همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد کودکان بسیار زودتر از زمانی که تصور می‌شد، انصاف، نوعدوستی یا فداکاری را درک می‌کنند.

به گزارش هلث دی پژوهشگران دانشگاه واشنگتن در بررسی بر روی نوزادان 15 ماهه دریافتند که کودکان در این سن می‌توانند تفاوت سهمیه مساوی و نامساوی غذا را درک کنند. به گفته این پژوهشگران رسیدن به این ادراک بر تمایل این نوزادان به شریک کردن دیگران در داشته‌های‌شان اثر می‌گذارد.

جسیکا سامرویل، سرپرست این پژوهش و استادیار روانشناسی در دانشگاه واشنگتن در این باره گفت: "یافته‌های ما نشان می‌دهند که هنجارهای انصاف و نوعدوستی ‌بسیار زودتر از زمانی که ما تصور می‌‌کردیم بوسیله نوزادان کسب می‌شوند. این نتایج همچنین بیانگر آن است که رابطه‌ای میان انصاف و نوعدوستی در نوزادان وجود دارد، به طوری که این نوزادان حساسیت بیشتری به توزیع منصفانه غذا نشان می‌دهند و با احتمال بیشتری اسباب‌بازی‌های محبوب خود را به دیگران می‌دهند."

پژوهشگران در این بررسی نوزادان 15 ماهه را با یکی از والدین‌شان نشاندند و به آنها دو ویدئوی کوتاه نشان دادند.

در یک ویدئو شخصی بیسکویت کراکر را به طور مساوی یا نامساوی تقسیم می‌کرد. ویدئو دوم مشابه بود، به جز اینکه در آن به جای کراکر، شیر به افراد داده می‌شد.

به گفته این پژوهشگران از آنجایی که نوزادان هنگامی شگفت‌زده می‌شوند، توجه‌شان بیشتر جلب می‌شود، این نوزادان زمان بیشتری را صرف تماشای ویدئویی کردند در آن یک فرد بیش از دیگران غذا دریافت می‌کرد.

سامرویل می‌گوید این نوزادان انتظار داشتند که توزیع غذا به طور مساوی انجام گیرد، و هنگامی که در فیلم می‌دیدند یک شخص کراکر یا شیر بیشتری دریافت می‌گیرد، شگفت‌زده می‌شدند.

این بررسی همچنین نشان داد که در میان 47 نوزاد مورد بررسی از لحاظ نوعدوستی تفاوت‌هایی وجود دارد. این پژوهشگران در بخش دوم این بررسی، نوزادان را واداشتند یکی از دو اسباب بازی را انتخاب کنند: یک لگوی شامل مکعب‌های ساده یا یک لگوی عروسکی پیچیده‌تر.

این تجربه نشان داد که یک سوم نوزادان اسباب‌بازی را که انتخاب می‌کنند یا ترجیح می‌دهند، به نوزادان دیگر هم می‌دهند، در حالیکه یک سوم دیگر اسباب بازی را که انتخاب نمی‌کنند، به دیگران می‌دهند. یک سوم آخری هم اصلا اسباب‌بازی‌شان را به کودکان دیگر نمی‌دهند که ممکن است صرفا به این علت باشد که در کنار یک کودک غریبه عصبی می‌شوند.

این پژوهشگران در مقایسه این دو تجربه دریافتند که 92 درصد نوزادانی که اسباب‌بازی مطلوب‌شان را با دیگران شریک می‌شوند- "نوعدوستان شریک‌کننده" - زمان بیشتری را به تماشای ویدئوی توزیع نامساوی غذا می‌گذرانند؛ و86 درصد نوزادانی که اسباب بازی غیرمطلوب‌شان را به کودکان دیگران می‌دادند- "خودخواهان شریک‌کننده"- نیز توجه بیشتری به ویدئوی توزیع نامساوی نشان می‌دادند.

به گفته این پژوهشگران از این یافته‌ها می‌توان برای کمک به با بار آوردن کودکانی با حس مشارکت و همکاری استفاده کرد. اما در عین حال یادآور می‌شوند که پژوهش بیشتری لازم است تا معلوم شود انصاف و نوعدوستی خصوصیاتی ذاتی هستند یا بر اثر تربیت کسب می‌شوند.

سامرویل افزود: "ممکن است نوزادان این هنجارها را به شیوه‌ای غیرکلامی با مشاهده چگونگی رفتار کردن افراد با یکدیگر کسب کنند."

کد خبر 148081

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز