سامانه کنترل تخلف عبور از چراغ قرمز تا پایان امسال خبر داده بود. همچنین سردار حسین رحیمی، فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: بیش از 600 دوربین نظارتی و کنترل ترافیک در تهران فعال است و بر این اساس تخلفات رانندگان علاوه بر کنترل‌های ماموران، از طریق دوربین‌های نظارتی سطح شهر نیز به‌صورت لحظه‌ای ثبت می‌شود.
به گفته سردار رحیمی، دوربین‌ها ضمن فیلمبرداری از تخلف رانندگان، به سامانه استعلام پلاک خودرو و نمره منفی مجهز هستند که به این ترتیب به‌صورت خودکار مشخصات خودروهایی که تخلف حادثه‌ساز داشته باشند و شمار نمرات منفی آنها به 30 نمره برسد، به اطلاع افسران پلیس می‌رسد. از سوی دیگر رانندگان متخلف می‌توانند به‌طور همزمان فیلم تخلف خود را نیز مشاهده کنند.

کد خبر 147867

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز