مهرنوش سلماسی: تشکیل سازمان سینمایی کشور مهم‌ترین موضوع روز سینمای ایران است. هفته گذشته جواد شمقدری در رسانه ملی حاضر شد و به تشریح بخشی از برنامه‌های تدوین‌شده برای تشکیل سازمان سینمایی پرداخت.

جواد شمقدری

شمقدری از حضور 15اداره‌کل و 5 معاونت در چارت تشکیلاتی سازمان سینمایی خبر داد و البته این نکته را هم اضافه کرد که هنوز چیزی در این مورد نهایی نشده و احتمال ایجاد تغییرات وجود دارد.

اظهارات معاون امور سینمایی واکنش‌هایی را از سوی اهالی سینما در پی داشت که یکی از آنها اظهارات همایون اسعدیان بود. رئیس کانون کارگردانان از احتمال افزایش بوروکراسی اداری در تشکیلات مدیریت سینما ابراز نگرانی کرد. نکته دیگر خارج‌نشدن سازمان سینمایی از نظارت وزارت ارشاد است. در حالی که به‌نظر می‌رسید با تشکیل سازمان سینمایی، مدیر این مجموعه در جایگاه معاونت رئیس‌جمهور به فعالیت خواهد پرداخت، صحبت‌‌های شمقدری نشان داد که اینگونه نیست. به گفته معاون امور سینمایی، این سازمان نه در جایگاه معاونت وزارت ارشاد فعالیت خواهد کرد و نه در قامت معاونت رئیس‌جمهور.

«سازمان سینمایی البته همچنان زیر نظارت وزارت ارشاد باقی خواهد ماند ولی نسبت به معاونت فعلی سینمایی از استقلال بیشتری برخوردار خواهد بود؛ الگویی که شمقدری مطرح کرد احتمالا چیزی شبیه سازمان حج و زیارت است که به‌عنوان زیرمجموعه وزارت ارشاد فعالیت دارد.

علی معلم در رابطه با اثرات تشکیل این سازمان بر بدنه سینمای ایران به همشهری می‌گوید: سازوکار و خواسته‌های معاونت سینمایی فعلی و همچنین ساختار آن قدیمی شده و کارکرد ندارد. عملکردها در برخورد با ساختار وزارت ارشاد دچار نوعی عقب‌ماندگی شده است. اگر این تغییر ساختار به‌طور اساسی و با آگاهی کامل انجام شود قطعا مثمرثمر خواهد بود.

این تهیه‌کننده و منتقد سینما در رابطه با افرادی که برای تشکیل این سازمان مورد مشورت قرار می‌گیرند، یادآور می‌شود: این تغییر نباید درحجیم‌کردن ساختار و پرداخت بیشتر حقوق افراد باشد بلکه باید سازمانی ایجاد شود که کاربردی و مؤثر واقع شود. طبق شنیده‌ها همچنان مؤسسات وابسته به معاونت سینمایی از جمله بنیاد سینمایی فارابی در سازمان نیز حضور خواهند داشت که قطعا کار غلطی است. برای توسعه و کارکرد بهتر، خوب است که رهیافت‌ها و حتی افراد عوض شوند. اگر بخواهد چنین شود و تغییر اساسی نداشته باشد دوباره همین مسیر ادامه پیدا می‌کند و در چنین شرایطی نه‌تنها باری از مسائل و مشکلات سینما برداشته نمی‌شود بلکه اضافه هم خواهد شد، چرا که افزایش بودجه نباید ایجاد بوروکراسی کند.

این طرح و تغییر و تبدیل معاونت سینمایی به سازمان سینمایی از تقریبا سال77 - 76 اعلام شده بود که امیدواریم با آگاهی و نوآوری منجر به نتیجه شود. بهتر است مسئولان و دوستان تا قبل از قاعده‌مند شدن این مسئله آن را مورد آسیب شناسی قرار دهند. باید در این زمینه تخصصی‌تر عمل شود و آن را از نظرات شخصی دور کنند زیرا این تغییر به‌طور مستقیم بر بدنه سینما تاثیر دارد. در رابطه با عملکرد این سازمان و برنامه‌ها هنوز هیچ اطلاعیه‌ای به ما ابلاغ نشده است. درصورتی‌که این سازمان قرار است درباره سینماگران و مسائل سینما ایجاد شود بهتر است که سینماگران را نیز در جریان روند شکل‌گیری و مسائل آن قرار دهند. علیرضا رئیسیان نیز معتقد است:‌ اگر ساختار یک مجموعه به لحاظ مدیریت و سازمان اداری قرار است تغییر کند به مقدمه و کار کارشناسی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه ظاهرا قرار است همه‌چیز با هم تغییر کند، ادامه می‌دهد: اگر اینگونه است باید رفت و برگشت اطلاعات بین مسئولان تصمیم‌گیرنده و سینماگران مقداری بیشتر باشد که این کار سختی نیست و می‌توان با برپایی نشست‌های مشترکی با نخبه‌ها و کارشناسان‌، بدون گرایش‌های حرفه‌ای، صنفی و شخصی آدم‌ها نظرسنجی شود. محسن علی اکبری نیز می‌گوید: تغییر معاونت سینمایی به یک سازمان، با قدرت اجرایی و تصمیم‌گیری قوی‌تر همراه است و همچنین با تخصیص منابع مالی بیشتر به این سازمان، پیش‌بینی می‌شود تاثیر مثبت و خوبی بر سینمای کشورمان داشته باشد و شاهد شکوفاتر شدن سینما باشیم؛ زیرا در زمان معاونت سینمایی شمقدری بودجه‌های خاص محدود شده بود و کفاف هزینه‌ها را نمی‌داد و در برنامه‌ای که مربوط به احداث 400 سالن سینمایی مورد نیاز کشور مطرح بود، بودجه تعلق گرفته کفاف هزینه‌ها را نمی‌داد و شمقدری مجبور بود این طرح را به 50 سالن و کمتر کاهش دهد. فقر امروز سینمای ما در سالن‌هاست و بودجه‌ای به این قضیه تعلق نمی‌گیرد.

به‌طور مثال کشور ترکیه که از نظر ریشه‌های فرهنگی بسیار پایین‌تر از کشور ماست 1800 سالن سینما دارد و تولید فیلمش در طول سال به 80 می‌رسد، درصورتی‌که تولیدات کشور ما 100 فیلم در سال است اما سالن سینمایی کم داریم به‌طوری که در کل کشور 250 سالن وجود دارد و از این تعداد 50 سالن فعال و در حد مطلوب هستند. فراهم آوردن و اختصاص دادن این امکانات و اختیارات در معاونت سینمایی نمی‌گنجد و وجود یک سازمان برای این امر احساس می‌شود.

وی افزود: این تغییر یک بحث کلان فرهنگی است. در این زمینه مباحث سلیقه‌ای، سیاسی، باندی و... مطرح نیست، چون به‌صورت کلان است و کل کشور را احاطه می‌کند. اینطور نیست که سازمان سینمایی جدید از نظرات و پیشنهادهای منتقدان خود و تفکر کلان فرهنگی استفاده نکند. قطعا این سازمان ابایی ندارد که نظرات مخالفان معاونت سینمایی را هم جویا شود. نمایندگان شورای‌عالی هم حاضرند نظرات خود را به این سازمان ارائه دهند.

کد خبر 148552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز